Santiago Garcia-Milà: "Per ser competitius i augmentar les exportacions, es necessiten bons professionals de la logística"

Santiago Garcia-Milà és el subdirector general de l'Autoritat Portuària de Barcelona, responsable de les àrees estratègica i comercial. És a més president de l’Organització Europea de Ports i vicepresident de l’Associació Internacional de Ports. Ha estat un actor destacat en el procés d'expansió del port de Barcelona, i és un reconegut experts en logística. Com ha tal, ha participat en el disseny del nou Grau en Logística i Negoci Marítim, que el TecnoCampus posa en marxa el proper curs.
 

-L’auge de la producció a l’Àsia col·loca Barcelona en un lloc estratègic del comerç mundial?
-“La gran ruta del comerç mundial fins fa pocs anys era la que unia Europa i l’Amèrica del Nord. Els grans ports de Rotterdam i Hamburg, entre d’altres, en són el resultat. Amb l’explosió del comerç amb Àsia, la ruta marítima entre Europa i Àsia, que passa pel canal de Suez i abasteix Europa via la Mediterrània, passa a ser importantíssima. És aquí on Barcelona té una gran oportunitat."

-Com es poden captar aquestes mercaderies que arriben a Europa i desenvolupar el negoci logístic?
“Només el 25% de les mercaderies que arriben de l’Àsia via el Canal de Suez s'aturen en els ports de la Mediterrània. La resta passen de llarg de la Mediterrània, travessen l’estret de Gibraltar i descarreguen als grans ports del nord d’Europa, cosa que suposa quatre dies addicionals de navegació. L’objectiu del Port de Barcelona és que la proporció de mercaderies que entren pels nostres ports augmenti i s’incrementi l’eficiència i sostenibilitat logística d’Europa."

-El corredor mediterrani ens hi pot ajudar?
-"Sens dubte, és una inversió molt important i que ha costat molt d’aconseguir. És el resultat de fer veure a les institucions europees que l’eix del comerç mundial s’ha desplaçat i la Mediterrània hi juga un paper fonamental. Aquesta infraestructura ens permetrà encaminar les mercaderies per ferrocarril cap a Europa d’una manera àgil."

-Això beneficiaria només el port o tot l’entorn econòmic?
-"El port està al servei de la internacionalització de les empreses i en el comerç exterior la logística és un element clau. Si analitzem el cost que té la logística en el global d’un producte, veurem que ha anat en augment perquè els components d’aquell producte poden provenir de diverses factories del món. Per tant, si tenim una logística eficient, la nostra indústria serà més competitiva i això afavorirà les exportacions. Atraurem noves inversions i evitarem les deslocalitzacions”.

-La logística requereix una formació específica?
-"Tot el que fem en aquest camp, formant cada vegada més gent, anirà a favor del fet d’aprofitar aquesta oportunitat que se’ns brinda. Les empreses de la cadena logística, que lliga d’extrem a extrem una operació de comerç exterior, necessiten professionals qualificats."

-El nou Grau en Logística i Negocis de la Universitat Pompeu Fabra al TecnoCampus quin tipus de professionals ha de formar?
-"Fonamentalment, hem de formar experts en importacions i exportacions. Per descomptat amb un coneixement d’idiomes molt profund. Són professionals molt diversos: agents de duanes, transitaris, consignataris... Hi ha una visió global i després una especialització. Ens cal el suport de la universitat per a un sector en creixement: en formació, però també amb investigació i anàlisi, com passa en els països del nord d’Europa."