Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Carolina Chabrera Sanz

Trimestre: Primer trimestre

Crèdits: 5

Professorat: 

Ester Mateo Aguilar

Competències


Competències bàsiques
  • CB4_Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic, tant especialitzat com no especialitzat

  • CB5_Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per empendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.

  • CB2_Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements a la seva feina o vocació d'una forma professional i tinguin les competències que cal demostrar per mitjà d'una elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi

  • CB1_Que els estudiants hagin demostrat tenir i comprendre coneixements d'una àrea d'estudi que tingui la base en l'educació general, i s'acostuma a trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats.inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de la vanguardia del seu camp d'estudi

  • CB3_Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir o interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi), per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants de caire social, científic o ètic

Competències específiques
  • CE11_Identificar, integrar i relacionar el concepte de salut i les cures, des d'una perspectiva hitòrica, per comprendre l'evolució de la cura d'infermeria

  • CE12_Comprendre, des d'una perspectiva ontològica i epistemológica, l'evolució dels conceptes centrals que configuren la disciplina d'infermeria, així com els models teòrics més rellevants, aplicant la metodologia científica en el procés de cuidar i desenvolupant els plans de cures corresponents

  • CE14_Conèixer i aplicar els principis que sustenten les cures integrals d'infermeria

Competències generals
  • CG3_Conèixer i aplicar els fonaments i principis teòrics i metodològics de la infermeria

Competències transversals
  • CT 1 Desenvolupar la capacitat d'avaluar les desigualtats per raó de sexe i gènere, per dissenyar solucions

Descripció


Evolució històrica i filosòfica de la cura és una assignatura obligatòria que es realitza durant el primer trimestre de primer curs i que enllaça amb l'assignatura Metodologia de la cura infermera al tercer trimestre.

En aquesta assignatura l'estudiant assolirà les competències de primer curs necessàries per entendre la progressió de la professió infermera fins al dia d'avui contextualitzant dins de la societat, identificant els conceptes claus que ens defineixen com a professió de forma epistemològica i ontològica. D'aquesta forma l'estudiant adquirirà les bases científiques que serviran per al posterior desenvolupament de la metodologia de la Infermeria com a eina científica i professional.

L'assignatura inclou l'estudi de les bases històriques de la cura i de la base filosòfica infermera. L'anàlisi històrica del concepte de la cura permet que l'alumne comprengui la funció pròpia actual del professional infermer dins de l'equip de salut i de quina forma contribueix de manera diferenciada en la salut de les persones mitjançant l'aplicació de la cura professional. Una cura desenvolupada en un marc conceptual propi, afavorit per la comprensió dels fenòmens nuclears de la disciplina i la importància dels models conceptuals infermers com a base filosòfica.

Resultats d'aprenentatge


RA 2. Desenvolupar actituds i habilitats cognitives, psicomotrius, relacionals i comunicatives.

RA 5. Desenvolupar el raonament crític: habilitats per a l'anàlisi, l'avaluació i la formulació reflexiva d'arguments. RA 8. Conèixer les bases filosòfiques i epistemològiques de la metodologia processo de cures.

RA 8. Conèixer les bases filosòfiques i epistemològiques de la metodologia processo de cures.

RA 12. Conèixer els fonaments històrics de la infermeria

RA 13. Reconèixer les característiques epistemològiques i històriques que han contribuït al desenvolupament de la infermeria com a ciència RA 14. Conèixer els principis filosòfics de la infermeria

RA 14. Conèixer els principis filosòfics de la infermeria

RA 15. Analitzar i comparar els diferents enfocaments teòrics

RA 16. Transferir les aportacions teòriques a realitats de la infermeria en situacions simulades. RA 17. Conèixer els principis teòrics i metodològics de la infermeria

RA 17. Conèixer els principis teòrics i metodològics de la infermeria

RA 18. Coneix i utilitza les aportacions de les donces i dels estudis de gènere en la seva disciplina

RA 19. Sap fer un ús inclusiu i no sexista del llenguatge

RA 20. Identifica i problematitza les desviacions, estereotips i rols de gènere en la seva disciplina i en el excercici de la seva professió

Metodologia de treball


MD 1. Sessions de classes expositives

MD 2. Seminaris

MD3. Treball en grup

MD 4. Treball individual

MD 5. Presentacions de temes per part dels alumnes

MD 6. Tutories presencials en grup o individuals

MD 11.Treball autònom

Continguts


Els continguts que es treballen en aquesta assignatura engloben aquestes àrees de coneixement:

Bloc 1: Evolució històrica de la cura

Unitat 1: Etapa domèstica de la cura

Prehistòria

Civilitzacions antigues

Mòn Clàssic

Unitat 2: Etapa vocacional de la cura

Cristianisme

Edat Mitjana

Món modern

Unitat 3: Etapa tècnica de la cura

Mon Contemporani

La reforma de la infermeria en el segle XIX

El segle XX

La infermeria espanyola en la etapa tècnica de les cures

Unitat 4: Etapa professional de la cura

Canvi de mil·lenni

Professionalització de la infermeria[EMA1] 

Formació infermera

Bloc 2: Evolució filosòfica de la cura.

Unitat 5: Filosofia, metaparadigma, teories, models d'infermeria.

Virginia Henderson

Marjory Gordon

Altres models i teories infermeres

Unitat 6: Pensament crític, raonament clínic i judici clínic en infermeria. Procés d’atenció infermera

Bloc 3: Investigació, docència i futur històric de la professió.

 

Activitats d'aprenentatge


Activitat ECTS
AF1. Classe Magistral 1,25
AF2. Tutories presencials 0,2
AF5. Seminaris 0,2
AF6. Treball en grup 0,5
AF7. Treball individual 0,1
AF9. Estudi personal 2,75

Sistema d'avaluació


L'avaluació es realitzarà de forma continuada basant-se en la valoració de les competències assolides per l'estudiant i es detallen les activitats per cada bloc a l'aula i al aulari de l'assignatura.

Sistema d'avaluació Ponderació Activitat avaluada
SE3. Treball en grup 20% Activitats grupals
SE5. Seminaris 30%

Activitats i seguiment individuals i grupals

SE1. Examen 50% Examen final 

S'utilitza un sistema de qualificació quantitativa (de 0 a 10) i qualitativa (suspens, aprovat, notable, excel·lent, matrícula d'honor) segons RD 1125/2003.

Important:

L'assistència a les classes és recomanable per tal de poder assolir les competències de l’assignatura. La nota de les diferents activitats es poden veure afectades de forma individual dins de cada membre del grup en aquells casos que no acudeixin a realitzar les presentacions orals els dies marcats o no participin a l'aula durant la elaboració de les mateixes.

És necessari obtenir una qualificació mínima de 5 en la mitjana de les activitats avaluatives i l'examen haurà d'igualar o superar la nota de 5 per aprovar l'assignatura. En el cas que la nota sigui inferior la matèria estarà suspesa.

Recuperació:

Només podrà ser recuperada la nota d'examen, les notes de la resta de les activitats avaluades es podran guardar únicament per al període de recuperació i no son susceptibles a recuperar.

Els/les estudiants tindran opció a realitzar la recuperació d'assignatures que hagin obtingut la qualificació de 'suspens'.  

Per aprovar la matèria, s'haurà d'obtenir una mitjana de 5 entre les avaluacions de les activitats de treballs en grup i seminaris i la prova avaluadora de recuperació. El pes de la  prova avaluadora seguirà sent del 50% de la nota.

La còpia total o parcial en qualsevol de les activitats d'aprenentatge significarà un "No Presentat" en l'assignatura, sense opció a presentar-se a la prova de recuperació i sense perjudici de l'obertura d'un expedient per aquest motiu.

Bibliografia


Bàsic

Nightingale, F. Notas sobre Enfermería. Que és y qué no es. 1a edición. Barcelona.Masson;1990

Conesa J. Historia de la enfermería un análisis histórico de los cuidados de enfermería. Madrid: McGraw – Hill; 1995.

Generalitat de Catalunya. LLIBRE BLANC de les professions Sanitàries de Catalunya. Barcelona: Generalitat de Catalunya, Departament de Sanitat i Seguretat Social; 2003.

Henderson V. La Naturaleza de la Enfermería. Reflexiones 25 años después, 1ª ed. Madrid: Interamericana-McGraw-Hill; 1994.

Raile Alligood, M. Modelos y teorías en Enfermería. 9ª.ed.Barcelona: Elsevier, 2018.

Martín M. Historia de la enfermería: evolución histórica del cuidado enfermero. 3ª edición. Barcelona: Elsevier Health Science; 2017

Siles, J. Historia de la enfermería. Alicante: Aguaclara; 1999.

Potter, P. Fundamentos de enfermería. Madrid: Mosby/ Doyma; 1996.

Colliere MF. Promover la vida. Madrid: Interamericana McGrawHill; 1993.

Complementary

Rodríguez FE. Estatuto Marco del Personal Estatutario de los Servicios de Salud. Ley de Ordenación de las Profesiones Sanitarias. Sevilla: Ed. MAD.; 2003.

Donahue MP. Historia de la Enfermería. Missouri: Doyma;1985.

García C, Martínez, M. Historia de la enfermería. Evolución histórica del Cuidado Enfermero. Madrid: Humanidades y Ciencias de la Salud; 2001.

Ducke, D. Florence Nightingale [pel•lícula]. Reino Unido; 1985.

Adam E. Hacia dónde va la enfermería. Madrid: Interamericana;1982.

Kérouac S, Pepin J, Ducharme F, Duquette A, Major F. El pensamiento enfermero. Barcelona: Masson; 1996.

Mª del Carmen Sellán Soto. La profesión va por dentro. Elementos para una historia de la Enfermería Española contemporánea. 2010. FUDEN.