El projecte Horitzons va nèixer amb el nom de "Competències d'Introducció a la Universitat a Secundària: evitant l'exclusió social" com a projecte guanyador de la primera edició del Concurs de Projectes de Responsabilitat Social Universitària organitzat per impulsar i prestigiar el compromís social de la comunitat de la UPF.
L'objectiu del projecte és facilitar referents propers (estudiants de la UPF) i algunes estratègies universitàries a estudiants d'Instituts sobre què suposa estudiar a la universitat i com fer-ho a través de diverses competències com són:
- Competències contextuals (Què és la Universitat?, com s'organitza?, què hi puc trobar?).
- Competències metodològiques (Com s'estudia i aprèn a la Universitat?).
- Competències digitals orientades a la cerca informacional (Com trobo recursos d'informació per fer un bon treball de recerca?).
A l'edició 2018-19, aquest projecte de desenvolupament competencial adreçat a alumnat de primer de batxillerat es durà a terme amb un institut de Mataró:
- l'INS Miquel Biada
Horitzons està liderat pel Centre per a la Innovació en Aprenentatge i Coneixement (CLIK), la Biblioteca i Informàtica (CRAI) i el Servei d'Atenció a la Comunitat Universitària (SACU) i hi col·labora professorat dels Departaments d'Economia i Empresa i de Ciències Polítiques i Socials.
Els estudiants voluntaris de la UPF que hi participen tenen un paper central en el projecte:
- Esdevenen els referents dels estudiants dels Instituts.
- Transfereixen el seu coneixement i experiència universitària al servei dels alumnes de secundària.
- Adquireixen un fort compromís social en un entorn proper.
Els principals compromisos que adquireixen els estudiants de la UPF que participen al projecte són:
- Assistència a la formació prèvia a la UPF.
- Preparació de les sessions que imparteixen als Instituts.
- Realització de les sessions amb estudiants als Instituts en l'horari que estableixi cada centre (una hora setmanal durant 8 sessions).
- Informació als equips de direcció i tutories dels Instituts de qualsevol imprevist abans o durant la realització de les sessions programades.
- Coordinació amb l'equip tècnic de la UPF que gestiona el projecte en les fases de planificació i seguiment del mateix.
- Avaluació en equip durant el desenvolupament del projecte.
- Col·laboració en l'organització i desenvolupament de la visita final a la UPF dels estudiants dels Instituts.
- Avaluació individual en finalitzar el projecte.
Què necessito per a ser voluntari?
- Competència comunicativa oral.
- Compromís social.
- Interès per a l'educació.
- Ganes d'aprendre en equip.
- Empatia.