Que estàs buscant?
Tenir la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment en la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que inclouen una reflexió sobre temes rellevants de caire social, científic o ètic
Identificar els riscos que es deriven per a la salut, de la pràctica d'activitats físiques i esportives inadequades i proposar alternatives
Realitzar programes d'activitats físiques i esportives
Seleccionar el material i equipament esportiu adequat per a cada tipus d'activitat i població i en condicions de seguretat
Desenvolupar recursos cognitius i tècnics per l'empreneduria en activitats marítimes, wellness i salut
Descriure els factors fisiològics i biomecànics que condicionen la pràctica de l'activitat física i l'esport
Entendre els fonaments, estructures i funcions de les habilitats i patrons de la motricitat humana
Entendre els fonaments de l'acondicionament físic per a la pràctica de l'activitat física i de l'esport
Utilitzar les fonts del coneixement científic certificat en l'àmbit de les Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport
Generar recursos per l'adaptació a noves situacions i resolució de problemes, i per l'aprenentatge autònom i la creativitat
Incorporar hàbits de l'excel.lència i de qualitat per a l'exercici professional
L'activitat física i l'esport actual, tenen dos grans objectius clars: obtenir el màxim rendiment possible i salvaguardar la salut dels qui el practiquen. Per aconseguir-ho, hem de ser capaços de dissenyar i aplicar diferents exercicis que compleixin aquestes dues màximes.
Saber què fer, perquè fer-ho i com fer-ho, és determinant per al bon resultat del procés.
Funcional significa que té un propòsit i que està en relació amb l’objectiu que ens hem plantejat. Funcional es allò que realment prepara la persona o esportista per a l’esport o activitat per a la que entrena.
Es gestionaran dades i variables que puguin relacionar-se amb el seu rendiment i salut, i es veurà el procés d’entrenament com a un conjunt integrat de decisions i actuacions. La integració de les variables condicionals i la seva valoració funcional ofereix un coneixement acurat, exigent i segur de com és cada esport, com es juga, com s'entrena i com s'ha d'entrenar, redefinint l'entrenament sota la funcionalitat.
Aquesta assignatura disposa de recursos metodològics i digitals per fer possible la seva continuïtat en modalitat no presencial en el cas de ser necessari per motius relacionats amb la Covid-19. D’aquesta forma s’assegurarà l’assoliment dels mateixos coneixements i competències que s’especifiquen en aquest pla docent.
2. Programar processos bàsics d'ensenyament-aprenentatge de diversos esports i activitats esportives, amb atenció a les seves peculiaritats didàctiques, tenint en consideració la diversitat: gènere, edat, discapacitat.
Metodologia en assignatures semipresencials del Grau de CAFE
Aquesta és una assignatura semipresencial. Això vol dir que hi ha una part % de l’assignatura que es fa de forma presencial, a l’aula, amb diferents activitats individual o en grups d’estudiants i un % de l’assignatura que es treballa de forma autònoma, fóra de l’aula.
La metodologia en assignatures semipresencials requereix de la responsabilitat de l’estudiant, i de la seva bona gestió del temps.
La metodologia de l’assignatura es durà a terme combinant temps presencials d’aula, amb temps de treball autònom, amb suport de l’entorn virtual d’aprenentatge. El percentatge de temps que l’estudiant dedica es reparteix de la manera
següent:
|
Activitats |
ECTS |
Sessions presencials a l’aula (exposició de teoria, seminaris, tutories personalitzades) |
Exposicions teòriques amb suport audiovisual, simulacions, jocs de rol, treball en grups, aplicació de la pràctica a la teoria, aprenentatge basat en problemes (ABP), simulacions |
1.2 |
Treball autònom
|
Estudi personal, solució de problemes, cerques d’informació (bibliografia, webgrafia),treballs guiats (qüestionaris), reproducció de models, càpsules de vídeo, solució de problemes |
4.8 |
Tant en les sessions presencials com en el treball autònom, l’estudiant treballarà de forma individual i en grups de treball.
Cada ECTS equival a 25 hores de dedicació de l’estudiant, considerant el temps invertit al total de les activitats relacionades amb el temps presencial i el temps de treball autònom, que el professor de l’assignatura guia, així com els temps de lectura, cerca d’informació, connexió a l’Aula Virtual, elaboració de treballs.
Tema 1. Treball de Força Funcional
1.1.1 ¿Què és l’entrenament funcional?
1.1.2 Ús del Joint by joint
1.1.3 Diferències entre l’entrenament “clàssic” i “funcional”
1.2.Tipus de treball segons el tipus de contracció muscular i aplicació dels diversos materials
1.2.1 Isomètric: entrenament del CORE, antiextensors, antiflexors i antirrotacionals.
1.2.2 Concèntric: entrenament de la potència
1.2.3 Excèntric: millora de la força màxima i prevenció de lesions
1.2.4 Com fer servir de manera acurada els diferents materials en les manifestacions de a força
1.3 Cadenes cinètiques:
1.3.1 ¿Perquè hem d’entrenar moviments i no músculs?
1.3.2 Punt dèbil i la lesió
Tema 2. Valoració Funcional
2.1 Valoració de la ADM i l’estabilitat:
2.1.1 Aplicació de diversos test de valoració de la ADM i l’estabilitat
2.2 Valoració de la força:
2.2.1 Introducció. Força com a única capacitat fonamental
2.2.2 ¿Qué mesurar? Manifestacions i variables
2.2.3 ¿Com mesurar? Test i instruments
2.2.4 ¿Perquè mesurar? Desequilibris/asimetries
2.2.5 Millora del rendiment
Tema 3. Adaptació de l’entrenament funcional a grups de població especials
3.1 Alt rendiment/èlit: entrenament funcional dins i fora del camp.
3.2 Poblacions especials: nens i adults
Les activitats de l’assignatura segueixen el sistema d’avaluació contínua, és a dir, que al llarg del trimestre el professor/a planteja diverses activitats, que els estudiants han de resoldre i entregar. El treball de cada una de les activitats permet valorar a l’estudiant el seguiment que fa a l’assignatura i els elements de millora, a partir dels comentaris i notes que el professor/a farà de les activitats.
Les activitats que es plantegen poden ser individuals o en grups de treball. El professor/a dóna les indicacions per tal que els estudiants les puguin elaborar i entregar. Totes les activitats que es plantegen estan pensades perquè els estudiant tinguin una perspectiva pràctica dels temes que es desenvolupen a llarg de les deu setmanes del trimestre.
1. Examen pràctic final: consistirà en situacions pràctiques a les quals s'haurà d'aplicar el que s'ha explicat a classe.
2. Treballs individuals: consistirà en respondre qüestionaris directament a l'aula virtual (sobre vídeos, articles, teoria donada a classe, situacions pràctiques, articles, etc)
3. Treballs en parelles: consistirà en resoldre situacions reals i dissenyar exercicis sobre valoració funcional de la força i adm.
Sistema de qualificació (Real decreto 1125/2003, de 5 de setembre, pel qual s’estableix el sistema europeu de crèdits i el sistema de qualificacions a les titulacions universitàries de caràcter oficial i validesa a tot el territori estatal):
0 - 4,9: Suspenso (SS)
5,0 - 6,9: Aprobado (AP)
7,0 - 8,9: Notable (NT)
9,0 - 10: Sobresaliente (SB)
La qualificació final de l’alumne és el resultat d’una avaluació continua a través de diferents activitats avaluatives. L’aprovat de l’assignatura s’obté amb una qualificació igual o superior a 5 punts (sobre 10 punts) d’acord amb la següent taula de ponderació:
Activitat avaluadora |
Ponderació |
Competències avaluades |
Pràctiques o treball individual |
30% |
CB3, G4, G8, G9, T3, T6, T7, E7, E9, E11, E13 |
Pràctiques o treball en grupo |
30% |
CB3, G4, G8, G9, T3, T6, T7, E7, E9, E11, E13 |
Assistència i participació |
10% |
CB3, G4, G8, G9, T3, T6, T7, E7, E9, E11, E13 |
Examen |
30% |
CB3, G4, G8, G9, T3, T6, T7, E7, E9, E11, E13 |
Criteris NECESSARIS per a fer mitjana entre las activitats avaluadores:
Activitat avaluadora |
Ponderació |
Pràctiques o treball individual |
Superior a 5/10 |
Pràctiques o treball en grup |
Superior a 5/10 |
Assistència i participació |
Superior a 5/10 |
Exàmen |
Superior a 5/10 |
IMPORTANT:
S'han de superar tots i cadascun dels items que conformen cada activitat avaluadora
Si no se supera l’avaluació continua per incompliment d’algun dels requisits necessaris descrits anteriorment, l’alumne suspendrà l’assignatura i haurà de recuperar la part corresponent
Recuperació
Dins el mateix curs, existeix la possibilitat de recuperar competències no superades durant l’assignatura.
D’acord amb la normativa vigent, a l’activitat avaluadora de l’examen, només es podrà optar a la recuperació de l’assignatura, si s’ha suspès. En cas de No Presentat/da, no es podrà optar a la recuperació.
Activitat avaluadora en periode de recuperació |
Ponderació |
Pràctiques o treball individual |
30% i Superior a 5/10 |
Pràctiques o treball en gruo |
30% i Superior a 5/10 |
Assistència i participació |
10% i Superior a 5/10 |
Examen |
30% i Superior a 5/10 |
La còpia total o parcial en qualsevol de les activitats d'aprenentatge significarà un "No Presentat" en l'assignatura, sense opció a presentar-se a la prova de recuperació i sense perjudici de l'obertura d'un expedient per aquest motiu.
Boyle, M.: El entrenamiento Funcional aplicado a los deportes. Tutor. 2017
Boyle, M.: New Functional training for sports. Human Kinetics. 2016
Cook, G. (2012). Movement. EEUU: On Target Publications.
Côté, J et al.: To sample or to specialize?. IJSEP. 2009
Verstegen, M., Williams, P. (2014). Every day is game day. EEUU: Avery.
Harrison et al.: Development of aerobic fitness in young team sports athletes. Sports Medicine. April 2015.
Imai, A. Et al: Effect of two tipes of trunk exercices on balance and athletic performance in youth soccer players. Int J SportsPhys Ther. Feb 2014.
McNarry, M et al.: The BASES expert statement trainability during chilhood and adolescence. The Sport and Exercise Expert. Issue 41. 2014
Alves et al.: Concurrent training in prepubescent children. JSCR. Dec 2015.
Myer, G et al.: How Young is too young to start training? ACSMs Health Fit J. Septembrer/October. 2013.