Enric Ticó: "Catalunya és en el centre de la logistica internacional. És una oportunitat que hem d'aprofitar"

Enric Ticó i Buxados (Barcelona, 15 de desembre de 1959) és un dels màxims experts catalans en logística. El 1996 va ser nomenat director general de Ports i Transports, càrrec que va ocupar durant vuit anys. Actualment és president de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) ; de la Federació Espanyola de Transitaris, Organització per a la Logística i el Transport (FETEIA-OLT); del clúster RAILGRUP i de la Fundació CETMO.

Catalunya té una gran oportunitat en la logística?
-“La situació geogràfica fa que estiguem, Catalunya i en general la Península Ibèrica, en el centre dels grans tràfics internacionals. És una oportunitat que hem de saber aprofitar. Som un ròtula del sistema de transport mundial. El canal de Suez és una gran oportunitat, si bé la realitat és que bona part dels vaixells que hi entren no s’aturen en els nostres ports, sinó que van cap als grans ports del nord d’Europa. Per canviar aquesta tendència calen canvis”.

Quins canvis?
-“Canvis en les infraestructures. I canvis també culturals, per exemple entenent la gestió duanera com una facilitador dels negocis, no únicament com un control. Els ports han fet el deures en infraestructures els darrers anys, però en canvi els accessos no són prou bons. En aquest sentit, però, el corredor mediterrani o a millora dels accessos al port de Barcelona són una bona notícia”.

Com veieu el sector de la logística i les perspectives de futur?
-“La logística és la darrera frontera de la rendibilitat. Una mala logística et condemna al fracàs, i una bona logística pot fer que l’empresa tingui guanys. És una manera de treballar, que passa per buscar la màxima eficiència en cada pas, quan una mercaderia es mou d’un punt a un altre.”

Com animaríeu els joves a fer estudis de logística?
-“En primer lloc, els diria que és un àmbit molt divertit, és un repte diari. Permet conèixer món, estar en contacte amb gent d’arreu, i obliga a tenir una visió oberta i internacional. I això ho podem veure en el nostre dia a dia: consumim productes fets a tot al món. I si alguna professió té futur és la que organitza tot aquest moviment de productes.”

La multimodalitat és una de les paraules més usades en el sector. Per què?
-“Perquè històricament els professionals estaven lligats a cada un dels tipus de transport: vaixell, avió, tren, camió...Avui el professional el que busca és l’eficiència, i per tant tria entre un ventall de possibilitats de transport el que s’ajusta millor a les necessitats. Això és la multimodalitat, que precisament fa que aquesta professió sigui cada cop més interessant.”

Com són les empreses del sector?
-“Estem vivint un procés de concentració, sobretot amb empreses multinacionals que compren empreses petites del nostre país. Això és inevitable. Però al mateix temps, també han sorgit empreses petites de joves professionals especialitzats en nínxols de mercats molt concrets de la logística”.

Quina valoració feu del nou Grau en Logística i Negocis Marítims?
-“Coneixent la manera de treballar de Mataró, crec que aquest grau serà un gran èxit. I ho desitjo de debò, perquè les empreses necessitem professionals qualificats. Fins ara els professionals o s’han format a les empreses o provenen d’altres àmbits. El TecnoCampus ha trobat un nínxol no explorat amb aquest grau, ja que oferirà una formació específica molt necessària”.