L’Ajuntament, el TecnoCampus i tres escoles de Mataró s’uneixen per apropar l’economia social als més joves

L’Ajuntament de Mataró, el TecnoCampus i tres escoles de la ciutat han organitzat el primer Camp d’innovació social, una iniciativa per treballar l’economia social i sostenible de manera col·laborativa amb els més joves. Hi han participat prop de cent estudiants de l’Escola GEM, l’Escola Pia Santa Anna i l’Institut Thos i Codina, que han elaborat propostes per abordar reptes de ciutat del Pla Estratègic Mataró 2022 vinculats als teixits intel·ligents, la integració del marc a la ciutat, un nou model de port urbà i el turisme.

El passat divendres 25 de gener els estudiants, dividits en grups, van presentar, en un acte celebrat al TecnoCampus, els projectes davant d’un jurat, format per membres de l’Ajuntament, el TecnoCampus, les escoles i Servei Solidari, entitat que impulsa el Camp d’Innovació en el marc del projecte "Claim the future". L’equip guanyador viatjarà fins a Lituània per participar en un altra activitat vinculada a l’economia social amb joves d’altres països.

Durant el mes que ha durat el projecte, i després de visitar diferents cooperatives de Mataró, els alumnes de secundària i batxillerat han comptat amb el suport d’estudiants del TecnoCampus, que hi ha col·laborat com a mentors. Les seves funcions han estat conduir les dinàmiques i assegurar-se que els equips desenvolupaven el projecte en clau d’economia social. “Ha estat una experiència intensa i molt enriquidora, i una tasca essencial ha estat motivar els estudiants per estimar-se el projecte”, afirma la universitària Sara Atienza. La participació del TecnoCampus en el projecte s’ha vehiculat a través del Servei per a la Qualitat, Aprenentatge i Innovació i els responsables de l’itinerari emprenedor de l’Escola Superior de Ciències Socials i de l’Empresa.

Iniciatives com aquesta s’emmarquen en el desplegament del Pla Estratègic 2022 del TecnoCampus pel que fa a treballar en iniciatives conjuntes amb l’Ajuntament i els diferents agents socials i econòmics del territori per ser un motor d’iniciatives i projectes de ciutat. Carme Rovira, responsable de la Unitat d'Innovació Educativa del Servei per a la Qualitat, Aprenentatge i Innovació del TecnoCampus, considera que aquesta iniciativa reforça la col·laboració d’institucions i entitats educatives per aconseguir sumar perspectives diferents en un marc de propostes comunes: “Ja no s'aprèn només a les aules, ni a través de classes virtuals, sinó del què fem i com ho fem, i això implica estar en un ecosistema d'aprenentatge on diferents actors sumin”. En aquest sentit, el TecnoCampus ja va implicar-se el 2017 en l’organització d’una iniciativa impulsada pel Departament d’Economia de la Generalitat i el Centre de Telecomunicacions i Tecnologies de la Informació que pretenia afrontar col·lectivament i de manera efectiva reptes econòmics i socials que requereixen respostes complexes.