Que estàs buscant?
Els exercicis poden ser fets tant en castellà com en català (o en anglès, els/les Erasmus).
E14_Adquirir els coneixements de la història, estètica, evolució i dinàmica del cine, televisió, ràdio, premsa, Internet i videojocs, aixó com reconèixer l'estètica a través del visionat i l'anàlisi
T2_Que els estudiants tinguin capacitat per treballar com a membres d'un equip interdisciplinar ja sigui com a un membre més, o realitzant tasques de direcció amb la finalitat de contribuir a desenvolupar projectes amb pragmatisme i sentit de la responsabilitat, assumint compromisos tenint en compte els recursos disponibles
L'assignatura d'Anàlisi fílmica es troba dins de la matèria "Història" i consisteix en el pensament i l'aplicació de l'anàlisi de tipus textual a obres audiovisuals (pel·lícules, curtmetratges, sèries, etc.). L'assignatura dona per adquirits els coneixements relatius a assignatures prèvies de les matèries Història, Comunicació, Expressió artística, Imatge i Empresa, amb què es relaciona: Història dels audiovisuals i videojocs, Llenguatge i expressió audiovisual, Il·luminació, Disseny gràfic, Guió audiovisual i Producció audiovisual. A més, l'assignatura comparteix una activitat d'avaluació amb l'assignatura Àudio i sonorització, de la matèria de So.
L'objectiu fonamental de l'assignatura és fomentar la capacitat crítica i l'esperit analític dels i de les estudiants, perquè siguin capaços de reconèixer els diversos codis audiovisuals i culturals presents en obres tant clàssiques com contemporànies, i apreciar el seu funcionament. Posteriorment, podran aplicar el seu aprenentatge a les seves creacions.
Aquesta assignatura disposa de recursos metodològics i digitals per fer possible la seva continuïtat en modalitat no presencial en el cas de ser necessari per motius relacionats amb la COVID-19. D'aquesta forma s'assegurarà l'assoliment dels mateixos coneixements i competències que s'especifiquen en aquest pla docent.
En acabar l’assignatura, les i els estudiants han de ser capaces de:
RA1: Conèixer, valorar i contextualitzar les principals obres audiovisuals i els seus autors
RA2: Exposar i redactar idees de manera argumentada i formalment correcta
RA3: Aprofundir i reflexionar sobre el cinema entès com a discurs
RA4: Observar les circumstàncies històriques, ideològiques i lingüístiques que condicionen l’audiovisual
A més, els estudiants han de ser capaços de:
RAC1: Identificar les implicacions de sentit i ideològiques de les obres (inclou la representació de gènere)
RAC2: Organitzar-se com a grup per dur a terme treballs compartits
L’assignatura s’estructura en 4h/setmana de sessions de teoria i 2h/setmana de sessions pràctiques de laboratori.
L’assignatura, per tant, combina classes teòriques (GRUP GRAN), classes pràctiques (GRUP PETIT) i hores d’aprenentatge autònom (APRENENTATGE AUTÒNOM).
Les classes teòriques (GRUP GRAN) consisteixen tant en classes expositives, amb l’explicació dels continguts de l’assignatura i activitats aplicades, com en seminaris de discussió, estudis de cas i tutories de projecte amb els estudiants. Algunes d’aquestes activitats poden realitzar-se sense previ avís i poden ser necessàries per al desenvolupament posterior dels treballs avaluables, dels exàmens i de les pràctiques de l’assignatura.
Les classes pràctiques (GRUP PETIT) consisteixen en la realització pràctica d’activitats d'aprenentatge i avaluables. Cada activitat avaluable està precedida per activitats preparatòries que permetin els estudiants practicar les habilitats requerides en les activitats avaluables. L’assistència a les classes pràctiques és necessària, i és obligatòria per a aprovar la part pràctica de la assignatura. A més, s’aprofiten les pràctiques per fomentar la competència transversal de treball en un equip interdisciplinari.
Les hores d'aprenentatge autònom (APRENENTATGE AUTÒNOM) consisteixen en el treball d’estudi individual de cada estudiant, que pot estar destinat tant a l’aprenentatge de continguts com a la producció de treballs, tant teòrics com pràctics. Aquestes hores inclouen l’estudi de casos, la recerca i la lectura crítica d’articles i materials proposats per l'equip docent.
Aquest curs, a causa de la situació generada per la COVID, algunes de les sessions de grup gran es faran en format híbrid: presencial i en línia (via streaming). Això permetrà que els estudiants puguin anar rotativament a les classes presencials, respectant el màxim d'estudiants per aula que imposen les mesures de distanciament. Quan no els toqui sessió presencial podran seguir la classe en línia des de casa.
Pel que fa a les sessions de pràctiques a espais més reduïts (com laboratoris, estudis o plató), si s'escau es treballarà simultàniament en diversos espais per tal de garantir que es compleixen les condicions establertes pels protocols de seguretat.
Continguts
1. Introducció: Processos d’anàlisi
Activitats vinculades:
Activitats Pràctiques:
Activitat 1: Segmentació
Activitat 4: Vídeo d'anàlisi d'una pel·lícula
Activitats de Teoria:
Activitat 5: Anàlisi d'una pel·lícula
Activitat 7: Examen teòric
2. Anàlisi contextual
Activitats vinculades:
Activitats Pràctiques:
Activitat 4: Vídeo d'anàlisi d'una pel·lícula
Activitat 6: Fitxa i context
Activitats de Teoria:
Activitat 5: Anàlisi d'una pel·lícula
Activitat 7: Examen teòric
3. Anàlisi de la narració
Activitats vinculades:
Activitats Pràctiques:
Activitat 2: Anàlisi de la narració
Activitat 4: Vídeo d'anàlisi d'una pel·lícula
Activitats de Teoria:
Activitat 5: Anàlisi d'una pel·lícula
Activitat 7: Examen teòric
4. Anàlisi dels personatges
Activitats vinculades:
Activitats Pràctiques:
Activitat 2: Anàlisi de la narració
Activitat 4: Vídeo d'anàlisi d'una pel·lícula
Activitats de Teoria:
Activitat 5: Anàlisi d'una pel·lícula
Activitat 7: Examen teòric
5. Anàlisi de la comunicació: el narrador
Activitats Pràctiques:
Activitat 4: Vídeo d'anàlisi d'una pel·lícula
Activitats de Teoria:
Activitat 5: Anàlisi d'una pel·lícula
Activitat 7: Examen teòric
6. Anàlisi del llenguatge cinematogràfic
Activitats vinculades:
Activitats Pràctiques:
Activitat 3: Anàlisi del llenguatge
Activitat 4: Vídeo d'anàlisi d'una pel·lícula
Activitats de Teoria:
Activitat 5: Anàlisi d'una pel·lícula
Activitat 7: Examen teòric
7. Anàlisi de l’espai
Activitats vinculades:
Activitats Pràctiques:
Activitat 4: Vídeo d'anàlisi d'una pel·lícula
Activitats de Teoria:
Activitat 5: Anàlisi d'una pel·lícula
Activitat 7: Examen teòric
8. Anàlisi del temps
Activitats vinculades:
Activitats Pràctiques:
Activitat 4: Vídeo d'anàlisi d'una pel·lícula
Activitats de Teoria:
Activitat 5: Anàlisi d'una pel·lícula
Activitat 7: Examen teòric
Altres recursos:
Durant el curs es podran proporcionar altres recursos per profunditzar temes i continguts.
Recursos audiovisuals:
A l'inici del curs s'indicaran les pel·lícules que conformen la filmografia obligatòria de l'assignatura.
Tant en les sessions teòriques com en les sessions pràctiques de l'assignatura, abans de realitzar una activitat d'avaluació, els estudiants duen a terme activitats d'aprenentatge preparatòries (exercicis, tutories, anàlisis de casos, discussions, etc.) amb el suport de l'equip docent. D'aquesta manera, poden adquirir les habilitats necessàries al desenvolupament de les activitats d'avaluació.
Les activitats d'aprenentatge preparatòries i les mateixes activitats d'avaluació s'organitzen en Activitats pràctiques i Activitats de teoria.
Activitats pràctiques (50% nota final)
Activitat 1: Segmentació (5% nota final)
Relació amb el temari: Contingut 1
Competències relacionades: G3, E14, T2
Resultats d'aprenentatge relacionats: RA2, RA3
Descripció general:
Activitat de pràctiques. Treball de grup.
A partir del visionat de peces audiovisuals s’apliquen els coneixements teòrics per a la desconstrucció de la linealitat d'una obra.
L’activitat té una durada de dues setmanes, corresponents a dues sessions de pràctiques de l’assignatura. En la primera sessió (dia 1) es realitzen exercicis preparatoris en grup i en la segona sessió (dia 2) es desenvolupa l'activitat d'avaluació.
Material de suport:
Lliurable i vincles amb l’avaluació:
En finalitzar l’activitat les i els estudiants han de ser capaces de:
Activitat 2: Anàlisi de la narració (10% nota final)
Relació amb el temari: Continguts 3 i 4
Competències relacionades: G3, E14, T2
Resultats d'aprenentatge relacionats: RA1, RA2, RA3, RA4, RAC2
Descripció general:
Activitat de pràctiques. Treball de grup.
A partir de les propostes de diversos títols audiovisuals, tant per part de l'equip docent com dels estudiants, es treballen els processos de cerca d’informació i d'identificació d'elements narratius de les peces i dels personatges.
L’activitat té una durada de dues setmanes, corresponents a dues sessions de pràctiques de l’assignatura. Durant la primera sessió de pràctiques dedicada a l’activitat (dia 3) es treballa en grup l'anàlisi narrativa d'una pel·lícula amb el suport de l'equip docent. En finalitzar la primera sessió, cada grup treballa en la cerca d'informació fora de l'horari de classe.
Durant la segona sessió de pràctiques dedicada a l’activitat (dia 4), es duu a terme l’anàlisi narrativa i de personatges de la pel·lícula assignada.
Material de suport:
Lliurable i vincles amb l’avaluació:
En finalitzar l’activitat les i els estudiants ha de ser capaces de:
Activitat 3: Anàlisi del llenguatge (10% nota final)
Relació amb el temari: Contingut 6
Competències relacionades: G3, E14, T2
Resultats d'aprenentatge relacionats: RA1, RA2, RA3, RA4, RAC1, RAC2
Descripció general:
Activitat de pràctiques. Treball de grup.
A partir de la consolidació dels coneixements teòrics i del visionat crític de talls audiovisuals, s’aplica l’anàlisi dels diferents codis a una obra audiovisual.
L’activitat té una durada de dues setmanes, corresponents a dues sessions de pràctiques de l’assignatura. Durant la primera sessió de pràctiques dedicada a l’activitat (dia 5), s’analitzen críticament escenes/seqüències proposades per l'equip docent. Cada grup cerca informació fora de l'horari lectiu i duu a terme l’anàlisi dels codis cinematogràfics de la pel·lícula assignada durant l’última sessió de pràctiques dedicada a l’activitat (dia 6).
Material de suport:
Lliurable i vincles amb l’avaluació:
En finalitzar les i els estudiants han de ser capaces de:
Activitat 4: Vídeo d'anàlisi d'una pel·lícula (15% nota final)
Relació amb el temari: Tots els continguts
Competències relacionades: G3, E14, T2
Resultats d'aprenentatge relacionats: RA1, RA2, RA3, RA4, RAC1, RAC2
Descripció general:
Activitat de pràctiques. Treball de grup.
A partir de l’anàlisi general d'una obra audiovisual realitzat durant el curs, es guionitza i realitza una peça analítica i/o creativa segons indicacions dels professors.
L’activitat té una durada de tres setmanes, corresponents a tres sessions de pràctiques de l’assignatura. Durant la primera sessió de pràctiques dedicada a l’activitat (dia 7), es veuen i analitzen exemples de peces analítiques i/o creatives sobre d'altres obres audiovisuals. Cada grup decideix el tipus de vídeo i contingut que plantejarà sobre la pel·lícula assignada. Fora de l’horari de classe cada grup avança en la investigació per a i disseny de la peça, i aprofita la segona sessió dedicada a l'activitat (dia 8) per a la seva elaboració. Durant l’última sessió de pràctiques dedicada a l’activitat (dia 9) cada grup ha de presentar la seva proposta, mitjançant un visionat i un comentari del seu treball, a més d'una justificació.
Material de suport:
Lliurable i vincles amb l’avaluació:
En finalitzar l’activitat els estudiants han de ser capaces de:
Activitat 5: Anàlisi d'una pel·lícula (10% nota final)
Relació amb el temari: Tots els continguts
Competències relacionades: G3, E14, T2
Resultats d'aprenentatge relacionats: RA1, RA2, RA3, RA4, RAC1, RAC2
Descripció general:
Activitat de teoria. Treball de grup.
Al principi del curs, cada grup ha de triar una pel·lícula per realitzar-ne una anàlisi completa: anàlisi contextual, anàlisi de la narració, anàlisi dels personatges, anàlisi del llenguatge cinematogràfic, anàlisi de l’espai, anàlisi del temps, anàlisi de la comunicació.
Aquesta activitat és compartida amb l'assignatura Àudio i sonorització, ja que es treballa la mateixa obra audiovisual a totes dues assignatures.
En acabar el curs, cada grup ha de lliurar el treball escrit d'anàlisi de la pel·lícula, seguint les indicacions donades per l'equip docent.
Material de suport:
Lliurable i vincles amb l’avaluació:
En finalitzar l’activitat les i els estudiants han de ser capaces de:
Activitat 6: Fitxa i context (activitat opcional, sense valor específic sobre la nota)
Relació amb el temari: Contingut 2
Competències relacionades: G3, E14, T2
Resultats d'aprenentatge relacionats: RA1, RA2, RA3, RA4, RAC1, RAC2
Descripció general:
Activitat de pràctiques. Treball de grup.
A partir de les propostes de diversos títols audiovisuals, tant per part de l'equip docent com dels estudiants, es treballen els processos de cerca d’informació contextual i d'identificació dels temes, missatge (o idea temàtica) i el gènere de les peces propostes.
L’activitat, opcional, es fa fora de les sessions de pràctiques de l’assignatura. Cada grup ha de recollir la informació pertinent fora de l'horari lectiu, i disposa de les opcions convencionals de seguiment en l'assignatura.
Material de suport:
Lliurable i vincles amb l’avaluació:
En finalitzar l’activitat les i els estudiants ha de ser capaces de:
Activitats de teoria (50% nota final)
Activitat 7: Examen teòric (50% nota final)
Relació amb el temari: Tots els continguts
Competències relacionades: G3, E14
Resultats d'aprenentatge relacionats: RA1, RA2, RA3, RA4, RAC1
Descripció general:
Activitat de teoria. Treball individual.
En finalitzar el curs es realitza un examen teòric en què s'avalua el coneixement de tots els continguts tractats durant l’assignatura.
Els estudiants disposen de 2 hores per a la realització de la prova.
Es considera necessària una dedicació addicional de 8 hores d'aprenentatge autònom per preparar l'examen teòric.
Material de suport:
Lliurable i vincles amb l’avaluació:
Objectius específics:
Normes de realització de les activitats
Per a cada activitat, l'equip docent informarà de les normes i condicions particulars que la regeixin, inclosos els terminis i els medis de lliurament.
No s’acceptaran lliuraments fora dels terminis que s'indiquin i mitjançant medis no especificats en les normes.
Les activitats individuals pressuposen el compromís de l'alumnat de realitzar-les de manera individual. Es consideraran suspeses totes aquelles activitats en què l'estudiant no acompleixi aquest compromís.
Igualment, les activitats que s'hagin de realitzar en grup pressuposen el compromís per part de l'alumnat que l'integra de realitzar-les en el si del grup. Es consideraran suspeses totes aquelles activitats en què el grup no hagi respectat aquest compromís. La responsabilitat dels resultats del treball és del grup, i no de les individualitats que el componen.
Les activitats lligades a les sessions teòriques de l’assignatura es presentaran a classe de teoria, tot i que s’hauran de preparar mitjançant treball autònom dels estudiants fora de l’horari de classe.
Les activitats lligades a les sessions pràctiques de l’assignatura es duran a terme als laboratoris, tot i incloure també treball autònom dels estudiants fora de l’horari de classe.
En tots els treballs s’hauran d’identificar clarament les dades relatives a l’assignatura així com a l’activitat específica i el/s autor/s, segons indicacions de l'equip docent.
Tant a les redaccions com a les presentacions es tindrà en compte tant el contingut com la forma, inclosa l’ortografia. Les errades ortogràfiques, sintàctiques i lexicals es penalitzaran segons els criteris indicats a cada activitat. Els treballs que no compleixin uns requisits mínims a nivell formal no seran avaluats i, per tant, es puntuaran amb zero punts.
Qualsevol activitat no lliurada es puntuarà amb zero punts.
Qualsevol activitat on es detecti plagi es puntuarà amb zero punts, al marge d'altres accions disciplinàries que es puguin posar en marxa.
Qualsevol activitat que no compleixi els requisits especificats a les normes es puntuarà amb zero punts.
En cas de confinament s'aplicaran els següents canvis: les activitats, debats o presentacions concebudes per a ser realitzades en modalitat presencial es realitzaran a través d'un sistema telemàtic (per a debats, reunions, tutories o presentacions).
L’avaluació de l’assignatura es divideix en Activitats Pràctiques i Activitats de Teoria.
L’avaluació continuada implica dur a terme totes les activitats detallades en aquesta guia docent durant el curs.
L’avaluació continuada de les Activitats Pràctiques (50% de la nota final de l’assignatura) es realitza mitjançant quatre activitats:
És obligatòri aprovar les pràctiques per gaudir de l’avaluació continuada i aprovar l’assignatura. És obligatòria l’assistència a com a mínim el 80% de les sessions de pràctiques per poder gaudir de l’avaluació continuada. S’acceptaran un màxim de dues faltes d’assistència justificades.
El Contingut Teòric (50% de la nota final de l’assignatura) s’avalua mitjançant les activitats següents:
És obligatòri aprovar l'Examen teòric (Activitat 7) per gaudir de l’avaluació continuada i aprovar l’assignatura.
A la recuperació es podran recuperar les Activitats Pràctiques i l'Examen Teòric. Les Activitats Pràctiques i l'Examen Teòric es podran recuperar de forma separada i segons indicacions de l'equip docent a l'inici del curs.
Els/les alumnes repetidors/res de l'assignatura es poden acogir al següent sistema d'avaluació:
Activitats Pràctiques:
Contingut Teòric:
Aquesta opció implica les següents condicions:
És necessari aprovar tant la mitjana de les activitats com l'examen per a aprovar l'assignatura.
En cas de confinament la prova final de l'assignatura també es farà a través d'un sistema telemàtic.
Casetti, F., & di Chio, F. (1991). Cómo analizar un film. Paidós.
Gaudreault, A., & Jost, F. (1995). El relato cinematográfico. Cine y narratología. Paidós.
Aumont, J., & Marie, M. (1990). Análisis del film. Paidós.
Stam, R. (2001). Teorías del cine. Una introducción. Paidós.
Urrutia, J. (Ed. ) (1976). Contribuciones al análisis semiológico del film. Fernando Torres.
Cuevas, E. (1994). Notas sobre la ”teoría del autor” en ficciones audiovisuales. Communication & Society, 7(1).
Balló, J., & Pérez, X. (1995). La llavor immortal: els arguments universals en el cinema. Empúries.
Neira Piñero, M. R. (1998). El espacio en el relato cinematográfico. Análisis del espacio en un film. Archivum: revista de la facultad de filología, 48-49, 373-397.
Genette, G. (1989). Palimpsestos. La literatura en segundo grado. Taurus.
Zumalde, I. (2011). La experiencia fílmica. Cine, pensamiento y emoción. Cátedra.
Zunzunegui, S. (2007). Acerca del análisis fílmico: el estado de las cosas. Comunicar, 29(XV), 51-58. https://doi.org/10.3916/C29-2007-07
Bazin. A. (2004). ¿Qué es el cine? Rialp.
Sánchez Noriega, J. L. (2006). Historia del cine: teoría y géneros cinematográficos, fotografía y televisión. Alianza.
VV. AA. (1995). Historia general del cine. Cátedra.
Bordwell, D., & Thompson, K. (1995). El arte cinematográfico: una introducción. Paidós.
Gubern, R. (2000). Historia del cine. Lumen.
Aumont, J., Bergala, A., Marie, M. & Vernet, M. (2005). Estética del cine. Espacio fílmico, montaje, narración, lenguaje. Paidós.
Xavier, I. (2008). El Discurso cinematográfico: la opacidad y la transparencia. Manantial.