El futur de la responsabilitat social corporativa, vinculat a la creació d’empreses de desenvolupament sostenible

Representants del tercer sector, associacions empresarials i institucions educatives van concloure a la II Jornada d’Economia i Empresa que el futur no és imposar regulacions de responsabilitat social corporativa, sinó crear empreses de desenvolupament sostenible amb voluntat de cooperació social. Per això, és clau comptar tant amb el compromís de la governança com amb la implicació dels treballadors per introduir amb èxit pràctiques de responsabilitat social a les pimes. La jornada, que es va celebrar el passat dimecres 28 de novembre al TecnoCampus, l’organitzava l’Escola Superior de Ciències Socials i de l’Empresa amb la coorganització de PIMEC.

La conferència inaugural va anar a càrrec de Juan-José Ganuza, catedràtic d’economia a la Universitat Pompeu Fabra i a la Barcelona Graduate School of Economics, que va afirmar que la responsabilitat social corporativa només té sentit si afecta al core business de l’empresa, és a dir, a la seva activitat principal: “La RSC és una aposta pel llarg termini i s’ha convertit en un gran canal per aconseguir un avantatge competitiu”. En aquest sentit, cada cop són més els consumidors que tenen en compte el compromís social de les empreses a l’hora de decidir comprar o no un producte. Per altra banda, Ganuza va assenyalar que actualment la responsabilitat social corporativa es pot considerar un bé públic associat al consum de béns privats que permet cobrir i complementar aspectes a on no arriba la legislació. “La palanca perquè la responsabilitat social tingui èxit és la transparència”, va concloure.

Ángel Hermosilla, de PIMEC; Anna de Quiròs, de l’associació Dona’t un impuls; Àngels Pujols, del Consell de Relacions Laborals de la Generalitat de Catalunya; Óscar Royo, de Condorchem Envitech; i Juan-José Ganuza, catedràtic d’economia a la Universitat Pompeu Fabra, van coincidir assenyalar, en un debat en format de taula rodona, que les empreses les formen persones i que per tant, tothom pot contribuir d’una manera o altra en la RSC de l’empresa. “Primer ens ho hem de creure nosaltres, començant pel comitè executiu i després implicant a tots els treballadors,” va afirmar Anna Quirós, presidenta de la associació Dona’t un impuls.
Pel que fa al paper de les administracions públiques, van apuntar que cal que aquestes potenciïn les empreses com a grans contribuïdores de vetllar per a una societat més sostenible. “La funció del sector públic ha de ser ajudar a certificar la RSC i regular el comportament social de les empreses”, va afegir Ganuza.