La start-up Mostrarium aposta per una tecnologia per a les ‘smart cities’

Les administracions públiques cada vegada són més conscients que el futur està en el desenvolupament de les ‘smart cities’ o ciutats intel·ligents. En aquest sentit, Mostrarium llença una línia de negoci enfocada cap a aquest mercat amb l’objectiu de millorar l’experiència del ciutadà amb els serveis que ofereix el municipi. El co-fundador de la start-up catalana, Eduard Garcia, explica el desenvolupament d’aquesta tecnologia que integra diferents aplicacions mòbils en una de sola.

Per alta banda, Mostrarium està ubicada en el parc tecnològic del TecnoCampus i ha estat una de les participants de la última edició del Pla Embarca de la Generalitat de Catalunya.

Com van ser els inicis de Mostrarium?
Mostrarium neix arran de l’experiència que vam començar fa uns sis anys amb Beecubu, empresa dedicada al desenvolupament d’aplicacions mòbils. La tecnologia mòbil de fa uns tres o quatre anys era de difícil accés econòmic per a un gran número d’empreses i el nostre objectiu era que els diferents col·lectius poguessin desenvolupar ells mateixos una aplicació mòbil pròpia. Tot i així, en l’actualitat la tecnologia Mostrarium està enfocada cap al sector de les ‘smart cities’, enfortint els serveis que es donen des dels governs municipals i des de les diferents àrees de regidoria.

La tecnologia que desenvolupeu està enfocada a oferir una solució a les administracions públiques. Quina és la situació actual?
La tecnologia que hem desenvolupat permet als ciutadans tenir accés a diferents aplicacions sobre els serveis que ofereix el municipi des d’una sola aplicació mòbil. Això és rellevant perquè fins ara molts dels ajuntaments tenien un problema de fragmentació en tenir aplicacions oficials per a cadascun dels àmbits o serveis. En aquest sentit, a partir de l’experiència d’anteriors projectes i de les directrius que dóna la Comissió Europea en la línia de les ‘smart cities’, des de Mostrarium oferim una tecnologia que permet millorar com a mínim quatre de les cinc experiències bàsiques de tot ciutadà: cultura o turisme, transport públic, participació ciutadana, comerç i la part energètica, que la solucionem com a Open Data recollint informació dels sensors i presentant-la de manera atractiva als ciutadans.

Quina és la diferenciació del vostre producte en un mercat tant competitiu com el de la telefonia mòbil?
El principal valor afegit de Mostrarium és la capacitat tècnica i real de poder integrar aplicacions mòbils dins d’altres aplicacions, oferint una solució unificada. Un altre element que ens diferencia és que actualment ja estem treballant a nivell supramunicipal amb l’objectiu de crear la primera ‘smart region’ o ‘smart country’ a través d’una aplicació amb la qual es pugui accedir a totes les ‘smart cities’ del teu territori.

Mostrarium és una tecnologia que ja està operativa, com està evolucionat?
Portem un any i mig apostant per aquest enfocament i la veritat és que la perspectiva és molt positiva. Actualment estem treballant amb tretze municipis i tots han renovat, volen seguir invertint en el projecte. Per altra banda, estem aconseguint una capacitat d’atracció del ciutadà envers l’ús d’aquesta plataforma que els ajuntaments estan aprofitant i que els permet consolidar un nou canal de comunicació entre el ciutadà i l’Ajuntament.

Tot i així, suposo que us heu trobat amb algunes dificultats..
La principal dificultat ha estat des del punt de vista comercial, ja que la presa de decisions o el cercle comercial de les administracions públiques és llarg, sempre hi han canvis i acostuma a ser un procés bastant lent. Per altra banda, el coneixement que tenen els ajuntaments sobre què és una ‘smart city’ sovint és força escàs i degut a la nostra experiència en el sector, a vegades aconsellem els ajuntaments durant la presa de decisions sobre aspectes relacionats amb tecnologia, que no necessàriament ha de ser la nostra.

Heu necessitat finançament per poder dur a terme el projecte, com l’heu aconseguit?
Tot a dia d’avui són recursos propis, ens hem autofinançat. En un inici vam anar desenvolupant projectes des de Beecubu i això ens va permetre retroalimentar-nos i invertir aquests diners en desenvolupar aquesta nova tecnologia.

Heu participat en la darrera edició del Pla Embarca de la Generalitat de Catalunya. De quina manera us ha ajudat?
Participar en el Pla Embarca ha estat molt interessant perquè ens ha permès acabar de definir cap a on enfocar el producte, tenir en compte elements en el nostre pla de negoci que fins llavors no havíem considerat, preveure diferents situacions i valorar altres mercats potencials. Sobretot ens ha ajudat tenir la figura d’un tutor, ja que ens ha guiat a l’hora de definir el valor afegit del projecte i la manera com oferir un servei de qualitat que més s’ajusti a les necessitats dels nostres clients.

Si haguessis de donar un consell als qui tot just comencen...  
És molt important tenir la ment oberta i ser conscient que hi ha moltes coses que encara no saps, que el camí serà dur i llarg i que cal tenir paciència i les idees clares. També és essencial saber envoltar-se de persones amb les quals es pugui confiar, ja que difícilment ho podràs fer sol, i tenir un equip competitiu, és molt necessari i és un ítem que sempre he valorat dels meus socis.

Quin són els vostres objectius per a aquest 2016?
A dia d’avui hem consolidat el producte dins d’un mercat i ara el nostre objectiu és ampliar quota de mercat i començar a pensar en la internacionalització d’aquí a un any vista, encara que primer s’haurà d’acabar d’avançar a passos més petits.