Informació general


Idiomes d'impartició


  • Català

Competències que es treballen


Bàsiques i Generals

  • G3_Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi), per emetre judicis per incloguin una reflexió sobre temes rellevants de caire social, científic o ètic


Específica

  • E12_Planificar estratègies empresarials relacionades amb els fenòmens econòmics i socials típics de la societat del benestar i la industria de l'entreteniment digital. Convertir idees en actes de forma creativa i innovadora

Descripció


L'assignatura Economia i Administració d'Empreses és una assignatura obligatòria dins el Grau que engloba la matèria d'Economia. Pretén familiaritzar l'alumne amb els conceptes econòmics més bàsics que regulen el nostre entorn econòmic i social, així com introduir-lo en el funcionament del món empresarial. Consta de dues parts ben diferenciades: Part I Economia i Part II Empresa.

Resultats d'aprenentatge


  • RA1: Fer ús de vocabulari econòmic.
  • RA2: Identificar i descriure els principals objectius econòmics i socials.
  • RA3: Relacionar causa-efecte els principals fets econòmics actuals.
  • RA4: Valorar diferents solucions proposades de Política Econòmica.
  • RA5: Identificar les àrees funcionals d'una empresa audiovisual.
  • RA6: Interpretar i valorar diferents formes d'estructura organitzativa. 
  • RA7: Descriure diferents actius i fonts de finançament d'una empresa audiovisual.

Metodologia de treball


El treball a l'aula es basa en classes on el professor explica els conceptes de teoria amb exemples reals, notícies actuals de premsa i casos pràctics que es resolen conjuntament amb la participació dels alumnes. Donat el caràcter social d'aquesta assignatura, i per tant que en molts casos no hi ha una única solució als problemes plantejats, es fa molt interessant, a partir d'uns mínims conceptes teòrics, la intervenció dels alumnes per a promoure el debat en alguns temes, fomentant el pensament crític i l'argumentació d'idees. Es treballarà en grup, analitzant articles, notícies o vídeos, resolent exercicis pràctics i proposant solucions contextualitzades en aspectes econòmics i socials.

L'assignatura disposa d'un Dossier amb una trentena d'activitats dirigides per a fomentar l'aprenentatge actiu de l'alumne i aplicar la teoria al món real. És una eina imprescindible que es treballarà dins i fora de l'aula.

Continguts


1. Introducció a la teoria econòmica.

  • Escassetat i elecció: Frontera de possibilitats de producció.
  • Objectius econòmics.
  • Agents econòmics.
  • Sectors econòmics.
  • Sistemes econòmics.

2. Microeconomia: El mercat.

  • Demanda i oferta: Buscant l'equilibri.
  • Reaccions de compradors i venedors.

3. Macroeconomia: Comptabilitat Nacional.

  • Indicadors macroeconòmics: Avantatges i inconvenients.
  • Polítiques econòmiques: Política Fiscal i Política Monetària.
  • Efectes positius i negatius de la Política econòmica.

4. L'empresa com a organització.

  • Conceptes: Empresa - empresari - emprenedor.
  • Àrees funcionals.
  • Organigrama i Estructura Organitzativa.

5. L'empresa i l'entorn.

  • L'entorn empresarial: PEST i DAFO
  • Cultura empresarial.

6. L'empresa i la informació econòmica.

  • Balanç: Fotografia del patrimoni.
  • Compte d'explotació.

 

Activitats d'aprenentatge


L'assignatura disposa d'un Dossier d'exercicis i activitats per a facilitar l'aprenentatge actiu de l'alumne dins i fora de l'aula. Aquest Dossier conté una trentena d'activitats organitzades d'acord al temari de l'assignatura, de manera que es van intercalant explicacions teòriques amb lectures i exercicis del Dossier, així com el visionat de vídeos que després obren debat. És una eina imprescindible pel seguiment de l'assignatura.

Les activitats proposades al Dossier, així com els vídeos analitzats, estan relacionats amb tots els resultats d'aprenentatge de l'assignatura: RA1-RA7.

A nivell competencial, aquest conjunt d'activitats pretén incidir en la competència específica E12 ajudant-se de la competència bàsica G3.

Amb l'objectiu de recollir evidència dels resultats d'aprenentatge esperats, es realitzaran les següents activitats de caràcter avaluatiu:

Activitat 1: Deures. Activitats no presencials realitzades individualment (ocasionalment en parella). Recerca d'informació, lectura crítica d'articles, resolució de problemes, anàlisi de vídeos, etc. Es recollirà un mínim de tres notes per cada alumne. Aquesta activitat està pensada per a recollir evidència avaluativa sobre el compromís de l'alumne vers l'assignatura i el seu grau de comprensió respecte el temari. Les tres proves recollides poden estar relacionades amb qualsevol dels resultats d'aprenentatge de l'assignatura (RA1-RA7). A nivell competencial es relaciona amb les competències E12 i G3.

Activitat 2: Col.lecció de premsa. Treball en grup. Consisteix en cercar i analitzar notícies actuals del nostre entorn econòmic i social, sent capaços de reflexionar i argumentar segons els propis judicis de valor. Aquesta activitat està relacionada amb els resultats d'aprenentatge RA1, RA2, RA3 i RA4. A nivell competencial incideix tant en E12 com en G3.

Activitat 3: Examen Primer parcial. Activitat individual. Resultats d'aprenentatge: RA1, RA2, RA3 I RA4. Competències: E12 i G3.

Activitat 4: Examen Segon parcial. Aquesta prova consisteix en dues parts. Una part individual i una part col.laborativa resolta en parella (Estudi de cas). Resultats d'aprenentatge: RA5, RA6 i RA7. Competències: E12 i G3.

Per tal de superar les activitats avaluatives, els estudiants hauran de demostrar:

  • Que han adquirit els coneixements teòrics relatius als continguts de l'assignatura i que la seva comprensió els permet portar-los a la pràctica (MECES- 2 punt a).
  • Que tenen capacitat de recopilar i interpretar dades i informacions sobre les que fonamentar les seves pròpies conclusions incloent aspectes de caire econòmic, social o ètic (MECES - 2 punt c).

Per a cada activitat, el docent informarà de les normes i condicions particulars que les regeixen a través de l'aula virtual.

Sistema d'avaluació


La qualificació final de l'assignatura es calcularà aplicant les següents ponderacions a les activitats:

Activitat 1: Deures - 15%. Mínim tres activitats per alumne. Treball individual (ocasionalment en parella).

Activitat 2: Col.lecció de premsa - 15%. Treball en grup.

Activitat 3: Primer parcial - 35%. Examen individual.

Activitat 4: Segon parcial - 35%. Part individual (24,5%) i Part col.laborativa realitzada en parella (10,5%)

Per a superar l'assignatura (i aplicar l'anterior ponderació) s'exigirà una qualificació mínima de 5 en el promig ponderat de les notes dels exàmens parcials. 

Recuperació: Els alumnes amb una qualificació inferior a 5 en la nota final, podran recuperar l'assignatura mitjançant la realització d'un únic examen que recollirà tot el contingut de la mateixa (Economia i Empresa). Aquest examen valdrà el 70% de la nota final de l'assignatura i s'exigirà una nota mínima de 5 per a poder fer promig. Les notes de les activitats 1 (Deures) i 2 (Col.lecció de premsa) no són recuperables i aportaran l'altre 30% a la nota final.. Segons la normativa vigent del centre, tan sols es podran presentar a l'examen de recuperació aquells estudiants que hagin participat en un nombre significatiu de les activitats d'avaluació del curs i no hagin arribat al 5 de nota mitjana final.

Bibliografia


Bàsica

Aguado, Lacalle y Cepeda (2005). Lecciones básicas de economía. Paraninfo.

Amat, Oriol (2008). Comprender la contabilidad y las finanzas. Gestión 2000.

Núria Sánchez Guillem. Dossier d'exercicis de l'assignatura. ESUP Tecnocampus.


Complementària

Bueno Campos, Eduardo (2004). Curso básico de economía de la empresa. Pirámide.

 

Maynar Mariño (2010). La economía de la empresa. McGrawHill.

Vogel, Harold (2007). Entertainment Industry Economics: A guide for financial analysis. Cambridge University Press.