Informació general


Tipus d'assignatura: Bàsica

Coordinador: Alex Araujo Batlle

Trimestre: Segon trimestre

Crèdits: 6

Professorat: 

Alex Araujo

Competències


Competències bàsiques
  • CB2. Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.

  • CB4. Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.

  • CB5. Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.

Competències específiques
  • CE10. Reconèixer i comprendre els mecanismes d'innovació i emprenedoria i desenvolupar una idea de negoci.

  • CE11. Analitzar i valorar l'entorn cientificotecnològic i econòmic, per buscar oportunitats innovadores i establir processos necessaris per adaptar l'organització.

  • CE12. Generar habilitats estratègiques contemplant l'entorn com un projecte.

Competències generals
  • CG1. Ser capaç de treballar en equip, participant activament en les tasques i negociant davant opinions discrepants fins a arribar a posicions de consens, adquirint així l'habilitat per a aprendre conjuntament amb altres membres de l'equip i crear nous coneixements.

  • CG2. Ser capaç d'innovar desenvolupant una actitud oberta enfront del canvi i estar disposats a re-avaluar els vells models mentals que limiten el pensament.

  • CG3. Integrar els valors de la justícia social, la igualtat entre homes i dones, la igualtat d'oportunitats per a tots i especialment per a les persones amb discapacitat, de manera que els estudis d'Administració d'Empreses i Gestió de la Innovació contribueixin a formar ciutadans i ciutadanes per a una societat justa, democràtica i basada en la cultura del diàleg i de la pau.

Competències transversals
  • CT1. Comunicar amb propietat de forma oral i escrita en les dues llengües oficials a Catalunya.

  • CT2. Mostrar disposició per a conèixer noves cultures, experimentar noves metodologies i fomentar l'intercanvi internacional.

  • CT3. Mostrar disposició per a conèixer noves cultures, experimentar noves metodologies i fomentar l'intercanvi internacional.

  • CT4. Dominar les eines informàtiques i les seves principals aplicacions per a l'activitat acadèmica i professional ordinària.

  • CT5. Desenvolupar tasques aplicant amb flexibilitat i creativitat els coneixements adquirits i adaptant-los a contextos i situacions noves.

Descripció


Eines TIC és una assignatura de primer trimestre de primer que introdueix als estudiants en les possibilitats (de transmetre contingut, de comunicació, de compartir experiències, de recollir coneixement, etc.) que el món digital suposa, tant en l'àmbit personal, el col.lectiu i l'empresarial. Quines són les tendències en el món digital que un estudiants de la branca de Ciències Socials ha de tenir en perspectiva a curt, mig i llarg termini.

Com l'ús de les TIC (Tecnologia de la Informació i la Comunicació) repercuteix en el nostre dia a dia? què implica ser individus digitals i com en podem aprendre a treure el màxim profit possible? Com les TIC s'utilitzen per buscar informació, classificar-la i presentar-la? Com aprofitem la informació massiva de dades? Què són els objectes connectats i la revolució que suposen?

Tots aquests aspectes s'apliquen al camp del Turisme, tenint en compte els visitants, les organitzacions i empreses, així com les destinacions. 

NOTA: Aquesta assignatura disposa de recursos metodològics i digitals per fer possible la seva continuïtat en modalitat no presencial en el cas de ser necessari per motius relacionats amb la Covid-19. D’aquesta forma s’assegurarà l’assoliment dels mateixos coneixements i competències que s’especifiquen en aquest pla docent. El Tecnocampus posarà a l’abast del professorat i l’alumnat les eines digitals necessàries per poder dur a terme l’assignatura, així com guies i recomanacions que facilitin l’adaptació a la modalitat no presencial.

Resultats d'aprenentatge


  • Aplicar les principals eines informàtiques per subministrar la informació necessària en la presa de decisions.

Metodologia de treball


El seguiment de l’assignatura requerirà que l’estudiant assisteixi a classe amb el seu ordinador portàtil.

Els continguts docents i les competències es treballaran en sessions de tres tipus:

1. Classes teòriques: Sessions basades en l’exposició dels continguts més rellevants de l’assignatura. Es contemplen les següents metodologies d’impartició:

  • MD1. Classe magistral: Sessions de classe expositives basades en l’explicació del professor i dels estudiants, on assisteixen els estudiants matriculats a l’assignatura.

  • MD2. Conferències: Sessions presencials o retransmeses en streaming, tant a les aules de la universitat como en el marc d’una altra institució, en las que un o varis especialistes exposen les seves experiències o projectes davant dels estudiants. Visites a exposicions i/o presentacions de temes relacionats amb els continguts de l'assignatura.

  • MD3. Presentacions: Formats multimèdia que serveixen de suport a les classes presencials.

2. Aprenentatge dirigit: Sessions basades en el treball individual o de grup. Els estudiants tenen suport directe del professor a l’aula i fòra de l’aula. Es contemplen les següents metodologies d’impartició:

  • MD5. Seminaris: Format presencial en petits grups de treball (entre 14 i 40). Són sessions lligades a les sessions presencials de l’assignatura que permeten oferir una perspectiva pràctica de l’assignatura i on la participació de l’estudiant és clau.

  • MD6. Debats i fòrums: Converses presencials o online, segons els objectius que el professor responsable de l’assignatura persegueixi.  Els debats tenen una data d’inici i de fi i estan dinamitzats pel professor., qui també en redactarà les conclusions.

  • MD7. Estudi de casos: Dinàmica que parteix de l’estudi d’un cas, que serveix per contextualitzar a l’estudiant en una situació en concret. El professor pot proposar diferents activitats, tant a nivell individual com  en grup, entre els seus estudiants.

  • MD8. Jocs de rol: Dinàmica de simulació en la que cada estudiant representa un rol especificat pel professor. Com a “rol”, tindrà accés a una informació específica i “jugarà” segons les característiques del seu rol, segons les regles del joc, per resoldre o vivenciar la situació de referència de la dinàmica.

3. Aprenentatge autònom: Sessions planificades com a tasques establertes i organitzades.

  • MD9.Resolució d’exercicis i problemes: Activitat no presencial dedicada a la resolució d’ exercicis pràctics a partir de les dades subministrades pel professor o el desenvolupament d’un projecte.

  • MD10.Lectures, cerques d'informació.

Per realitzar aquestes activitats, es farà un ús intensiu de les eines i tecnologies de suport necessàries pel seguiment de cada un dels temes, tenint en compte que els principals espais digitals de treball seran:

- Plataforma institucional: L'aula virtual serà el lloc de referència pel seguiment de l'assignatura. És també l'espai de comunicació i avaluació.

- Plataforma personal: L'estudiant disposarà d'un espai personal digital des d'on gestionarà la seva feina al llarg del trimestre i a més, li permetrà treballar de manera col·laborativa, segons les activitats programades.

Continguts


Tema 1: Món 2.0

  1. Introducció a les Tecnologies de la Informació i de la Comunicació (TIC)
  2. L'actitud digital
  3. Conceptes clau de la Web 2.0

Tema 2: L'individu connectat

  1. Identitat digital i privacitat
  2. Proconsumidors: producció i consum d'informació
  3. La gestió de la informació i de les fonts
  4. Eines per a ser individus digitals eficients
  5. Internet de les coses (IOT) i Big Data

Tema 3: De l'individu al col.lectiu

  1. Gestió de la informació
  2. Col.laborar, compartir i participar
  3. Trasnsmèdia

Tema 4: Del col.lectiu a l'organització

  1. La gestió i organització del treball: Gestors de projectes
  2. La gestió del coneixement: ERP, CRM
  3. Gamificació

Activitats d'aprenentatge


Les activitats de l’assignatura tenen com a objectiu que l’estudiant, individualment o en equip pugui experimentar i per tant tenir una actitud crítica sobre el temes de l’assignatura, des d’una perspectiva individual, col.lectiva o des del punt de vista d’empresa.

Cada setmana treballarem dos tipus d'activitats:

  • Les activitats que es faran a l'aula, amb l'acompanyament del professor/a. Aquestes activitats són reptes que els estudiants han de resoldre a classe, per tant amb un temps limitat, a partir dels materials que tinguin a l'aula i de les eines que hagin estat treballant.
  • Les activitats que es faran fora de l'aula serveixen a l'estudiant per preparar els temes de referència setmanal de l'assignatura. 

 

Sistema d'avaluació


L'avaluació de l'assignatura es distribueix en:

  • 60% activitats d'avaluació continuada formades per:
    • 20% Activitats individuals
    • 20% Presentacions 
    • 20% Treball Grupal
  • 40% Examen final individual

Cal tenir en compte que:

  1. Per tal de fer mitjana amb les activitats d'avaluació continuada, cal treure una nota igual o superior a cinc a l'examen final individual.
  2. Al període de recuperació, només es pot recuperar la part corresponent a  l'examen final individual.

Bibliografia


Bàsic

Roca, G [Vídeo] La sociedad digital. Recuperat de: https://www.youtube.com/watch?v=kMXZbDT5vm0

Pisani, f. (2016). Creadores de futuro. Fundación Telefónica http://www.fundaciontelefonica.com/arte_cultura/publicaciones-listado/pagina-item-publicaciones/itempubli/502/

 

Andrew J.F., Alisha A. (2013). Information and Communication Technologies for Sustainable Tourism. Editorial : Routledge

Complementary

Susskind, R; Susskind, D. (2015). The future of the professions: How Technology Will Transform the Work of Human Experts. Oxford University Press. 

Meyer, C.; Jones, G. (2010). Cloud Computing: la tercera ola de las tecnologías de la información. Future Trends Forum (Fundación Bankinter).

 

Meyer, C.; Ríos, J.I.; Solchaga.M;  (2007). Web 2.0. El negocio de las redes sociales. Future Trends Forum (Fundación Bankinter).