Entrevistem l’Adriana Collado, graduada en empresarials al fa 10 anys: "He après que els reptes van apareixent a poc a poc, i de vegades fem un gir inesperat"

Hem entrevistat l’Adriana Collado, Alumni del TecnoCampus.

L’Adriana va estudiar el Grau en Ciències Empresarials, l’actual Administració d’Empreses i Gestió de la Innovació, i es va graduar tot just fa 10 anys, quan l’Escola Universitària del Maresme es traslladava al nou edifici del TecnoCampus.

Hem parlat amb ella de la seva dilatada experiència en el món laboral, i és que en només 10 anys al món laboral, ha treballat a empreses com Google, Rakuten o BlaBlaCar, i actualment és directora de màrqueting a l’empresa internacional Free Now.

Ens ha deixat alguns consells sobre sortides laborals per als estudiants de l’Escola Superior de Ciències Socials i de l’Empresa del TecnoCampus, però també d’altres generals sobre el seu pas per la universitat per a la resta d’estudiants del TecnoCampus.

 

Et vas graduar en Ciències Empresarials tot just fa 10 anys. Com recordes el teu pas per la universitat?

Vaig fer la diplomatura d’empresarials a la EUM (antiga ESCSET) i va ser una gran experiència, amb grans professors i un edifici molt especial al costat de la platja.

Si haguessis d’escollir un record del teu pas pel TecnoCampus, quin seria?

Hi ha tants que no em podria quedar amb un. Records a l'aula amb el professor Mariño, que ens enrecordem molt d'ell; al bar, que en aquell moment era el xiringuito de la platja; a la peixera de la biblioteca, on passàvem hores i hores preparant treballs i estudiant;... tots i cadascun d'ells van fer que gaudís la meva estada a la EUM, i que si tornés enrere repetiria. 

Has tingut una trajectòria professional molt dilatada tot i fer només 10 anys des que et vas graduar: quina valoració en fas, també? Imagino que estàs satisfeta i orgullosa.

Tenint en compte que quan vaig començar la universitat no tenia clar què volia fer, crec que a poc a poc em vaig anar enfocant en el que em podia agradar. Estic molt contenta de la trajectòria que estic tenint i les oportunitats que se m’han donat a diferents empreses, on m’he pogut formar i aprendre cada dia.

Com recordes els primers passos com a graduada i quines diferències hi veus amb la teva feina actual?

Al principi, en no saber molt bé el que volia fer, vaig provar diferents departaments: finances, ventes... fins que vaig arribar al màrqueting. Quan comences, moltes vegades no tenim molt clar on volem arribar i mica en mica vas veient el que et va agradant. Actualment, tinc clar quin és el meu objectiu, on vull treballar, què vull fer i a quins sectors o empreses.

Tot i la trajectòria, com dèiem, ets una persona molt jove. Creus que el món laboral valora positivament a les noves incorporacions en el món del màrqueting?

Sí. El màrqueting evoluciona cada dia i s’ha d’estar actiu per entendre els nous canals i les noves eines que apareixen. Sobretot a la part digital els joves acostumem a donar una visió diferent, ja que hem crescut amb aquest canvi i acostumem a ser més actius en aquesta part.

Actualment ets la responsable de Màrqueting a Espanya de Free Now, una empresa internacional. Quines són les teves funcions i què és el que t’agrada més de la teva feina?

Sóc la responsable de l’estratègia de màrqueting (online, offline i pr), decisió de pressupostos i coordinació amb altres equips, tant locals com amb l’equip central, i de l’equip de màrqueting.

Realment m’agrada quasi tot el que faig, però el que més m’agrada es la part d’estratègia, pensar quines campanyes són les que millor poden funcionar i treballar amb les agencies i l’equip per aconseguir els objectius que ens proposem, de nous usuaris o recurrència dels usuaris actuals, i sobretot m’agrada la part d’analitzar les campanyes. Veure els resultats d’una campanya és un dels millors moments, tant si ha funcionat com si no; òbviament sempre és més satisfactori quan la campanya ha funcionat i has arribat als objectius.

Durant la teva experiència com a estudiant, vas marxar d’Erasmus a Dublín i també vas treballar al Regne Unit. Com d’importants van ser per a tu aquestes experiències? Què et van aportar? Ho agraeixes ara, en el teu dia a dia?

L’Erasmus va ser la millor experiència que he tingut a la vida! Sempre que algú que està a la universitat em pregunta si val la pena, hi contesto:“No ho dubtis!” No només per la part social, aprendre l’idioma o sortir del país, que per a molta gent és la primera vegada que viu sol, sinó que et dona una experiència i un aprenentatge que t’ajuda en el futur. Fa anys parlar anglès era un punt a favor, actualment tenir l’anglès com a idioma és indispensable.

Treballar al Regne Unit va ser una oportunitat per treballar a l’estranger, allà vaig estar a un departament de finances i és on em vaig adonar que m’estava equivocant enfocant la meva carrera a les finances, però va ser una gran experiència i vaig poder millorar l’idioma.

Crec que les dues experiències em van donar avantatge a les primeres empreses i a més vaig créixer a nivell personal.  

Els nostres estudiants d’Ade i/o de Màrqueting també poden acabar treballant a empreses com Google o Rakuten. Què se sent quan reps una oferta d’una multinacional d’aquest prestigi?

El primer que sents és vertigen i respecte, i més quan acabes de sortir de la universitat. A mi em va passar amb Google, no tenia experiència en marquèting i va ser tot un repte. El més important és com enfoques aquesta oportunitat i fer-ho amb ganes per treure-li el màxim partit.

Recordo el meu primer dia a Google i a la primera reunió amb el meu cap em va dir: “Pren-te aquesta oportunitat no com una beca, sinó com que això per a tu serà un màster”, i quanta raó tenia! Treballar en aquestes empreses, si ho fas amb tota la teva energia, es converteix en un aprenentatge que t’ajuda a obrir les següents portes sens dubte.

Una de les empreses a les quals vas treballar és BlaBlaCar, coneguda per ser una empresa d’economia col·laborativa. Com funciona i què vas aprendre?

BlaBlaCar és una empresa a la que li tinc molt de carinyo. No només per l’equip que el forma, sinó també pel servei que donen a la societat. Qualsevol persona que vulgui anar d’una ciutat a una altra té l’opció de posar el seu cotxe a l’app i aconseguir passatgers i estalviar en el viatge, o bé o a la inversa, un passatger pot buscar una persona que fa el mateix viatge que ell i hi reserva una plaça.

A BlaBlaCar va ser la primera vegada que vaig començar a treballar el màrqueting offline, abans només havia estat enfocada a digital i mòbil. Durant el temps que vaig estar formant part de l’equip vaig poder afegir al meu coneixement la part offline, això va fer que em convertís en una especialista on era capaç de veure com una campanya podia aplicar-se a tots els canals.  

Els estudiants que acaben els estudis universitaris s’enfronten en un món laboral cada cop més canviant i, en el cas d’empresarials, a un ventall de sortides professionals molt ampli. Quin consell o recomanació els hi fas?

Que provin! Que parlin amb gent que treballa en llocs de treball o empreses on els hi agradaria estar, que entenguin quin és el dia a dia de cada rol.

Jo vaig començar per finances perquè el que millor se’m donaven eren els números i la comptabilitat, i m’encantava, però quan em vaig veure treballant d’això em vaig adonar que no era el que volia per la meva vida professional. Mai hagués pensat que en el màrqueting hi havia tanta analítica i que seria la part de l’empresa que més m’agradaria.

Actualment formes part del Consell Alumni, que és una manera de seguir vinculat a la universitat. Consideres que és important seguir mantenint el vincle? Per què?

Crec que és bo i crec que és una forma d’ajudar als nous professionals. A més, els que estem ja en el món laboral podem ajudar a la universitat donant una visió del què busquem quan necessitem contractar.

I per acabar, pensant en el teu futur, quins reptes professionals tens per endavant?

Fa poc que vaig ascendir a Directora de màrqueting, per tant a curt/mig termini el meu repte està enfocat en el lideratge de l’equip. Crec que una de les coses més complicades és ser un bon manager, ja que no es tracta d’aprendre com funciona una eina o com optimitzar una campanya, és gestionar persones i això significa aprendre a treure el màxim de cadascuna d’elles i ajudar-los a créixer i a que es sentin realitzats. A llarg termini tinc clar que seguiré el meu camí com a “marquetiniana”, però he après que els reptes van apareixent poc a poc i de vegades fem un gir inesperat.