104823 - NOCTURNITAT I CULTURA: IL·LUMINACIÓ NOCTURNA
Grau en Mitjans Audiovisuals
Escola Superior Politècnica
Informació general
- Tipus d'assignatura: Optativa
- Coordinador: Maddalena Fedele
- Trimestre: 3
- Crèdits: 6
- Professorat:
- Cristòfol Casanovas Casanovas (ccasanovas@tecnocampus.cat)
- Joan Safont Marti (jsafont@tecnocampus.cat)
- Jorge Oter González (joter@tecnocampus.cat)
Idiomes d'impartició
- Català
- Castellano
Professorat :
Cristòfol Casanovas, Jorge Oter i Joan Safont
Descripció
De què tracta aquesta assignatura?
De parlar, analitzar, reflexionar i experimentar sobre diferents temes relacionats amb la nit i la llum nocturna, des de vessants diferents, especialment culturals.
Una recerca que, al final, aporta una nova visió, i uns nous usos, de la nocturnitat, orientats a una manera més conscient de fer imatges.
En aquest enllaç podeu trobar la proposta feta en la presentació de l’assignatura, l’any 2014: https://blocs.tecnocampus.cat/grau-mitjans-audiovisuals/2014/09/08/il·luminacio-nocturna/
Resultats d'aprenentatge
Els objectius teòrics contemplen:
- Conèixer aspectes de la biologia, la geografia i la fisiologia relacionades amb els ritmes circadians ( dia –nit).
- Estudiar i analitzar els aspectes arquetípics heretats de la visió social de la nit abans de l’aparició de la llum elèctrica i la seva persistència en els models reproduïts en fotografia i cinema.
- Evolució de la presencia de les llums nocturnes en els modes de reproducció del cine i la fotografia, i la seva influència en la nostre percepció del món.
- Analitzar i reflexionar sobre l’ús actual de la llum nocturna, començant en les vessants sociològiques e industrials, però profunditzant en l’evolució històrica de la presencia de la nit i la nocturnitat en les representacions artístiques.
- Saber analitzar e interpretar situacions, espais, imatges fets o visibles amb llum artificial i que remetin a arquetips clàssics, així com conèixer l’evolució de les eines tècniques que han facilitat l’ús de la llum nocturna, tant sociològicament com en modes de representació artístics.
- Desenvolupar la capacitat experimental, teòrica i tècnica, relacionada amb la nocturnitat i la llum nocturna.
Metodologia de treball
METODOLOGIA DE TREBALL
- Els conceptes teòrics seran exposats en les classes de teoria, complementats amb l’anàlisi d’imatges.
- La metodologia està basada en el debat i la recerca.
- Alguns estudis o anàlisis seran completats per cada alumne com a aprenentatge autònom.
- A l’inici del curs es facilitarà una planificació detallada de continguts , treballs a realitzar i dates d’entrega.
- Sessions de taller per orientació dels treballs dels alumnes.
Continguts
1. La Nocturnitat: cultura, imatge, pensament
2. Biologia, Fisiologia, Geografia, Sociologia.
2.1.Biologia de la visió nocturna en els éssers vius
2.2 Els ritmes circadians. La nit i la son.
2.3. La presència nocturna en la cultura popular. La lluna i els seus cicles.
2.4. La llum a les ciutats. Arquitectura. Indústria. La contaminació lumínica.
3. Representació en imatges de la nit I. Aspectes històrics
3.1.La representació nocturna en pintura. De l’antigüitat a avui
3.2. Fotografia i nit: De Brassai i O.Winston al night painting.
3.4. Arquetips culturals: models femenins. Models masculins.
4. Representació en imatges II: Actualitat i aspectes tècnics
4.1. Fotografia actual i la nit. Temes i recursos. La llarga exposició. Les ombres. El foc.
4.2. La nit americana i les ficcions de plató: les llums diegètiques.
4.3. La llum nocturna en els clips musicals.
4.4. Les superfícies sensibles a la llum , de la pel·lícula al sensor. La lluminositat de les òptiques
5. Llum cultural I. Signes i codificació: del mecanisme del símbol al seu funcionament cultural.
5.1. El símbol com a signe.
5.2. Símbols concrets: l’ombra a la fotografia i al cinema.
5.3. Una certa mena de terror: Lewton.
5.4. El cinema negre.
6. Llum cultural II. Dins dels films i dins del cinema: estètiques cinematogràfiques i el cinema com a dispositiu obscur.
6.1.El cinema gòtic: de la literatura a les pel·lícules. El gòtic americà.
6.2. Nit i violència: de les passions a l’exaltació cinegètica.
6.3. Dins del mecanisme: cinema ambs fotografies, cel·luloide i espais buits.
6.4. La sala cinematogràfica com a lloc obscur: del voyeurisme als somnis.
7. Art i experimentació
7.1. ART / Conceptes: Abstraccions lumíniques : M Ray / M Nagy .
7.2. Màquines de llum. Art cinètic. El futurisme
7.3. Les fires de la llum: Evolució de continguts i presència de l’art. Progressió tecnològica.
7.4. Nous materials. Aportacions dels artistes a la llum. Usos i propostes.
Activitats d'aprenentatge
Pràctiques a plató, al laboratori i autònomes. Amb imatges obtingudes a les sessions de plató i de manera autònoma l'alumne haurà de realitzar un treball de composició amb Photoshop que inclogui elements visuals, de reflexió i de disseny.
Anàlisi fílmic: Exercici d’anàlisi sobre un fragment audiovisual vinculat a les matèries treballades a classe (blocs Llum cultural I i II). Amb anterioritat a la seva execució s’hauran donat pautes i se n’haurà fet un assaig a classe. L’exercici d’anàlisi fílmic es fa dins de l’horari de classe.
Presentació a classe :Treball d'anàlisi a partir de 5 pel·lícules i cinc fonts diferents, relacionades amb la nit i proposades pels alumnes o per defecte pels professors.
Presentar un document escrit i realitzar una presentació a classe .
Assaig visual: Realització d'una recerca personal i aprenentatge autònom utilitzant les eines pròpies de l'audiovisual. Traduir en imatges diferents conceptes relacionats amb la nit, a partir de la visió pròpia de l'alumne.
Examen final.
Sistema d'avaluació
a) Pràctiques i treballs: 70%
- Pràctiques : 20%
- Anàlisi fílmic: 15%
- Recerca i presentació a classe: 15%
- Assaig visual: 20%
b) Examen final 30%¿
Recuperació: per optar a recuperació la nota final de la suma de a) i b) ha de ser menor de 5. Només es podrà recuperar l'examen. ¿¿
Bibliografia
Bàsica
“Elogio de la sombra “ de Junichiro Tanizaki. Siruela 2010
Sentido de la luz, El. Ideas, mitos y evolución de las artes y los espectáculos de la luz hasta el cine. Castillo Martínez de Olcoz, Ignacio Javier http://www.tdx.cat/handle/10803/1378
“La mirada obsesiva: imágenes del tiempo en el cine de vanguardia europeo de los años 20″ Mª Soliña Barreiro http://hdl.handle.net/10803/31884
“Luz y Emociones: Estudio sobre La Influencia de la Iluminación Urbana en las Emociones; tomando como base el Diseño Emocional” Amparo Berenice Calvillo Cortés http://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/6138/TABCC1de1.pdf?sequence=1
La nocturnitat en la il·luminació dels clips musicals actuals. Cristòfol Casanovas UOC 2013. http://openaccess.uoc.edu/webapps/o2/handle/10609/36001
Lance Keimig. Fotografía nocturna. Omega 2012
Mario Rubio. El fotógrafo en la noche. Mario Rubio 2014
Complementària
1896: Pyrotechnies. Une histoire du cinéma incendiaire Sous la direction de Thierry Lefebvre, Laurent Le Forestier et Philippe-Alain Michaud http://1895.revues.org/157
Alekan, Henri, Des lumières et des ombres. Paris, Le Sycomore, 1984 y Ed. La librairie du collectionneur 1991
Loïe Fuller and the Art of Motion: Body, Light, Electricity, and the Origins of Cinema
Barthes, R. (1993). Elementos de semiología. Barcelona: Paidós.
Cueto, R. (2010). ¿Qué es lo gótico? El adjetivo que se convirtió en un género. En A. J.
Maestros de la luz Conversaciones con directores de fotografía . Dennis Shaeffer / Larry Salvato Ed. PLOT 1992
Metz, Ch. (2001). El significante imaginario. Psicoanálisis y cine. Barcelona: Paidós.
Navarro (Ed.), Pesadillas en la oscuridad. Madrid: Valdemar.
Schrader, P. (1972). Notes on Film Noir. Film Comment, 8(1), 8-13. (versión en español: http://www.historiadeltraje.com.ar/archivos/notas%20sobre%20el%20film%20noir%20paul%20schrader.pdf)
T Gunning - Camera obscura, camera lucida: Essays in …, 2003 - Amsterdam UP Amsterdam
Baxter, Peter. On the History and Ideology of Film Lighting Screen (1975) 16 (3): 83-106
VV. AA. (2009). La sombra. Madrid: Thyssen-Bornemisza.
Vernet, Marc; Photo, peinture, théâtre : éclairages de nuit à la Triangle. Cinema Archives. http://cinemarchives.hypotheses.org/627
Vieira, M. A. (2019) Darkness, Darkness: The Films of Val Lewton: Looking Back at a B-Movie Master. Recuperado de: https://brightlightsfilm.com/wp-content/cache/all/darkness-darkness-films-val-lewton-looking-back-b-movie-master/#.XI-1tShKhPY