Que estàs buscant?
B4_Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especilitzat
B5_Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia
E6_Valorar el diagnòstic de cures de fisioteràpia segons les normes i amb els instruments de validació reconeguts internacionalment
E11_Proporcionar una atenció de fisioteràpia eficaç, oferint una assistència integral als pacients
E13_Capacitat per treballar en equips professionals com a unitat bàsica en la que s'estructuren de forma uni o multidisciplinar i interdisciplinar els professionals i altra personal de les organitzacions assistencials
E18_Adquirir habilitats de gestió clínica que incloguin l'ús eficient dels recursos sanitaris i desenvolupar activitats de planifiació, gestió i control de les unitats assistencials on es doni atenció en fisioteràpia i la seva relació amb altres serveis sanitaris
T2_Demostrar capacitat d'organització i planificació
T3_L'estudiant ha de ser capaç de desenvolupar habilitats en les relacions interpersonals i siguin capaços de treballar dins d'un equip intra i interdisciplinar
L’assignatura mètodes Innovadors en la valoració dins de la fisioteràpia pretén proporcionar coneixement del sistemes més actualitzats que es poden fer servir en una exploració fisioterapèutic, tant en una exploració inicial, en com la monitorització de la progressió del pacient.
En l’àmbit de la fisioteràpia esportiva, les mesures tradicionals són poc precises, ha arribat el moment que el fisioterapeutes s’aprofitin de la recerca, les noves tecnologies i puguin tenir coneixement de les noves eines de mesura. El mercat ofereix una gran variabilitat d’eines per quantificar característiques físiques: com rangs articular, força, qualitat del moviment, capacitats físiques, etc. Actualment existeixen eines que poden ser utilitzades pels fisioterapeutes, durant el procés de recuperació amb l’objectiu de monitorització del progrés de la lesió, també en la periorització de característiques físiques amb l’objectiu de disminuir risc de lesió i prevenir lesions, a més de mantenir un control de l’estat de salut del pacient.
En el programa formatiu es presentaran eines de mesura de les propietats físiques de rang articular, força, qualitat del moviment, test funcionals, valoració de múscul i tendó a través de l’ecografía. Es presentaran les eines més sofisticades fins les eines més accessibles i de baix cost.
Adquireix criteris, habilitats i coneixements tecnològics per a desenvolupar els processos d'ensenyament-aprenentatge relatius als exercicis de musculació analítics i funcionals en l'àmbit de la salut, el fitness i l'activitat física.
Interactua amb els altres professionals de la salut i de l'activitat física per a fonamentar un pla d'intervenció basat en els diagnòstics clínics específics de cadascuna de les professions.
Interactua amb els professionals mèdics per al guany d'eficàcia terapèutica. Estableix objectius conjunts d'intervenció.
Incorpora la comunicació i difusió de resultats com a part del procés d'intervenció terapèutica.
Tria tècniques de modificació de conducta que es poden utilitzar en els diferents àmbits d'actuació professional.
Realitza el diagnòstic fisioterapèutic per a determinar les disfuncions i minusvalideses que requeriran d'una intervenció específica de fisioteràpia.
Utilitza la terminologia específica en llengua anglesa relacionada amb la tecnologia, la informació i l'estadística aplicada a l'activitat física i l'esport: taules de dades, gràfiques, diagrames, procediments, protocols,...
Incorporar les noves tecnologies d'obtenció de registres i de processament de la informació i de la imatge a la fisioteràpia: formular projectes que integrin les diverses operacions.
Analitza els efectes produïts per les intervencions. Avalua beneficis i riscos i establir un criteri d'intervenció en funció de les prioritats i efectes perseguits.
Tipologia | Hores | Presencialitat |
Classes teòriques | 19 hores | 100% |
Seminaris / Tallers | 10,50 hores | 10% |
Classes pràctiques | 26,25 hores | 100% |
Estudi i treball en grup | 2 hores | 10% |
Estudi i treball autònom, individual | 30,5 hores | 0% |
Total | 100 |
Tema 1. Utilitat de l'Ecografia en Fisioteràpia
Tema 2. Noves eines de valoració del ROM i força
Tema 3. Valoració del moviment Funcional i screenings múscul esquelètic
Tema 4. Utilitat de les APPs en la valoració de Fisioteràpia
Tema 6. Tests de Valoració segons les principals lesions
Mètode expositiu o lliçó magistral: transmetre coneixements i activar els processos cognitius de l'estudiant mitjançant un aprenentatge unidireccional
Estudi de casos: adquirir aprenentatge mitjançant l'anàlisi de casos reals o simulats
Resolució d'exercicis i problemes: exercitar, assajar i posar en pràctica els coneixements previs
Aprenentatge basat en problemes (ABP): desenvolupar coneixements actius a través de la resolució de problemes
Aprenentatge orientat a projectes: realització d'un projecte per a la resolució d'un problema, aplicant habilitats i coneixements adquirits
Aprenentatge cooperatiu: fomentar coneixements actius i significatius de manera cooperativa
Sistema d'avaluació | Ponderació |
---|---|
Avaluació Continua | 40% |
Examen | 60% |
Per superar l'assignatura serà imprescindible que l'alumne realitzi totes les activitats proposades durant el curs i la mitjana ponderada ha de ser de 5 o més, en cas contrari no podran optar a la realització del examen. L’EXAMEN FINAL ha de ser superat amb 5 o més per poder fer mitja amb les activitats de la avaluació continuada, en cas contrari es quedarà com a nota final, la nota del EXAMEN, igualment, l’alumne que no es presenti a l’examen final no tindrà opció a l’examen de recuperació.
Les activitats proposades durant el curs acadèmic no es podràn recuperar. Per poder presentar-se al examen final, l'alumne haurà d'haver participat en totes les activitats proposades.
És obligatori assistir el 80% de les hores presencials de l'assignatura.
Examen de recuperació
D'acord a la normativa vigent, només es podran presentar al examen de recuperació aquells alumnes que hagin obtingut una qualificació de suspens a l'examen final. La no presentació al examen final implica suspendre l'assignatura i tornar-la a fer el curs vinent. Les activitats corresponents a l’avaluació continuada NO són recuperables.
Segons el sistema de qualificació (Real decret 1125/2003, de 5 de setembre, on s'estableix el sistema europeo de crèdits i el sistema de qualificacions en les titulacions universitaries de caràcter oficial i validesa en tot el territori estatal), les notes finals s'establiran de la següent forma:
0 - 4,9: Suspens (SS)
5,0 - 6,9: Aprovat (AP)
7,0 - 8,9: Notable (NT)
9,0 - 10: Excel·lent (SB)
Madruga-Parera M, Bishop C, Beato M, Fort-Vanmeerhaeghe A, Gonzalo-Skok O, Romero-Rodríguez D. Relationship Between Interlimb Asymmetries and Speed and Change of Direction Speed in Youth Handball Players. J Strength Cond Res. 2019 Sep 26;. doi: 10.1519/JSC.0000000000003328. [Epub ahead of print] PubMed PMID: 31567720.
Madruga-Parera M, Bishop C, Fort-Vanmeerhaeghe A, Beltran-Valls MR, Gonzalo Skok O, Romero-Rodríguez D. Interlimb Asymmetries in Youth Tennis Players: Relationships With Performance. J Strength Cond Res. 2019 Apr 17;. doi: 10.1519/JSC.0000000000003152. [Epub ahead of print] PubMed PMID: 31009431.
Balsalobre-Fernández C, Tejero-González CM, del Campo-Vecino J, Bavaresco N. The concurrent validity and reliability of a low-cost, high-speed camera-based method for measuring the flight time of vertical jumps. J Strength Cond Res. 2014 Feb;28(2):528-33. doi: 10.1519/JSC.0b013e318299a52e. PubMed PMID: 23689339.
Smith C, Chimera N, Wright N, Warren M. Interrater and intrarater reliability of the functional movement screen. Journal of Strength and Conditioning Research, vol. 27, issue 4 (2013) pp. 982-987
Teyhen D, Shaffer S, Lorenson C, Halfpap J, Donofry D, Walker M, Dugan J, Childs J. The functional movement screen: A reliability study . Journal of Orthopaedic and Sports Physical Therapy, vol. 42, issue 6 (2012) pp. 530-540 Published by Movement Science Media
Reurink G, Goudswaard G, Moen M, Tol J, Verhaar J, Weir A. Strength measurements in acute hamstring injuries: Intertester reliability and prognostic value of handheld dynamometry. Journal of Orthopaedic and Sports Physical Therapy, vol. 46, issue 8 (2016)
Kollmitzer J, Ebenbichler G, Kopf A. Reliability of surface electromyographic measurements. Clinical Neurophysiology, vol. 110, issue 4 (1999) pp. 725-734
Van Schie H, et al. Ultrasonographic tissue characterisation of human Achilles tendons: Quantification of tendon structure through a novel non-invasive approach. British Journal of Sports Medicine, vol. 44, issue 16 (2010) pp. 1153-1159
Reurink G, Goudswaard G, Oomen H, Moen M, Tol J, Verhaar J, Weir A. Reliability of the active and passive knee extension test in acute hamstring injuries. American Journal of Sports Medicine, vol. 41, issue 8 (2013) pp. 1757-1761
Balsalobre-Fernández C. Letter to the Editor Concerting the Article "Reproducibility and Repeatability of Five Different Technologies for Bar Velocity Measurement in Resistance Training" by Courel-Ibáñez et al. (2019). Ann Biomed Eng. 2020 Jan;48(1):4-5. doi: 10.1007/s10439-019-02304-2. Epub 2019 Jun 11. PubMed PMID: 31187347.
Balsalobre-Fernández C, Bishop C, Beltrán-Garrido JV, Cecilia-Gallego P, Cuenca-Amigó A, Romero-Rodríguez D, Madruga-Parera M. The validity and reliability of a novel app for the measurement of change of direction performance. J Sports Sci. 2019 Nov;37(21):2420-2424. doi: 10.1080/02640414.2019.1640029. Epub 2019 Jul 5. PubMed PMID: 31272332.
Peart DJ, Balsalobre-Fernández C, Shaw MP. Use of Mobile Applications to Collect Data in Sport, Health, and Exercise Science: A Narrative Review. J Strength Cond Res. 2019 Apr;33(4):1167-1177. doi: 10.1519/JSC.0000000000002344. Review. PubMed PMID: 2917638
Balsalobre-Fernández C, Romero-Franco N, Jiménez-Reyes P. Concurrent validity and reliability of an iPhone app for the measurement of ankle dorsiflexion and inter-limb asymmetries. J Sports Sci. 2019 Feb;37(3):249-253. doi: 10.1080/02640414.2018.1494908. Epub 2018 Jul 2. PubMed PMID: 29962280.
Balsalobre-Fernández C, Marchante D, Muñoz-López M, Jiménez SL. Validity and reliability of a novel iPhone app for the measurement of barbell velocity and 1RM on the bench-press exercise. J Sports Sci. 2018 Jan;36(1):64-70. doi: 10.1080/02640414.2017.1280610. Epub 2017 Jan 18. PubMed PMID: 28097928.
Balsalobre-Fernández C, Agopyan H, Morin JB. The Validity and Reliability of an iPhone App for Measuring Running Mechanics. J Appl Biomech. 2017 Jul;33(3):222-226. doi: 10.1123/jab.2016-0104. Epub 2017 Jun 26. PubMed PMID: 27918692.
Balsalobre-Fernández C, Glaister M, Lockey RA. The validity and reliability of an iPhone app for measuring vertical jump performance. J Sports Sci. 2015;33(15):1574-9. doi: 10.1080/02640414.2014.996184. Epub 2015 Jan 2. PubMed PMID: 25555023.
Bishop C, Perez-Higueras Rubio M, Gullon IL, Maloney S, Balsalobre-Fernandez C. Jump and Change of Direction Speed Asymmetry Using Smartphone Apps: Between-Session Consistency and Associations With Physical Performance. J Strength Cond Res. 2020 Mar 4;. doi: 10.1519/JSC.0000000000003567. [Epub ahead of print] PubMed PMID: 32149875
Bierma-Zeinstra S, Bohnen A, Ramlal R, Ridderikhoff J, Verhaar J. Comparison between two devices for measuring hip joint motions. Prins A Clinical Rehabilitation, vol. 12, issue 6 (1998) pp. 497-505 Published by Arnold
Nussbaumer S, Leunig M, Glatthorn J, Stauffacher S, Gerber H, Maffiuletti N. Validity and test-retest reliability of manual goniometers for measuring passive hip range of motion in femoroacetabular impingement patients .BMC Musculoskeletal Disorders, vol. 11 (2010)
Clapis P, Davis S, Davis R. Reliability of inclinometer and goniometric measurements of hip extension flexibility using the modified Thomas test. Physiotherapy Theory and Practice, vol. 24, issue 2 (2008) pp. 135-141
Guzmán-Valdivia C, Blanco-Ortega A, Oliver-Salazar M, Carrera-Escobedo J. Therapeutic motion analysis of lower limbs using Kinovea. International Journal of Soft Computing and Engineering, vol. 3, issue 2 (2013) pp. 2231-2307
Calatayud J, Martin F, Gargallo P, García-redondo J, Colado JC, Marín PJ. The validity and realiability of a new instrumented device for measuring ankle. Int J Sports Phys Ther 2015 April;10(2): 197-202.
Chester R, Smith TO, Sweeting D, Dixon J, Wood S, Song F. The relative timing of VMO and VL in the aetiology of anterior knee pain : a systematic review and meta-analysis. 2008;14. BMC Musculoskelet Disord May 2008 1;9:64.
Backman LJ, Danielson P. Low range of ankle dorsiflexion predisposes for patellar tendinopathy in junior elite basketball players: a 1-year prospective study. Am J Sports Med; 2011 Set; (12): 2626-33.
Plisky PJ, et al. Star Excursion Balance Test as a predictor of lower extremity in junior high school basketball players. J Orthop Sports Phys Ther. 2006 Dec; 36(12): 991-9.
Earl JE, Hertel J. Lower-Extremity Muscle Activation During the Star Excursion Balance Tests. J Sports Rehabil. 2001;10:93-104.
Terry AC, et al The musuloeskeletal readiness screeningtool-athete concern for injury&prior injury associated with future injuryInt J Sports Phys Ther. 2018 Aug;13(4):595-604.
Basnett CR, Wheeler TJ, Miriovsky DJ. Ankle dorsiflexion range of motion influences dynamic balance in individuals with chronic ankle inestability. Int J Sports Phys Ther 2013 April;8(2):121–128.
Mason AR, Whatman C. The Effect of Reduced Ankle Dorsiflexion on Lower Extremity Mechanics during Landing : A systematic review of the literature. J Sci Med Sport. 2017 May; 20(5): 451-458.
Moreno-Pérez V, Del Coso J. Effects of basketball match-play on ankle dorsiflexion range of motion and vertical jump performance in semi-professional players. Sports Med Phys Fitness. 2020 Jan;60(1):110-118.
Iriarte I, Pedret C, Balius R, Cerezal L.Ecografía Musculoesquelética. Editorial Panamericana; 2020