Que estàs buscant?
E9. Dissenyar i desenvolupar curtmetratges d'animació 2D.
G1. Demostrar tenir i comprendre coneixements avançats de la seva àrea d'estudi que inclouen els aspectes teòrics, pràctics i metodològics, amb un nivell de profunditat que arriba fins a l'avantguarda del coneixement.
G4. Comunicar informació, idees, problemes i solucions a un públic especialitzat com no especialitzat.
G5. Desenvolupar les habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
T2. Treballar com a membre d'un equip interdisciplinari ja sigui com un membre més o realitzant tasques de direcció amb la finalitat de contribuir a desenvolupar projectes amb pragmatisme i sentit de la responsabilitat, assumint compromisos i tenint en compte els recursos disponibles.
L'animació 2D té actualment múltiples aplicacions en camps diversos com el cinema, la televisió, Internet, els videojocs, la publicitat, l'educació... Conèixer i posar en pràctica els principis bàsics de l'animació aportarà major qualitat, espontaneïtat i expressivitat al nostre treball, ja sigui aquest un producte final d'animació 2D o una fase preparatòria d'altres tècniques digitals, com animació 3D, motion graphics o videojocs.
L'assignatura Expressió artística i animació 2D té com a objectiu que l'estudiant adquireixi les competències necessàries per conceptualitzar, dissenyar i desenvolupar peces d'animació 2D. Al llarg del curs, també s'estudiaran i aplicaran conceptes de dibuix artístic que permetin a l'estudiant utilitzar el dibuix a mà alçada com a mitjà per analitzar i expressar el moviment de la figura humana. S'analitzaran obres i autors claus que permetin entendre l'evolució de les tècniques i estils de l'animació 2D. També s'estudiaran i aplicaran els processos i procediments bàsics que requereix la producció d'animació 2D, aplicant els fonaments i estratègies pròpies dels videojocs.
Expressió artística i animació 2D forma part de la matèria de Creació Artística i està relacionada amb les assignatures d'Introducció a l'expressió artística, Disseny gràfic i Animació 3D. L'assignatura Expressió artística i animació 2D, en tractar sobre la producció d'elements gràfics per ser animats —definits en la fase de disseny— i integrats en la fase de desenvolupament del joc, també està relacionada amb la matèria de Disseny i creació de videojocs i la matèria de Desenvolupament.
Aquesta assignatura disposa de recursos metodològics i digitals per fer possible la seva continuïtat en modalitat no presencial en el cas de ser necessari per motius relacionats amb la Covid-19. D’aquesta forma s’assegurarà l’assoliment dels mateixos coneixements i competències que s’especifiquen en aquest pla docent.
En acabar l'assignatura els estudiants han de ser capaços de:
L’assignatura utilitza les següents metodologies de treball:
Classe magistral, presentacions, cápsules de vídeo, resolució de problemes, laboratori en grup reduït.
1. Animació 2D. Definició i state-of-the-art
1.1. Història i principals fites de l'animació 2D.
1.2. Tècniques d'animació. Àmbits d'aplicació. Fases de la producció. Eines i equip.
1.3. Estudis, artistes, referències i fonts de documentació.
1.4. Animació 2D i videojocs.
2. Principis d'animació
2.1. Lleis de moviment.
2.2. Principis d'animació.
2.3. Expressió del pes i velocitat.
2.4. Timing, spacing & flexibility.
2.5. Keyposes/extreme, breakdown, Inbetween.
2.6. Full animation i limited animation. Interpolació i morphing. Cutout animation.
3. Anàlisi de moviment
3.1. Simulació, representació i interpretació.
3.2. Les quatre aes de l'animació: activity, action, animation, acting.
3.3. Jerarquia d'una acció animada.
3.4. Referències i inspiració. Fonts de documentació. Estudis del natural. Rotoscòpia. Animació realista i animació convincent.
3.5. Equilibri. Línia d'acció. Pose i silueta.
3.6. Personatges bípedes. Idle. Walk, run, fast run, jump, hold/moving hold.
3.7. Quadrúpedes, aus i insectes.
4. Disseny i construcció de personatges
4.1. Model sheets. (Creativitat, comparatius, constructius, turn around, expressivitat, color, props).
4.2. Construcció de personatges. Anàlisi del model i importació.
4.3. Llibreries de color.
4.4. Breakdown i rigging.
5. Eines i procediments d'animació 2D
5.1. Transform i morphing, stop-motion, keyframing, interpolation, onion skin
5.2. Creating cycles.
5.3. Àudio. LipSync & Acting.
5.4. Efectes d'animació 2D: take, ones, vibració, stagger, splats, solarització, aigua, pluja, foc.
5.5. Càmera.
5.6. Exportació de l'animació.
5.7. Frame by frame export.
5.8. Sprites i rigging.
5.9. Animation tree i estats
Amb l’objectiu de recollir evidència de l’assoliment dels resultats d’aprenentatge esperats es realitzaran les següents activitats de caràcter avaluatiu (relacionades amb totes les competències comunes):
A01. Treball individual: Anàlisi d'un producte: videojocs i animació 2D (Evidència dels resultats d’aprenentatge E9.2 i E9.3)
Aquesta activitat consisteix en la realització d'una anàlisi d'un videojoc actual que incorpori elements d'animació 2D.
A02. Pràctica de laboratori: Principis d'animació (Evidència dels resultats d’aprenentatge E9.2, E9.4 i E9.5)
Aquest exercici consisteix en la resolució d'accions aplicant els principis bàsics d'animació 2D.
A03. Pràctica de laboratori: Anàlisi de moviment (Evidència dels resultats d’aprenentatge E9.2, E9.4 i E9.5)
L'exercici consisteix a analitzar i resoldre l’animació de diverses accions d'un personatge humà, a partir del enunciat proporcionat pel professor i aplicant diferents tècniques i eines d’animació 2D.
A04. Pràctica de laboratori. Game animation reel (Evidència dels resultats d’aprenentatge E9.1, E9.4 i E9.5)
La pràctica consisteix en la creació, disseny i construcció de personatges per a un videojoc i la seva posterior animació mitjançant diferents tècniques i eines 2D. Es resoldran loops amb els personatges creats, animant les accions descrites en l'enunciat i una acció addicional (a triar pels estudiants en funció de les característiques dels seus personatges).
A05. Exercici a classe: Sketchbook (Evidència dels resultats d’aprenentatge E9.1 i E9.2)
Consisteix en l'elaboració d'esbossos a mà alçada, com a mitjà per expressar idees, analitzar i estudiar el moviment i planificar l'animació que seran realitzats pels estudiants al llarg de les sessions de l'assignatura.
A06. Examen final (Evidència de tots els resultats d’aprenentatge)
Criteris generals de les activitats:
La nota de cada alumne es calcularà seguint els següents percentatges:
Nota final = A01 0.05 + A02 0.1 + A03 0.15 + A04 0.2 + A05 0.2 + A06 0.3
Consideracions:
Recuperació:
Cavalier, S. (2011). The World History of Animation. Los Angeles: University of California Press
Williams, Richard (2012). The Animator's Survival Kit: a manual of methods, principles and formulas for classical, computer, games, stop motion and internet animators. London: Faber and Faber.
Johnston, O.; Thomas, F (1997). Disney Animation: The Illusion of Life. New York: Hyperion.
Webster, C.(2012). Action Analysis for Animators. Nueva York: Focal Press
Mattesi, Mike (2006). Force: Dynamic Life Drawing for Animators (Force Drawing Series) 2º Ed. New York: Focal Press.
Bancroft, Tom (2012). Character Mentor. New York: Focal Press.
Muybridge, Eadweard (2000). Human figure in motion. New York: Dover Publications.
Halas, John; Whitaker, Harold; Sito, Tom (2009). Timing for animation. New York: Focal Press.
Muybridge, Eadweard (2000). Animals in motion. New York: Dover Publications.
White, Tony (1988). The Animator’s Workbook. Step-By-Step Techniques of Drawn Animation. Nueva York: Billboard Books (Watson-Guptill)