Informació general


Tipus d'assignatura: Optativa

Coordinador: Esther Mur Gimeno

Trimestre: Tercer trimestre

Crèdits: 4

Professorat: 

Anabel Casanovas Alvarez
Marc Terradellas Fernández 
Karima Bouallalene Jaramillo 

Competències


Competències bàsiques
  • B4_Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especilitzat

     

  • B5_Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia

     

Competències específiques
  • E6_Valorar el diagnòstic de cures de fisioteràpia segons les normes i amb els instruments de validació reconeguts internacionalment

     

  • E8_Executar, dirigir i coordinar el pla d'intervenció de fisioteràpia, utilitzant les eines terapèutiques propies i atenent a la individualitat de l'usuari

     

  • E10_Elaborar l'informe d'alta de les cures de fisioteràpia una vegada coberts els objectius proposats

     

  • E11_Proporcionar una atenció de fisioteràpia eficaç, oferint una assistència integral als pacients

     

  • E13_Capacitat per treballar en equips professionals com a unitat bàsica en la que s'estructuren de forma uni o multidisciplinar i interdisciplinar els professionals i altra personal de les organitzacions assistencials

     

  • E23_Identificar els efectes de la pràctica de l'exercici físic sobre els aspectes psicològics i socials de l'ésser humà

     

  • E24_Entendre els fonametns del condicionament físic per la pràctica de l'activitat física i l'esport

     

Competències transversals
  • T2_Demostrar capacitat d'organització i planificació

     

  • T3_L'estudiant ha de ser capaç de desenvolupar habilitats en les relacions interpersonals i siguin capaços de treballar dins d'un equip intra i interdisciplinar

     

Descripció


La fisioteràpia oncològica és una especialitat que té com a objectiu preservar, mantenir, desenvolupar i restaurar sistemes cinètic-funcionals, així com prevenir, millorar i tractar les seqüeles derivades del procés oncològic. El seu camp d'actuació aborda tractaments individuals i/o col·lectius a càrrec de fisioterapeutes especialitzats.

Aquesta assignatura té com a finalitat assolir les competències necessàries que ha de tenir un/una fisioterapeuta per poder abordar una de les malalties més comunes i que més impacten en el sistema sanitari. Cada vegada més, el pacient oncològic rep un tractament transdisciplinar que no només recau en el metge i la infermera, sinó també el psiconcòleg, treballadora social, associacions, etc. i en el/la  fisioterapeuta. Per tant, la fisioteràpia està agafant un paper protagonista en aquest tractament multidisciplinar, i no només en el tractament postquirúrgic sinó en la prehabilitació, abans de la intervenció quirúrgica, cada vegada més present en els diferents hospitals del sistema sanitari on estan formant i buscant professionals qualificats per executar aquestes tasques. Durant el tractament coadjuvant com la quimioteràpia, radioteràpia, hormonoteràpia etc. que ocasionen els seus efectes secundaris, el fisioterapeuta també acompanya al pacient per millorar possibles fibrosis, contractures, fatiga, mobilitat, dispnea, neuropaties, dolor, capacitat funcional, etc...  A més a més, un cop els pacients ja han finalitzat els tractaments, el fisioterapeuta continua promovent els hàbits saludables i la prescripció de l'exercici físic com aspectes amb més evidencia científica tant en la supervivència com amb la millora de la qualitat de vida. Per aquest motiu els fisioterapeutes han d’estar formats en tenir unes nocions de les diferents històries naturals dels càncers més prevalents a la nostra població, els principis bàsics que ha d’incloure un programa de prehabilitació així com el desenvolupament de la teràpia descongestiva de l'edema utilitzada en un dels principals efectes adversos crònics com és el limfedema. Per tant, el/la fisioterapeuta dóna assistència des del mateix moment del diagnòstic, evitant comorbiditats del mateix tractament, durant tot el procés minimitzant al màxim les possibles seqüeles i  fins al llarg de tota la seva vida ja sent supervivents, millorant la qualitat de vida coma objectiu principal.

 

Resultats d'aprenentatge


RA7. Explica amb precisió la terminologia de la fisiologia de lexercici.

RA8. Aplica, basant-se en el coneixement, els efectes de l'activitat física i de les intervencions físiques provocats sobre les reaccions bioquímiques dels diferents òrgans i sistemes humans.

RA17. Tria tècniques de modificació de conducta que es poden utilitzar als diferents àmbits d'actuació professional.

RA21. Analitza les expectatives del pacient respecte a la seva evolució, la demanda i les necessitats.

RA22. Estableix el protocol dintervenció en funció de la negociació conjunta entre terapeuta i pacient.

RA23. Realitza el diagnòstic fisioterapèutic per determinar les disfuncions i les minusvalideses que requeriran una intervenció específica de fisioteràpia.

RA24. Interactua amb els altres professionals de la salut i de lactivitat física per fonamentar un pla dintervenció basat en els diagnòstics clínics específics de cadascuna de les professions.

RA27. Interactua amb els professionals mèdics per al guany d'eficàcia terapèutica. Estableix objectius conjunts dintervenció.

RA28. Identificar els principals tractaments utilitzats a les intervencions de fisioteràpia per a cadascuna de les especialitats clíniques. Classificar-los segons la importància i establir ordre de prioritats en la seva aplicació terapèutica.

RA29. Analitza els efectes produïts per les intervencions. Avalua beneficis i riscos i establir un criteri dintervenció en funció de les prioritats i efectes perseguits.

RA30. Analitza les expectatives del pacient per a cadascuna de les especialitats clíniques respecte a la seva evolució, demandes i necessitats.

RA33. Realitza el diagnòstic fisioteràpic específic per a cadascuna de les especialitats clíniques per tal de determinar les disfuncions i les minusvalideses que requeriran una intervenció específica de fisioteràpia.

RA53. Dissenya i aplica programes de prevenció mitjançant lactivitat física per a subjectes amb factors de risc o patologia crònica.

RA59. Comprendre problemes substancials de la fisioteràpia i proposar hipòtesis per dissenyar l'estratègia metodològica per demostrar-la científicament, que portaria a la millor resolució dels problemes identificats.

Metodologia de treball


Activitats formatives

 

TIPOLOGIA

ACTIVIDAT

HORES

 

AF1. Classes teòriques

8,25 hores

AF2. Seminaris / Tallers

3 hores

AF3. Clases pràctiques

26,25 hores

AF6. Estudi i treball en grup

2 hores

AF7. Estudi i treball autònom, individual

60,5 hores

Total

100 hores

Continguts


Part 1. Definició del concepte de càncer. Què és i com es desenvolupa. Epidemiologia del càncer Informació sobre tipus de càncer i seqüeles.

           Introducció a la Fisioteràpia oncològica. Definicions, objectius, epidemiologia, etiologia, diagnòstic, tractaments, classificació

Part 2. Escales de valoració integral de la persona amb càncer. Valoració de fisioteràpia en el pacient oncològic.

Part 3: El rol del fisioterapeuta en l'àmbit de l'oncologia. Prehabilitació. Indicacions i contraindicacions.

Part 4. Sol pelvià i oncologia

Part 5. Oncopediatria. Fisioteràpia oncopediàtrica. Cures pal·liatives

Part 6. Anatomia i fisiologia del sistema limfàtic

Part 7. Abordatge i tractament integral de les afectacions veno-limfàtiques. Teràpia descongestiva del edema

Part 8. Exercici i càncer. Nordic Walking.

Part 9. Desenvolupament de casos clínics

 

Activitats d'aprenentatge


MD1. Mètode expositiu o lliçó magistral: transmetre coneixements i activar els processos cognitius de l'estudiant mitjançant un aprenentatge unidireccional.

MD2. Estudi de casos: adquirir aprenentatge mitjançant l'anàlisi de casos reals o simulats.

MD3. Resolució d'exercicis i problemes: exercitar, assajar i posar en pràctica els coneixements previs.

MD6. Aprenentatge cooperatiu: fomentar coneixements actius i significatius de manera cooperativa

Sistema d'avaluació


L'avaluació d'aquesta assignatura s'efectuarà de la següent manera:

 

Sistemes d'avaluació 

 

ACTIVITAT

 Ponderació  

 Expressió oral

 20%

 Examen teòric

  30%

 Examen pràctic 

 30%

 Coevaluació 

 20% 

 

Per aprovar l’assignatura és necessari obtenir una qualificació de 5/10 en la mitjana final de l'avaluació. La nota final serà la mitjana ponderada de totes les activitats realitzades.

La còpia total o parcial en qualsevol de les activitats d'aprenentatge significarà un "No Presentat" en l'assignatura, sense opció a presentar-se a la prova de recuperació i sense perjudici de l'obertura d'un expedient per aquest motiu

D’acord a la normativa vigent, només es podran presentar a l’examen de recuperació aquells alumnes que hagin obtingut una qualificació de suspens durant l'avaluació del període ordinari. Si la qualificació és de No presentat/da, no s'hi podrà optar a la recuperació.

La participació a les activitats a l’aula i en les discussions, s'avaluaran sempre i quan l'assistència a classe sigui com a mínim del 80%. Si no s'assoleix aquest mínim, la qualificació de l'assignatura serà "No presentat/da" i no es tindrà dret a recuperació. 

Per tant es considerarà aquesta situació  de no presentat quan l’alumne/a no s’hagi presentat a la prova teòrica i/o l’exposició oral pràctica.

 

Bibliografia


Bàsic

L del Río Solà. Linfedema, de la clínica al tratamiento. BSN Medical, S.L.U.2016.

J. C. Ferrandez . El sistema linfático. Panamericana. 2006.

M Torres, I Salvat. Guia de masoterapia para fisioterapeutas. Panamericana. 2014

Juan Jesús Cruz Hernández & César Rodríguez Sánchez & Elvira del Barco Morillo & Emilio Fonseca Sánchez. Oncología Clínica. El Servier. 2018.

Javier Castillo. Fisioterapia en procesos oncológicos. Formación Alcalá. 2018

Complementary

https://www.mision-compresion.es/upload/publicaciones/PDF3_Guia-linfedema-segunda-edicion-2017_439.pdf

https://www.geicam.org/wp-content/uploads/2018/10/3251-MAIL-actualizacion-Guias-Nutricion-Ejercicio-Cancer-Mama.pdf