El grup de recerca "So, Silenci, Imatge i Tecnologia", protagonista dels Seminaris de l'ESUPT

El passat dimecres 26 de febrer es va celebrar el tercer seminari de recerca de l’ESUPT. Aquesta vegada, la trobada va comptar amb la participació del professor Jordi Roquer, que va presentar als assistents el treball del SSIT (‘So, Silenci, Imatge i Tecnologia’), un grup de recerca independent centrat en el so i la tecnologia i que en els darrers anys està duent a terme una intensa tasca per potenciar la seva àrea de praxi més tecnològica i pràctica. 

A l’inici de la sessió, Roquer va presentar l’equip de treball que forma el SSIT i va explicar breument els projectes i publicacions en els quals han estat treballant els últims anys. Si bé el SSIT tenia a l’inici un esperit més teòric o analític, es va voler destacar el canvi que aquest equip de recerca està experimentant darrerament, cap a àmbits més pràctics i d’acció tecnològica.

En aquest sentit, el ponent va explicar les 4 línies bàsiques de recerca del grup: una primera línia centrada en la narrativa del so, el silenci i la música audiovisual; una segona línia enfocada al so, la música i la persuasió; una tercera línia que té en compte l’escolta mediada tecnològicament i que ajuda a estudiar com les tecnologies condicionen la manera d’escoltar música; i, per últim, una quarta línia dedicada als “soundscapes”, amb l’objectiu d’abordar la percepció, anàlisi i representació sonora. Tot i que aquesta última línia es troba encara una fase inicial, ha disposat ja d'una primera col·laboració institucional amb l'Ajuntament d'Amposta, que l'any passat va encarregar una recreació dels paisatges sonors de la plaça del mercat d'aquesta ciutat, projecte que enguany es tornarà a dur a terme.   

Finalment, també cal destacar l’orientació del SSIT en aspectes d’innovació docent com són els “Videopapers” i les “Videolectures”. Jordi Roquer va fer notar que una de les accions estratègiques del grup és contribuir a reforçar el vincle entre docència i recerca, tant pel que fa a l'activitat del professorat com dels estudiants. En aquest sentit, va argumentar que avui en dia hauria de ser perfectament viable plantejar publicacions científiques de qualitat on el format tradicional disposés d'un reforç audiovisual. A banda de tractar-se d'un requeriment lògic en una disciplina com la de l'audiovisual, Roquer va assenyalar que d’aquesta manera es seduiria molt més a uns estudiants que semblen espantats amb els formalismes teòrics del món acadèmic.