Informació general


Idiomes d'impartició


  • Català
  • Castellano

Els materials complementaris poden estar també en anglès

Competències que es treballen


Bàsica

  • Aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació, d'una forma professional per obtenir competènices que es demostren per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins la seva àrea d'estudi

     

  • Tenir la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment en la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que inclouen una reflexió sobre temes rellevants de caire social, científic o ètic


General

  • Identificar l'objecte d'estudi de les Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport

  • Reconèixer els efectes de la pràctica de l'exercici físic sobre l'estructura i funció del cos humà

  • Entendre els fonaments de l'acondicionament físic per a la pràctica de l'activitat física i de l'esport


Transversal

  • Aplicar les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) a l'ámbit de les Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport

  • Aplicar els coneixements a la seva feina, de forma professional, amb l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes a l'àrea de l'Activitat Física i de l'Esport

     

  • Incorporar hàbits de l'excel.lència i de qualitat per a l'exercici professional


Específica

  • Identificar els riscos que es deriven per a la salut, de la pràctica d'activitats físiques i esportives inadequades i proposar alternatives 

  • Avaluar la condició física, preescriure i desenvolupar els exercicis físics orientats a la salut i en condicions de seguretat per aquests practicants 

  • Realitzar programes d'activitats físiques i esportives

  • Seleccionar el material i equipament esportiu adequat per a cada tipus d'activitat i població i en condicions de seguretat

Descripció


Com a professional de l’exercici físic, l’alumne del Grau en Ciències de l’Activitat Física i de l’Esport és el responsable de la prescripció, valoració, programació i quantificació de les càrregues d’un procés d’entrenament.

L’assignatura de teoria i pràctica de l’entrenament (II) aborda els fonaments metodològics per a la programació de l’entrenament de la força i la velocitat. 

Resultats d'aprenentatge


1. Demostrar les bases i fonaments de l'entrenament esportiu, la resposta i adaptació biològica a la càrrega, per conèixer, classificar, dissenyar i executar de forma eficient i segura mètodes d'entrenament de la força i de la resistència, amplitud de moviments i velocitat, amb l'estudi particular dels més adequats per a nens i joves, per a la seva millora i que afavoreixin el seu màxim rendiment en l'edat adulta.

2. Realitzar la correcta administració de protocols de camp, idonis per a l'avaluació de les manifestacions de la força i de la resistència en nens i joves per determinar de forma eficient l'administració personalitzada dels mètodes i dels diversos components de la càrrega que els caracteritzin, per a la millora dels aspectes estructurals i formals pretesa.

3. Demostrar tenir coneixement dels fonaments dels avanços científics i tecnològics en l'entrenament de la força i de la resistència per al rendiment esportiu en homes i dones joves i adults/as. Identificar i realitzar la correcta administració de mètodes d'entrenament per al desenvolupament de l'excel·lència en aquestes qualitats aplicada al rendiment esportiu, així com els procediments de control i avaluació per prescriure les càrregues idònies que garanteixin les millores preteses, segons les diferents especialitats esportives.

Metodologia de treball


La metodologia de l’assignatura es durà a terme combinant temps presencials d’aula, amb temps de treball autònom, amb suport de l’entorn virtual d’aprenentatge. El percentatge de temps que l’estudiant dedica es reparteix de la manera següent:

 

Activitats

ECTS

Sessions presencials a l’aula (exposició de teoria, seminaris, tutories personalitzades)

Exposicions teòriques amb suport audiovisual, simulacions, jocs de rol, treball en grups, aplicació de la pràctica a la teoria, aprenentatge basat en problemes (ABP), presentacions per part dels estudiants

2.4

Treball autònom

 

Estudi personal, solució de problemes, cerques d’informació (bibliografia, webgrafia),treballs guiats (qüestionaris, wikis, debats, fòrums..), reproducció  de models, càpsules de vídeo, solució de problemes

3.6

 

Tant en les sessions presencials com en el treball autònom, l’estudiant treballarà de forma individual i en grups de treball.

Cada ECTS equival a 25 hores de dedicació de l’estudiant, considerant el temps invertit al total de les activitats relacionades amb el temps presencial i el temps de treball autònom, que el professor de l’assignatura guia, així com els temps de lectura, cerca d’informació, connexió a l’Aula Virtual, elaboració de treballs.

Continguts


Esquema:

  • Entrenament de la FORÇA i la VELOCITAT

FORÇA

  • Contextualització
    • Manifestacions de la força
    • Indicadors de càrrega
  • Fonaments de l’entrenament de la força
    • Procés d’entrenament de la força
      • Anàlisi funcional de la disciplina esportiva
    • Mitjans, mètodes i continguts
    • Estructuració temporal, programació, valoració i control
      • Aprenentatge de la tècnica
      • Adaptació anatòmica
      • Hipertròfia
        • Arquitectura muscular
      • Força màxima
      • Potència
        • Explosiva / Elàstica / Reactiva
        • Resistència a la força
  • Entrenament de la força en nens/es i adolescents
  • Entrenament de la força en els esports col·lectius
  • Tecnologia per a la valoració del treball de força

VELOCITAT

  • Contextualització
  • Fonaments de l’entrenament de la velocitat
    • Procés d’entrenament de la velocitat
      • Anàlisi funcional de la disciplina esportiva
    • Manifestacions de la velocitat
    • Indicadors de càrrega
    • Mitjans, mètodes i continguts
    • Estructuració temporal, programació, valoració i control
  • Entrenament de la velocitat en els esports col·lectius
  • Tecnologia per a la valoració del treball de velocitat

Activitats d'aprenentatge


Les activitats de l’assignatura segueixen el sistema d’avaluació contínua, és a dir, que al llarg del trimestre el professor/a planteja diverses activitats, que els estudiants han de resoldre i entregar. El treball de cada una de les activitats permet valorar a l’estudiant, el seguiment que fa a l’assignatura i els elements de millora, a partir dels comentaris i notes que el professor/a farà de les activitats.

Les activitats que es plantegen poden ser individuals o en grups de treball. El professor/a dóna les indicacions per tal que els estudiants les puguin elaborar i entregar. Totes les activitats que es plantegen estan pensades perquè els estudiants tinguin una perspectiva pràctica dels temes que es desenvolupen a llarg de les deu setmanes del trimestre.

Sistema d'avaluació


Sistema de qualificació (Real decreto 1125/2003, de 5 de septiembre) que estableix el sistema europeu de crèdits i el sistema de qualificacions a les titulacions universitàries de caràcter oficial i validesa a tot el territori estatal:

0 - 4,9: Suspès

5,0 - 6,9: Aprovat

7,0 - 8,9: Notable

9,0 - 10: Excel·lent

La qualificació final de l'alumne és el resultat d'una avaluació contínua a través de diferents activitats avaluadores. L'aprovat de l'assignatura s'obté amb una qualificació igual o superior a 5 punts (sobre 10) d'acord amb la següent taula de ponderació:

Activitat avaluadora Ponderació Competències avaluades
Treballs individuals i/o grupals 15% G9, E8, G6, B3, T4, E9 
Pràctiques en grup 35% G9, T7, E8, E11, B2, G6, B3, G1, T2, T4, E9, E7
Examen 50% G9, E8, B2, G6, B3, T4, E9

 

Criteris per fer mitjana entre les qualificacions de les activitats avaluadores:

Activitat avaluadora Criteri

Treballs individuals i/o grupals

Pràctiques en grup

4/10
Examen 4/10

 

Recuperació

Durant el mateix curs, existeix la possibilitat de recuperar competències no assolides durant l'assignatura.

D'acord amb la normativa vigent, a l'activitat avaluadora de l'examen, només es podrà optar a la recuperació de l'assignatura si s'ha suspès. En cas de No Presentat/ada, no es podrà optar a la recuperació.

L’activitat avaluadora en període de recuperació és un examen (prova escrita) presencial. Aquest examen pondera el 50% de l’avaluació i s’haurà de superar amb un 5/10 per poder avaluar la totalitat de l’assignatura. La nota obtinguda durant l’avaluació continuada es mantindrà.

Activitat avaluadora en període de recuperació Ponderació Competències avaluades
Treballs individuals i/o grupals 15% (No recuperable) G9, E8, G6, B3, T4, E9 
Pràctiques en grup 35% (No recuperable) G9, T7, E8, E11, B2, G6, B3, G1, T2, T4, E9, E7
Examen 50% G9, E8, B2, G6, B3, T4, E9

Bibliografia


Bàsica

Bosco, C. (2000). Fuerza muscular. Aspectos metodológicos. Barcelona: Inde.

Cardinale, M., Newton, R. y Nosaka, K. (2011). Strength and Conditioning. Biological Principles and Practical Applications. Chichester, West Sussex: Wiley-Blackwell  

González Badillo, J. y Gorostiaga, E. (1997). Fundamentos del entrenamiento de la fuerza. Barcelona: Inde. 

Solé, J. (2008). Teoría del entrenamiento deportivo. Barcelona: Sicropat Sport. 


Complementària

Billat, V. (2002). Fisiología y metodología del entrenamiento. De la teoría a la práctica. Barcelona: Paidotribo.

Bompa, T. (2006). Periodización. Teoría y metodología. Barcelona: Hispano Europea.

Boyle, M. (2016). New Functional Training for Sports. Champaign: Human Kinetics. 

Cometti, G. (2002). El entrenamiento de la velocidad. Barcelona: Paidotribo.

García Manso, JM,. Navarro, M. y Ruíz, J.A (1996). Bases teóricas del entrenamiento deportivo. Madrid: Gymnos.

García Manso, JM. (1999). La fuerza. Madrid: Gymnos. 

González Badillo, J. y Ribas, J. (2002). Programación del entrenamiento de la fuerza. Barcelona: Inde.

NSCA -National Strength & Conditioning Association. Dawes, J.  Roozen, M. (2012). Developing Agility and Quickness. Champaign: Human Kinetics

NSCA -National Strength & Conditioning Association. Jeffreys, I. (2013). Developing Speed. Champaign: Human Kinetics.

NSCA -National Strength & Conditioning Association. McGuigan, M.R. (2017). Developing Power. Champaign: Human Kinetics.

NSCA -National Strength & Conditioning Association. Reuter, B. (2012). Developing Endurance. Champaign: Human Kinetics.

Platonov, V. (1988). El entrenamiento deportivo; teoría y metodología. Barcelona: Paidotribo.

Siff, M. y Verkhoshansky, Y. (2000). Superentrenamiento. Barcelona: Paidotribo.

Tous, J. (1999). Nuevas tendencias en fuerza y musculación. Barcelona: Ergo. 

Verkhoshansky, Y. (1991). Entrenamiento deportivo. Barcelona: Martínez Roca.

Weineck, J. (2005). Entrenamiento total. Barcelona: Paidotribo.