Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Alfons Palacios Gonzàlez

Trimestre: Segon trimestre

Crèdits: 4

Professorat: 

Jaume Teodoro Sadurní

Idiomes d'impartició


Català amb materials en castellà i anglés

Es valora les presentacions de treballs per part dels estudiants en llengua anglesa

Competències


Competències bàsiques
  • B3_Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi), per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants de caire social, científica o ètica

  • B4_Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tan especialitzat com no especialitzat

Competències específiques
  • EFB6_Coneixement adequat del concepte d'empresa, marc institucional i jurídic de l'empresa. Organització i gestió d'empreses

  • ESI1_Capacitat per integrar solucions de Tecnologies de la Informació i de les Comunicacions i processos empresarials per a satisfer les necessitats d'informació de les organitzacions, permetent arribar als seus objectius de forma efectiva i eficient, aconseguint així avantatges competitives

  • ESI4_Capacitat per comprendre i aplicar els principis i pràctiques de les organitzacions, de manera que puguin exercir com a enllaç entre les comunitats tècniques i de gestió d'una organització i participar activament en la formació dels usuaris

Competències transversals
  • T1_Que els estudiants coneixin un tercer idioma, que serà preferentment l'anglès, amb un nivell adequat de forma oral i per escrit, d'acord amb les necessitats que tindran les graduades i els graduats a cada titulació

  • T2_Que els estudiants tinguin capacitat per a treballar com a membres d'un equip interidisciplinar ja sigui com un membres més, o realitzant tasques de direcció amb la finalitat de contribuir a desenvolupar projectes amb pragmatisme i sentit de la responsabilitat, assumint compromisos tenint en compte els recursos disponibles

Descripció


Aquesta assignatura queda dins de la matèria EMPRESA del pla d’ estudis del grau. S’imparteix després de l’ assignatura d’ emprenedoria  de primer curso i d’ Economia del trimestre anterior,  de segon curss. Per això  el focus es possa ara  en l’ empresa en funcionament buscant el coneixement en la part operativa d’aquesta  des de les seves  diferents àrees funcionals. Es dedica un bloc sencer  a aprofundir en la part econòmica financera per tal que el futur graduat disposi de la base suficient pel  desenvolupament  de projectes de gestió de l’ empresa.

 

Resultats d'aprenentatge


En acabar ha de:

  • Saber explicar i interpretar els fenòmens econòmics bàsics -micro i macroeconòmics-
  • Conèixer el concepte d’ empresa i organització, el seu entorn, la propietat i la governança,  els diferents  tipus d’ empresa i els  seus objectius
  • Comprendre els subsistemes funcionals de l’ empresa tecnològica, els seus processos i  coordinació: direcció, administració, producció, direcció de persones, producció, qualitat, compres, sistemes d’ informació, finances, comercial i màrketin i estratègia
  • Saber resoldre situacions en les que el factor humà tingui un efecte notable en el desenvolupament i  resultats de l’ empresa, així com l’ ètica de l’ empresa
  • Identificar tecnologies actuals i emergents i saber avaluar el seu encaix i oportunitat en l’ empresa
  • Entendre l’ estratègia empresarial i saber prendre decisions que generin oportunitat en l’ empresa des de la perspectiva de l’ enginyer
  • Conèixer els conceptes econòmics i financers bàsics que permetin valorar  costos i beneficis d’ un projecte o de diferents alternatives 

 

Metodologia de treball


 

La metodologia de l’assignatura combina les classes a l’aula, amb les activitats i el treball en grup dins i fora de l’aula. Es tracta d'una metodologia totalment basada en "el cas" (business case) de forma que l'estudiant descobreix els conceptes per ell mateix en un Learning By Doing.

Hi ha tres formats de classe dins aula:

  • Classe magistral: el professor explica els conceptes a l’aula, amb el suport de transparències, vídeos i d’altres recursos.
  • Classes participatives: el professor proposa activitats a l’aula basades en casos pràctics propis del sector. Aquestes activitats poden ser: lectures d’articles d’actualitat, Estudis de casos, Jocs de rol, audiovisuals, realització d’exercicis i presentacions orals per part dels estudiants a l’aula.
  • Projecte full de càlcul: una part de les classes es destinarà a la realització del projecte en excel per part dels estudiants. En aquests casos, l’estudiant haurà de realitzar un treball en grup i el professor supervisarà el seu progrés. El treball en grup caldrà enllestir-lo a banda en dedicació personal fora de l'aula

El treball a l’aula es basa en classes on el professor explica els conceptes de teoria amb exemples reals, notícies actuals de premsa i casos pràctics que es resolen conjuntament amb la participació dels alumnes. Donat el caràcter social d’aquesta assignatura, i per tant que en molts casos no hi ha una única solució als problemes plantejats, es fa molt interessant, a partir d’uns mínims conceptes teòrics, la intervenció dels alumnes i promoure el debat en alguns temes. A l’aula també es treballarà en grup, analitzant articles o notícies, resolent exercicis i proposant solucions.

PLANIFICACIÓN

 

 

 

 

 

Aprendizaje dirigido

 

Aprendizaje autónomo

 

Horas

Teoría

TEMARIO TEORIA

Hora práctica

TALLER DE PRACTICAS EN GRUPO

ACTIVIDAD

 

TALLERES / PRÁCTICAS GRUPO

 

Semana 1

(tema 1)

4

Presentación

0

 

 

 

 

Conceptos de empresa-I

 

Semana 2

(tema 2)

4

Conceptos de empresa- II

0

 

A1. Cuestionario tema 1

 

 

Admin. Económica-I

 

Semana 3

 

(inicio taller)

2

Administración  Económica- II

Ejercicios en clase

2

 

 

Presentación taller hojas de cálculo

 

Semana 4

(tema 3)

4

Administración  Financiera- I

 

0

Taller de manejo de hojas de cálculo básico

A2. Cuestionario tema 2

 

 

Semana 5

 

2

 Admin. Financiera- II

Ejercicios en clase

2

Taller de manejo de hoja de cálculo avanzado

 

 

 

Semana 6

(tema 4)

2

Organización funcional de la empresa- I

 

2

Taller de Hojas de cálculo PEF. Excel Barcelona activa

A3: Cuestionario tema 3

Entrega ejercicios taller de uso de hojas de cálculo

 

Semana 7

2

Organización funcional de la empresa- II

Caso práctico

2

Taller de Casos de negocio del sector

 

Propuesta de tema de investigación de grupo

 

Semana 8

(tema 5)

4

Dirección y estrategia de la empresa-I

0

Taller de selección de un Proyecto propio de equipo-I

A4: Cuestionario tema 4

 

 

Semana 9

(fin teoría)

 

2

 

Dirección y estrategia de la empresa-II

Caso práctico

2

Taller de trabajo con un Proyecto  propio de equipo -II

 

 

 

Semana 10

(fin talleres)

0

 

4

Taller final de Exposición de Proyecto de equipo

A5: Cuestionario tema 5

Entrega tema de investigación en grupo

 

 

 

 

 

 

Examen final

 

 

                 

 

 

 

 

 

Continguts


 

Tema 1: Conceptes bàsics dempresa i administració
Economia. Mercat. Oferta i demanda. Història econòmica. Microeconomia. Factors de producció. Béns i serveis. Tipus d'organitzacions. Propietat, adreça i govern de l'empresa. Sector. Cadena de valor del sector.

Tema 2: Administració econòmic de l'empresa
Conceptes de comptabilitat. Estats comptables. Costos. Ingressos. Actius. Passius. Patrimoni. Capital. Anàlisi patrimonial. Compte de resultats. Balanç. Tresoreria. Ràtios econòmics financers. Punt mort. Fons de maniobra.

Tema 3: Anàlisi i planificació financera
Adreça financera. Inversió. Palanquejament. Finançament. Activació de despeses. Mètriques de negoci. PEF (pla econòmic financer). Valoració de l'empresa (postmoney, premoney). Cosina d'emissió. Capital llavor i capital risc.

Tema 4: Organització i estratègia de lempresa
Subsistemes funcionals de l'empresa. Direcció comercial i de màrqueting. Adreça d'operacions. Adreça administrativa (financera i de Recursos humans). Documentació mercantil (rebut, factura, nòmina, models d'impostos…). Disseny organitzacional. Legislació bàsica (mercantil, fiscal, seguretat social/laboral, propietat industrial/ intel·lectual, protecció de dades, drets d'imatge, compliance, …). Pla estratègic. Anàlisi de l'entorn (DAFO, PESTEL, …). Missió, visió i valors. Objectius. Estratègia de mercat. Comportament humà de l'empresa. Pressupost/pla de negoci. Indicadors de control. Gestió de la Innovació. Ètica i RSO

 

 

Activitats d'aprenentatge


A nivell metodològic es fa un ús pràctic d’ eines àmpliament utilizades en la gestió de l’ empresa i a escoles de negoci.  Es recorre a l’ estudi de casos pràctics per interpretar conceptes teòrics que puguin semblar  abstractes (Learning by doing).  Es treballa  en grup per discutir casos i exemples en les diferents àrees funcionals de l’ empresa, de forma que es vagi adquirint el llenguatge propi de l’ empresa i la pràctica de treball en administtració d'empreses.

  • 10 setmanes d’ impartició en sessions de classe magistral  
  • Debats de casos d’ estudi en grups (1 cas pràctic participatiu a classe en acabar cada tema)
  • Exercicis i activitats a e-campus  ( 1 exercici/test  individual en acabar cada tema per aprofundir en la vanguardia de la gestió) 
  • Lectura d’ articles en el camp de la gestió (1 article científic a analitzar)
  • Pràctiques amb full de càlcul 

Sistema d'avaluació


 

Sistema d' Evaluació

 

 

Evaluació ordinària (continuada)

Evaluació extraordinària (recuperació)

1.Actividatats Individuals/  tipu test

                                      

                     

                                                                 25%

 

2. Taller de fulls de càlcul

25%

0

 

3. Examen final

50%

 

100%

 

TOTAL:

<=10

<= 5

 

Bibliografia


Bàsic

Fundamentos de marketing. Philip Kotler

Fundamentos de dirección de empresas. Maria Iborra, et.a.

Comprender la contabilidad y las finanzas. Oriol Amat

Complementary

Cuadro de mando integral. Michale Hammer

Conceptos de economía. Paul Hayne