Josep Maria Ureta destaca el paper dels lectors en una nova manera de fer periodisme

El periodista expert en economia i escriptor Josep Maria Ureta ha estat el ponent de la tercera conferència del IV Cicle d’Economia i Societat, una iniciativa impulsada per l’Escola Superior de Ciències Socials i de l’Empresa del TecnoCampus. La conferència s’ha centrat en la revolució del periodisme, i també de l’empresa, amb la irrupció de les noves tecnologies: “No ens hem adonat que han canviat tots els paradigmes amb els quals es transmet la informació”, ha afirmat Josep Maria Ureta.

Col·laborador sobre temes d’actualitat econòmica al diari El Periódico de Catalunya, Josep Maria Ureta ha remarcat la necessitat d’adaptar el llenguatge en un context informatiu d’immediatesa absoluta, on els motors de recerca juguen un paper fonamental. “En el moment en el qual apareixen els grans motors de cerca com Google, desapareix la societat de masses perquè la informació s’individualitza”, ha afegit el periodista.
La irrupció dels diaris digitals ha provocat que els periodistes no només treballin per als seus lectors sinó també per als cercadors: “La importància resideix en els keyword, les paraules que els lectors utilitzen per trobar la teva informació”, ha remarcat Josep Maria Ureta. En aquest sentit, també ha destacat que “aquesta nova concepció pot servir per atendre millor els lectors, saber què els interessa i crear petites comunitats enganxades als diaris”. 

Durant la conferència, Jose Maria Ureta ha remarcat que tots aquests canvis només signifiquen “la desaparició d’una manera concreta de fer periodisme”. Segons l’escriptor, la clau és entendre que el llenguatge utilitzat en l’àmbit digital és diferent que el del paper: la periodicitat canvi i la informació no té límits, es pot actualitzar contínuament i els enllaços permeten donar més qualitat als continguts. El periodista Josep Maria Ureta ha destinat el final de la conferència a parlar del futur del periodisme: “Diaris més petits, comunitats més concretes i lectors més exigents”. Un futur, no tant llunyà, on els lectors juguen un paper clau en la supervivència dels diaris.