Que estàs buscant?
E1_Dissenyar i programara les interífices gràfiques de portals web estàtics o dinàmics, d'aplicacions interactives i de videojocs, seguint criteris d'usabilitat i accessibilitat
L'assignatura "Sistemes Multimèdia" és el primer contacte amb els suports digitals i els entorns multimèdia dins del pla d'Estudis del "Grau en Mitjans Audiovisuals". En aquesta assignatura s’inicia l’aprenentatge tant de les nomenclatures i conceptes essencials, que habiten en l’ecosistema de la tecnologia audiovisual, com de la maquetació de documents multimèdia mitjançant llenguatge de marques.
L'objectiu és dotar a l'alumne d'una visió global de les tècniques audiovisuals, i al mateix temps, iniciar-lo en la creació d'interfícies utilitzant els llenguatges estàndard en la web. En aquesta primera presa de contacte amb el disseny multimèdia es deixa a banda aquells coneixements que fan referència a la gestió de la interacció, ja que aquesta assignatura té la seva continuació en l'assignatura del segon trimestre Fonaments de Programació (en la qual s'inicia en l'ús del llenguatge de programació javascript per augmentar la interactivitat de l'aplicació web).
Aquesta assignatura disposa de recursos metodològics i digitals per fer possible la seva continuïtat en modalitat no presencial en el cas de ser necessari per motius relacionats amb la Covid-19.
D'aquesta manera s'assegurarà la consecució dels mateixos coneixements i competències que s'especifiquen en aquest pla docent.
A nivell general, aquesta assignatura contribueix als següents resultats d'aprenentatge (RA) especificats per a la matèria a la qual pertany (Multimèdia):
Les hores d'aprenentatge dirigit consisteixen:
La dedicació per part de l'estudiant serà de 4 hores setmanals, aproximadament. Dins de les hores d'aprenentatge autònom es comptabilitzen les hores que l'alumne dedica a fer una lectura prèvia dels apunts per la classe teòrica corresponent, la realització d'exercicis i treballs proposats fora d'aula, l'estudi dels manuals necessaris per poder realitzar les pràctiques, la redacció dels informes de les pràctiques i treballs, la resolució de qüestionaris d'autoaprenentatge, l'estudi i preparació dels exàmens parcials, etc. La dedicació per part de l'estudiant serà de 40 hores totals, aproximadament.
U1 Conceptes tècnics audiovisuals
1.1 Disciplines de la indústria audiovisual
Descripció de disciplines tècniques (Rotoscopia, Keying, Matte Painting, Mocap, etc.) així com els possibles workflows entre elles, a partir d'un exemple d'estudi.
1.2 Edició no lineal i composició vertical
1.3 Formato còdec i resolució
1.4 Profunditat de color
Aquesta secció inclou l'aprenentatge de certs conceptes relacionats, com la diferència entre Bytes & bits, o algunes problemàtiques com el Banding.
1.5 Canals alpha
1.6 Magnituds i capacitats
Vectorial vs. Bitmap, sistemes de compressió, càlcul de capacitats, etc.
1.7 Espais de color
Models RGB, CMYK, HSB. Espais de color Rec709, Rec2020, etc.
1.8 Interfícies
Exploració i comparativa entre alguns sistemes friendly i d'altres per arbres.
1.9 Definicions
Definicions visuals d'alguns conceptes tècnics bàsics, com Motion blur, Frame blending, Interpolació, Operacions de composició, entre d'altres.
U2 Continguts Multimèdia
2.1 Definicions
En aquesta secció s'exposen algunes de les definicions necessàries per construir el coneixement que es planteja posteriorment. Aplicacions i interactius multimèdia, webdocs, etc.
2.2 Internet i hipertext
Revisió històrica i tècnica sobre Internet. Com s'emmagatzema la informació en la xarxa? Què és l'hipertext? Quin maquinari i programari és necessari per al funcionament dels serveis d'Internet? Què necessitem per crear un lloc web?
2.3 Interfície gràfica d'usuari
Arquitectura de la informació, usabilitat, accessibilitat, adaptatiu, etc.
2.4 La xarxa a internet
Protocols, IP’s, serveis a internet, pàgines estàtiques i dinàmiques, etc.
U3 Estructura d'arxius multimèdia i llenguatge de marques
El llenguatge de marques HTML és necessari per estructurar continguts multimèdia. En aquesta unitat es mostraran les etiquetes més habituals a l'hora de maquetar continguts en la web.
3.1 Documents HTML5
3.2 Etiquetes bàsiques
3.3 Imatges
3.4 Enllaços
3.5 Multimèdia
3.6 Taules
3.7 Llistes
U4 Presentació de documents mitjançant fulls d'estil
Els fulls d'estil són la tècnica que s'utilitza per definir i crear la presentació de documents estructurats. En aquesta unitat s'analitzaran les possibilitats de CSS per configurar les presentacions gràfiques d'aquests documents.
4.1 Colors
4.2 Tipografies
4.3 Marges
4.4 Selectors
A1: Pràctica de creació web (Mobirise o similar) i connexió amb servidor mitjanant ftp
Sessions: 1 i 2
Descripció: Primer contacte en la creació i publicació de llocs web i sistemes d’intercanvi d’arxius ftp.
Material: Sistema de maquetació web Mobirise o similar. Programari d’intercanvi d’arxius FTP Filezilla. Referències oficials i enunciat de la pràctica disponible en l’aula virtual.
Entrega: Publicació del lloc web al servidor i lliurar a l’aula virtual un document en format .pdf on s’adjunta l’adreça web.
Aquesta activitat és una evidència dels resultats d’aprenentatge: RA5
Aquesta activitat contribueix a assolir les competències específiques G5 i E1.
A2: Test sobre les unitats 1 i 2
Sessió: 3
Descripció: Breu test sobre les dues primeres unitats. Es realitzarà mitjançant l’aula virtual. En finalitzar, es comentaran les possibles errades a l’aula. Aquest test correspon al valor de NotaParcial exposat anteriorment.
Aquesta activitat és una evidència dels resultats d’aprenentatge: RA2
Aquesta activitat contribueix a assolir la competència específica G5.
A3: Maquetar pàgina web utilitzant codi font HTML i dotar-la d’un aspecte personalitzat mitjançant CSS.
Sessió: 4
Descripció: Posar en pràctica les etiquetes HTML i CSS comentades en les sessions teòriques.
Material: Sublime text o Codepen.io per tal de maquetar la pràctica en qüestió.
Entrega: Entrega a l’aula virtual d’un arxiu .zip amb el codi corresponent.
Aquesta activitat és una evidència dels resultats d’aprenentatge: RA3 i RA5
Aquesta activitat contribueix a assolir les competències específiques G5 i E1.
A4: Examen final
Aquesta activitat és una evidència dels resultats d’aprenentatge: RA2, RA3 i RA5
Aquesta activitat contribueix a assolir la competència específica E1.
La qualificació final s'obté de la següent ponderació de les qualificacions parcials:
NotaFinal = 0.7 NotaTeoria + 0.3 NotaPràctiques
NotaPràctiques s'obté amb la mitja aritmètica de les tres activitats de caràcter pràctic realitzades durant el curs.
La NotaTeoria s'obté amb la realització de dos exàmens,
NotaTeoria = 0.3 NotaParcial + 0.7 NotaExamen_Final
En l'examen NotaParcial s'avalua els coneixements dels continguts 1 i 2.
L'examen NotaExamen_Final és un únic examen on s’avalua tots els coneixements de tots els continguts de l’assignatura. Tindrà una durada de 3 h, dins del període d’exàmens finals que estableix el Cap d’Estudis. És necessari treure una nota mínima de 5 en aquest examen per poder aprovar l'assignatura.
Si finalment, l’alumne no ha obtingut una NotaFinal superior o igual a 5.0, l’alumne podrà presentar-se a un únic Examen de Recuperació de NotaTeoria (70% de NotaFinal), dins del període d’exàmens de recuperació que estableix el Cap d’Estudis. Els alumnes que tinguin una qualificació final de "No Presentat" en la primera convocatòria, no es podran presentar a l'examen de recuperació. És necessari treure una nota mínima de 5 en aquest examen de recuperació per poder aprovar l'assignatura.
Normes de realització de les activitats
Totes les activitats de l'assignatura són individuals.
Si no es realitza alguna de les activitats de pràctiques, es considerarà no puntuada.
Obtindrà una qualificació de "No presentat" a NotaPràctiques si hi ha alguna activitat de pràctiques no puntuades.
La realització de les activitats pràctiques és obligatòria. És a dir, una qualificació de "No presentat" a NotaPràctiques, no permetrà aplicar la ponderació amb la NotaTeoria i, per tant, la qualificació final de l’assignatura serà de “No Presentat”.
Matthew MacDonald. HTML5: The missing manual, 2nd Edition. O'Reilly Media. ISBN: 978-1-44936-326-0
David Sawyer McFarland. CSS3: The missing manual, 3rd Edition. O'Reilly Media. ISBN: 978-1-4493-2594-7
Peters, J.J. A History of Television (EBU)
Pareja Carrascal, E.- Tecnología actual de televisión. IORTV; Madrid 2005
Daniel D. McCracken and Rosalee J. Wolfe. User-centered web site development: a human-computer interaction approach.Prentice-Hall, 2004. ISBN 0130411612.
Patrick J. Lynch, Ms. Sarah Horton. Web Style Guide. Basic Design Principles for Creating Web Sites. 3rd. 2008. ISBN 978-0-300-13737-8.
Rainwater, C. Luz y Color. Ediciones DAIMON
Grob, B., Herndon, Ch.- Basic TV and Video Systems. Glencoe/McGraw-Hill, 1999.