Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Rafael Suárez Gómez

Trimestre: Segon trimestre

Crèdits: 4

Professorat: 

Rafael Suárez Gómez
Adrià Olea Fernández 

Idiomes d'impartició


Algunes de les lectures i la majoria de visionats que es duran a terme durant el curs són en anglès.

Competències


Competències específiques
  • E5_Dissenyar i realitzar un producte audiovisual (format per imatges fixes o en moviment), atenent tant als seus aspectes tècnics com artístics, en tots els seus components

  • E6_Dissenyar, planificar i realitzar amb multicàmera, en directe i a plató, d'acord amb totes les facetes del producte (tant en l'artística de disseny i continguts com en la tècnica)

Competències transversals
  • T2_Que els estudiants tinguin capacitat per treballar com a membres d'un equip interdisciplinar ja sigui com a un membre més, o realitzant tasques de direcció amb la finalitat de contribuir a desenvolupar projectes amb pragmatisme i sentit de la responsabilitat, assumint compromisos tenint en compte els recursos disponibles

Descripció


L'assignatura pertany a l'àmbit de la imatge, la tècnica i la creació de continguts. Els diversos temes tractats en l’assignatura estan pensats per capacitar les/els estudiants per l’aprenentatge i utilització de càmeres diverses i accessoris principals, i la comprensió de la seva tecnologia. Les capacitats a desenvolupar són la mirada audiovisual, treballar en grup, resoldre problemes amb iniciativa, crear contingut en base a una narrativa audiovisual i saber treballar amb una càmera de vídeo amb caràcter professional.

Aquesta assignatura disposa de recursos metodològics i digitals per fer possible la seva continuïtat en modalitat no presencial en el cas de ser necessari per motius relacionats amb la Covid-19. D'aquesta forma s'assegurarà l'assoliment dels mateixos coneixements i competències que s'especifiquen en aquest pla docent. 

Resultats d'aprenentatge


En acabar l’assignatura l’estudiant o estudianta ha de ser capaç de:

RA1: Conèixer la tecnologia de la càmera de vídeo i l'entorn digital.

RA2: Desenvolupar una mirada audiovisual i un sentit crític de la imatge.

RA3: Treballar de manera professional les tècniques videogràfiques en funció de les característiques d'enregistrament.

RA4: Adquirir coneixements teòric-pràctics de les diferents eines tecnològiques i narratives a l'hora de gravar un producte audiovisual.

RA5: Reflexionar sobre la càmera com a eina discursiva. 

RA6: Realitzar una petita producció de vídeo digital d'acord a un guió preestablert.

RA7: Saber treballar en equip i complir un rol determinat dins del grup que permeti gestionar amb la màxima eficiència.

Metodologia de treball


Els conceptes teòrics seran exposats en classe per part dels professors. Les exposicions a les sessions de teoria aniran acompanyades de visionats de films que il·lustrin els conceptes treballats. Igualment, s'utilitzaran textos i/o articles per treballar aquests conceptes. 
Les sessions teòriques seràn de 2h/setmana.
En les activitats pràctiques es durà a terme la manipulació del material audiovisual. Les pràctiques són part fonamental de les classes, ja que serveixen per mostrar de manera tangible i directa els conceptes teòrics impartits en classe. Les pràctiques aniran augmentant el seu nivell de complexitat i en conseqüència, l'exigència en la seva qualitat i en el seu temps de lliurament es veuran afectades. Per tant, és bàsic el compromís per part de les/els alumnes a l'hora de lliurar els materials audiovisuals a temps.
Les sessions pràctiques seràn de 2h/setmana.

Aquest curs, a causa de la situació generada per la COVID, algunes de les sessions de grup gran es faran bé en format online o en format híbrid: presencial i en línia (via streaming). Això permetrà que els estudiants puguin anar rotativament a les classes presencials, respectant el màxim d'estudiants per aula que imposen les mesures de distanciament. Quan no els toqui sessió presencial podran seguir la classe en línia des de casa.
Pel que fa a les sessions de pràctiques a espais més reduïts (com laboratoris, estudis o plató), si s'escau es treballarà simultàniament en diversos espais per tal de garantir que es compleixen les condicions establertes pels protocols de seguretat.

Continguts


Continguts sessions grup gran (2 hores setmanals)

T1. Tecnologia i paràmetres digitals
1.1. Tecnologia digital: de l'analògic al digital
1.2. Paràmetres digitals
1.3. Formació de la imatge digital
1.4. Curves de gamma i LUT's

T2. Morfologia de la càmera i càmeres digitals
2.1. Morfologia de la càmera
2.2. Accesoris de càmara i monitorització

T3. Càmeres digitals
3.1. Tipologia de càmeres actuals: domèstiques, smartphone, prosumer, professionals, cinematografia

Continguts sessions grup petit (2 hores setmanals)

P1. Funcionament i organització pel muntatge d'equips de càmera

P2. Paràmetres bàsics de càmera: Shutter Speed, White Balance, Rang dinàmic

P3. Workflow de treball en l'equip de càmera

P4. Processament de senyal

P5. Estabilització i funcionament de càmera en moviment I: estabilització mecànica

P6. Gravació avançada amb Smartphone

P6. Estabilització i funcionament de càmera en moviment II: estabilització en mà

P7. La càmera fixa i el moviment: operar la càmera. 

P8. Dialèctica del pla-contraplà 

P9. Recuperació i aprofundiment en conceptes del curs: gravació amb monitor extern 

Activitats d'aprenentatge


Les activitats d'aprenentatge són:

Classes expositives
Presentació dels continguts teòrics en les sessions de teoria/grup gran, acompanyades de visionats i/o lectures. 
Aquestes activitats es relacionen amb les competències G2 i els resultats d'aprenentatge RA1, RA2, RA4, i RA5.

Tests de curta durada
Dues probes test al llarg del curs per consolidar aspectes treballats fins el moment en les sessions de grup gran. 
Aquestes activitats es relacionen amb les competències G2 i els resultats d'aprenentatge RA1, RA2, RA4, i RA5.

Presentacions orals/Treball en grup
Presentació per part dels estudiants (en grup) d'una temàtica relacionada amb el T3. 
Aquestes activitats es relacionen amb les competències G2 i els resultats d'aprenentatge RA1 i RA4.

Examen teòric
Prova individual relacionada amb els continguts tractats al llarg del curs.
Aquestes activitats es relacionen amb les competències G2 i els resultats d'aprenentatge RA1, RA2, RA4, i RA5.

Pràctiques/Grup petit
Les sessions pràctiques són obligatòries. Es duran a terme en el plató i, puntualment, a exteriors.
S'anirà informant de les normes a seguir i els terminis per dur-les a terme.
És necessari ser puntual durant les pràctiques. 
Aquestes activitats es relacionen amb les competències E5, E6, T2 i G2 i els resultats d'aprenentatge RA1, RA3, RA4, RA5, RA6 i RA7.

Projectes audiovisuals (Treballs en grup)
Els projectes audiovisuals (un total de 3) es relacionen amb les pràctiques en frup petit. Es lliuraran via e-mail amb un enllaç en Youtube o Vimeo el dia del lliurament que marqui la professora. Els correus sempre tindran el títol de la pràctica a més dels components que integrin el grup de treball ordenats alfabèticament pel seu cognom i la memòria del projecte. Qualsevol Activitat que no compleixi aquestes normes o que es lliuri fora de la data no tindrà qualificació. 
Aquestes activitats es relacionen amb les competències E5, E6, T2 i G2 i els resultats d'aprenentatge RA1, RA3, RA4, RA5, RA6 i RA7.
A totes les activitats escrites es tindrà en compte l'ortografia. Una falta greu o diverses lleus significaran no poder obtenir més d'un 5 de nota màxima en l'exercici o suspendre-ho.

En cas de confinament, canviaran aspectes avaluatius relacionats amb els projectes pràctics que s'informaran al llarg del curs.

Sistema d'avaluació


L'avaluació de l'assignatura està separada entre contingut teòric i exercicis pràctics.
El contingut teòric serà avaluat en dues proves principals. Una prova escrita final i un treball escrit acompanyat d'una presentació oral. A més es realitzaran dos tests en dues sessions teòriques caracteritzats per ser de curta durada. 
Una Activitat no realitzada equivaldrà a un 0 de nota numèrica. Per poder fer mitjana, la nota de l'examen teòric serà, com a mínim, d'un 5.
En cas de suspendre l'assignatura, la recuperació constarà d'un examen teòric de tot el contingut de l'assignatura que farà mitjana amb la nota mitja de les pràctiques. La nota mínima per fer mitjana amb la pràctica haurà de ser un 5. 
Solament poden optar a recuperació aquells alumnes que s'han presentat a l'examen final. En cas d'anar a recuperació, la nota mínima de l'examen per fer mitjana amb les pràctiques haurà de ser d'un 5, en cas contrari l'assignatura quedarà suspesa. No es guardarà la nota de pràctiques d'un curs a un altre.
En cas de no obtenir més d'un 4 en el total de les pràctiques, l'assignatura quedarà suspesa sense possibilitat de recuperació.

Ponderació
Entrega Projecte audiovisual 1: 10% de la nota.
Entrega Projecte audiovisual 2: 15% de la nota.
Entrega Projecte audiovisual 3: 25% de la nota.
Tests a l'aula: 5% (2,5% cadascun)
Presentació oral: 10% de la nota.
Examen Teòric Final: 35% de la nota.

En cas de confinament, només canviaran aspectes avaluatius relacionats amb les característiques dels projectes pràctics que s'informaran al llarg del curs.

Bibliografia


Bàsic

Bordwell, David; Thompson, Kritin. El arte cinematográfico. Barcelona: Paidos, 1995.

Carrasco, Jorge. Cine y televisión digital: Manual técnico. Barcelona: Universitat de Barcelona, 2010. 

Ascher, S. & Pincus, E. The filmmaker's handbook. A comprehensive guide to the digital age. New York: Plume, 2012.

Complementary

Stump, David. Digital Cinematography: Fundamentals, Tools, Technniques, and workflows. Burlington: Focal Press, 2014.

Burum, Stephen. American Cinematographer manual. Volumume I. California: ASC Press, 2007.

Aumont, Jaques. Las teorías de los cineastas. La concepción del cine de los grandes directores. Barcelona: Paidós, 2012.

Burum, Stephen. American Cinematorgapher Manual. Volume II. California: ASC Press, 2007.

Romaguera I Ramió, Joaquim; Alsina Thevenet, Homero. Textos y manifiestos del cine. Estética. Escuelas. Movimientos. Disciplinas. Innovaciones. Madrid: Cátedra, 2010.

Carlson, Sylvia; Carlson, Verne. Manual profesional del cámara. Madrid: IORTV, 2000.

Bazin, André. ¿Qué es el cine? Madrid: Rialp, 2012