Casos #exitCreatic: Wineys Cartoons

Després de celebrar els 15 anys dels Premis Creatic el passat mes de novembre, seguim amb una sèrie d'entrevistes per donar a conèixer diferents emprenedors i emprenedores que van guanyar el premi en alguna edició. En aquesta entrevista, parlem amb Suso Cirajas i Sara Planells, que van guanyar la 13a edició dels Premis Creatic amb el projecte Wineys Cartoons.

El TecnoCampus aposta per la innovació i l’emprenedoria i per això impulsa, juntament amb l’Ajuntament de Mataró, els Premis Creatic. Enguany arriben a la 16ena edició, amb l’objectiu de donar suport econòmic i logístic a nous projectes empresarials amb elevat potencial de creixement.

Com va començar tot?
(Suso) Vaig estudiar Enologia i Mitjans Audiovisuals al TecnoCampus, on vaig coincidir amb la Sara. Ens vam apuntar al curs d’emprenedoria del TecnoCampus, l’InnoEmprèn Universitari, on vam desenvolupar la idea de negoci basada en la mancança de productes de disseny en el món del vi.

L’any 2013 vàreu guanyar un premi Creatic en la categoria de projectes universitaris. Què us va aportar ser un dels guanyadors?
Vam poder desenvolupar més la idea, i se’ns van obrir portes cap a altres premis i a les empreses. Venir del TecnoCampus serveix perquè et prenguin més seriosament.

Parlant d’empreses... Per quin tipus de clients treballeu?
Treballem sobretot per a bodegues mitjanes i grans, com per exemple Dinastia Vivanco o Pagos del Rey, que tenen un apartat d’enoturisme bastant gran, ens compren marxandatge i ens demanen dibuixos personalitzats.
A part d’això, també treballem per altres empreses que no són del món del vi pròpiament, per exemple amb una pastisseria que té etiquetes Wineys o amb una acadèmia d’anglès que té els llibres il·lustrats amb els nostres dissenys i la decoració del local.

La majoria de clients estan força relacionats amb el món gastronòmic, existeix una manca de disseny en aquest sector?
Una mica sí, sobretot hi ha una mancança de dissenys més divertits i desenfadats en el món del vi ja que a vegades tot és molt seriós. Per això, el que hem fet nosaltres és donar-li la volta, a partir de la creació d’uns personatges que corresponen a les diferents varietats del raïm.

Quin és el relat que construeixen aquests personatges al voltant del vi?
Els “Wineys” són les mascotes del vi. A cada zona hi ha unes varietats de vi, per exemple a Catalunya el xarel·lo o a La Rioja el tempranillo. El que fem és crear uns personatges per a cada zona de manera que el marxandatge és personalitzat, cada un té matisos de la seva zona.

L’augment de l’enoturisme us pot donar una empenta... Quina és la situació d’aquest mercat a Catalunya?
A Catalunya s’hi destinen pocs recursos encara. Hi ha altres zones, com la Rioja o Jerez, que estan més centrades en l’enoturisme i inverteixen més en màrqueting i marxandatge.

En qualsevol cas, sou una empresa relativament jove, quin és el vostre repte de futur?
El nostre objectiu és arribar a totes les empreses d’enoturisme de Catalunya, d’Espanya i, si es possible, d’altres països. Califòrnia seria un bon objectiu ja que és una zona on es fa molt d’enoturisme. A part d’això, un dels reptes que volem aconseguir és innovar en noves tecnologies i així arribar a un públic més ampli.