104819 - FOTOGRAFIA DOCUMENTAL I
Grau en Mitjans Audiovisuals
Escola Superior Politècnica
Informació general
- Tipus d'assignatura: Optativa
- Coordinador: Maddalena Fedele
- Trimestre: 1
- Crèdits: 6
- Professorat:
- Cristòfol Casanovas Casanovas (ccasanovas@tecnocampus.cat)
- Joan Safont Marti (jsafont@tecnocampus.cat)
Idiomes d'impartició
- Català
Professorat :
Cristòfol Casanovas i Joan Safont
Descripció
L'assignatura planteja reflexionar sobre la utilització de la imatge fotogràfica documental en la representació dels problemes socials, polítics, econòmics i culturals de la nostra societat.
Els treballs pràctics estan articulats a partir de l’individu (el jo), l’entorn immediat i general, i de l’entorn social.
Resultats d'aprenentatge
En acabar l'assignatura l'estudiant o estudianta ha de ser capaç de:
· Presentar la fotografia com una eina de mediació que permet aproximar-se a la realitat de les comunitats, persones i contexts socials.
· Generar consciència social com a denúncia o testimoni d'una realitat oculta.
· Haver estudiat l'evolució històrica i el pensament que ha anat generant la fotografia documental.
· Planificar, dissenyar i realitzar un documental fotogràfic.
Metodologia de treball
El treball a l'aula consistirà en explicacions pràctiques basades en text i fotografies, on es mostrarà l'essència de la fotografia documental a través dels seus autors i de la tècnica fotogràfica.
L’assignatura s’articula al voltant de dos vessants:
- Vessant teòric:
- Estudi de textos de fotògrafs i teòrics.
- Història del fotoperiodisme i la foto documental.
- Anàlisi d’autors, des dels clàssics fins a la “street photo”.
- Importància de l’editor fotogràfic.
- Vessant pràctic:
- Classes on s’explicaran la tècnica i les eines fotogràfiques per cada pràctica a realitzar.
- Diferents pràctiques temàtiques : Retrat, macrofotografia, natura, objectes, entorn.
- Treball de recerca personal.
Continguts
Història
- L’autoretrat i el retrat en pintura i fotografia.
- La fotografia documental i els seus autors. Inicis. Ciència. Pictorialisme. Guerres.
- De la fotografia directa a la nova objectivitat.
- Naixement del periodisme gràfic. Els editors fotogràfics. Agència Magnum.
- Street photo i postfotografia.
Reflexió i anàlisi
Lectura de diferents textos de fotògrafs, editors o filòsofs, relacionats amb la foto documental.
(Paul Strand, Cathy Newman, Minor White , Cartier Bresson, Eugene Smith, Regis Durand, Gisele Freund, Winston G. Morris, Joan Foncuberta).
- Visionat de documentals que mostren els treballs de diferents fotògrafs. Anàlisi d’autors.
Tècnica fotogràfica
Formats de captura.
Il·luminació i tècniques de mesura de la llum.
El flaix i els objectius.
Un equip per cada treball.
Exercicis pràctics: Retrat, entorn, natura i macrofotografia.
Activitats d'aprenentatge
Activitat 1: Pràctiques
Realització de quatre pràctiques temàtiques: Retrat, macrofotografia, objectes, entorn. Algunes es realitzaran al plató.
Activitat 2: Treballs personals i en grup
Realització de treballs a partir d’escrits proporcionats pel professor.
Realització de petits exercicis fotogràfics relacionats amb l’entorn dels alumnes.
Recerques d’autors.
Activitat 3: Treball final
Treball fotogràfic realitzat individualment per l’alumne, a partir d'un tema comú proposat a l'inici de l'assignatura.
Activitat 4: Examen final
A partir de la matèria impartida durant les classes de teoria.
Sistema d'avaluació
Examen final : 30% L'examen consistirà en preguntes concretes sobre els coneixements adquirits durant el curs seguint el temari desenvolupat.
Treballs individuals lliurats durant les pràctiques : 20 % Els diferents treballs pràctics s'efectuen com a seguiment de la comprensió teòrica i pràctica del temari, són de caràcter individual i s'hauran d'anar entregant segons el calendari establert pel professor.
Treball final individual : 25 % El treball de recerca individual es triarà al començament de curs i s'haurà d'exposar en el curs de les darreres classes.
Treballs d’anàlisi, escrits i presentacions: 25 %
A l’inici de curs es facilitaran continguts i planificació.
Bibliografia
Bàsica
· Freund, Gisèle. La Fotografía como documento social.. 10ª ed. Barcelona 2002. Gustavo Gili, 2002
· Henri Cartier Bresson.Fotografiar del natural. Ed Gustavo Gili.2003
· Joan Fontcuberta. La cámara de Pandora.Ed. Gustavo Gili 2010
· Mujeres tras la cámara. Cathy Newman. National Geographic. 2001
· John Szarowski. El ojo del fotógrafo. La Fábrica. 2007
· John G. Morris. ¡Consigue esta foto! Una historia personal del fotoperiodismo. La Fábrica.2013
· Rodríguez, Francisco. Qué es la fotografia. Ed Lunwerg. 2014
· V.V.A.A. Estética fotogràfica. Ed Gustavo Gili 2003
Complementària
· Robert Capa. Ligeramente desenfocado. La Fábrica.2015
· Roland Barthes. La cámara lúcida. Ed Paidos Ibérica. 2009
· Steiner Otto. Arte y fotografia. Ed Gustavo Gili 1981