Informació general


Tipus d'assignatura: Optativa

Coordinador: Adso Fernández Baena

Trimestre: Segon trimestre

Crèdits: 4

Professorat: 

Ana Urroz Osés

Competències


Competències específiques
  • E8. Representar de forma visual conceptes i/o dades per a la ideació i creació de videojocs.

Competències generals
  • G1. Demostrar tenir i comprendre coneixements avançats de la seva àrea d'estudi que inclouen els aspectes teòrics, pràctics i metodològics, amb un nivell de profunditat que arriba fins a l'avantguarda del coneixement.

  • G3. Reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.

Competències transversals
  • T2. Treballar com a membre d'un equip interdisciplinari ja sigui com un membre més o realitzant tasques de direcció amb la finalitat de contribuir a desenvolupar projectes amb pragmatisme i sentit de la responsabilitat, assumint compromisos i tenint en compte els recursos disponibles.

Descripció


L'assignatura presenta el marc teòric del disseny d'interfícies en general, així com específic de videojocs dins de la matèria de Creació Artística. L’estudiant aprendrà a analitzar i dissenyar interfícies gràfiques d’usuari i, específicament, interfícies d’usuari per videojocs. A més, amb els coneixements adquirits, l'estudiant podrà avaluar críticament els dissenys i la usabilitat d'interfícies de jocs existents (o d'altres aplicacions).

 

L'assignatura té relació amb les assignatures de disseny de joc, de disseny gràfic i experiència d'usuari.

Aquesta assignatura disposa de recursos metodològics i digitals per fer possible la seva continuïtat en modalitat no presencial en el cas de ser necessari per motius relacionats amb la Covid-19. D’aquesta forma s’assegurarà l’assoliment dels mateixos coneixements i competències que s’especifiquen en aquest pla docent.

Resultats d'aprenentatge


L'estudiant haurà d’assolir aquests resultats propis de la matèria de Creació Artística:

E8.1. Idear el aspecto gráfico de un videojuego, segín el tipo de usuario, tipo de juego y contexto cultural e histórico del mismo.

E8.2 Representar gráficamente los elementos de un videojuego: escenas, personajes, niveles, etc.

E8.3 Representar de forma visual informació i dades mitjançant infografies i d'altres tècniques d'avantguarda.

 

Metodologia de treball


L'assignatura combina les classes magistrals, presentacions, càpsules de vídeo, estudi de casos, jocs de rol i aprenentage col·laboratiu

Continguts


1. Interfície d'usuari

1.1 Definició,

1.2 Objectius i Principis de la interfície d'usuari.

1.3 Interfícies en videojocs

1.4 Tipologies, gèneres i elements

 

2. El procés de disseny de la interfície

2.1 Rols en el disseny d' interfícies

2.2 Pipeline del disseny d' interfícies

2.3 Document de disseny d' interfícies

2.4  HUD: Head up Display

 

3. Disseny d’ interfície gràfica

3.1 Composició

3.2 Lleis Gestalt

3.3 Colors

3.4 Balanç i pes

3.5 Divisió de la imatge

3.6 Tipografia

 

4. Disseny d’interacció

4.1 HCI: Human Computer Interaction

4.2 Esquemes de feedback

4.3 Estètica i immersó

 

5. Usabilitat i UX

5.1 Game Accessibility Guidelines

5.2 Usability test paln

5.3 Accesibilitat

Activitats d'aprenentatge


A1. Exercici: Tipologies de interfaz d’usuari en jocs. (Evidència del resultats d'aprenentatge E8.3)

En grups, els estudiants hauràn d’investigar i elaborar una classe i una infografía amb els diferents tipus d’interfícies en diferents tipus de plataformes, i en diferents tipus de jocs.

 

A2. Treball individual: Redisseny interfície joc comercial (Evidència del resultats d'aprenentatge E8.1, E8.2)

L’estudiant, individualment, haurà d’analitzar la interfície d’un joc, i proposar un redisseny per un altre briefing, a partir dels resultats d'un test d'usabilitat.

 

A3. Examen final. (Evidència de tots els resultats d’aprenentatge)

 

A més, l'estudiant tindrà un conjunt d'exercicis  que li permetran consolidar els conceptes vistos a classe.

 

Criteris generals de les activitats:

- El professor presentarà un enunciat per cada activitat i els criteris d’avaluació i/o rúbriques.

- El professor informarà de les dates i format del lliurament de l’activitat.

Sistema d'avaluació


La nota de cada alumne es calcularà seguint els següents percentatges:

A1. Exercici: Tipologies de interfaz d’usuari en jocs 20%

A2. Treball individual: Redisseny interfície joc comercial 30%

A3. Examen Final : 50%

 

 

Nota final: A1 0,2 + A2 0,3 + A3 0,5

 

Consideracions:

- Cal obtenir una nota igual o superior a 5 a l’examen final per a aprovar l’assignatura.

- Una activitat no entregada o lliurada amb retard i sense justificació (citació judicial o assumpte mèdic) compta com un 0.

- És responsabilitat de l’alumne evitar el plagi en totes les seves formes. En el cas de detectar un plagi, independentment del seu abast, en alguna activitat correspondrà a tenir una nota de 0. A més, el professor comunicarà al Cap d’estudis la situació per a que es prenguin mesures aplicables en matèria de règim sancionador.

 

Recuperació:

Si NF és menor de 5, l’assignatura estarà suspesa i per recuperar-la, l’estudiant haurà de presentar les pràctiques A2 i/o A3  de nou.

Es calcula la nota final amb la següent fórmula:

Nota final reavaluació (NFR) [reavaluació] = A1 0,2 + A2 0,3 + A3 0,5

Bibliografia


Bàsic

Jakob, N. (2000). Designing Web Usability: The Practice of Simplicity. New Riders Publications Pearson.

Saunders, K., Novak, J. (2012). Game Development Game Interface Design. Delmar Cengage Learning.

Steve, K. (2005). Don't Make Me Think: A Common Sense Approach to Web Usability. Addison Wesley.

Nielsen Norman Group

https://www.nngroup.com/

Accesibilitat

http://gameaccessibilityguidelines.com/

Complementary

Scolari, C. A. (2018). Las leyes de la interfaz. Barcelona: Gedisa Editorial.

Peter Shimpeno. Improving the User Interface through Gestalt Design Principles, MFA User Experience Designer The 26th Annual IEEE Software Technology Conference.