Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Adso Fernández Baena

Trimestre: Tercer trimestre

Crèdits: 8

Professorat: 

Jordi Arnal Montoya

Idiomes d'impartició


Els materials podran proporcionar-se tant en català com en castellà o anglès.

Descripció


En aquesta assignatura, els estudiants han de desenvolupar un projecte integrant els coneixements assolits fins al moment. El projecte es fa en equips d'unes quatre persones. El projecte de creació d'un videojoc ha de constar del disseny del joc, l'art 2D, el desenvolupament en un motor com Unity i la gestió del mateix seguint metodologies de producció de videojocs.

Aquesta assignatura disposa de recursos metodològics i digitals per fer possible la seva continuïtat en modalitat no presencial en el cas de ser necessari per motius relacionats amb la Covid-19. D’aquesta forma s’assegurarà l’assoliment dels mateixos coneixements i competències que s’especifiquen en aquest pla docent.

El Tecnocampus posarà a l’abast del professorat i l’alumnat les eines digitals necessàries per poder dur a terme l’assignatura, així com guies i recomanacions que facilitin l’adaptació a la modalitat no presencial.
 

Resultats d'aprenentatge


En acabar l’assignatura els estudiants han de ser capaços de:

E2.1. Dissenyar mecàniques i regles de joc que en el seu conjunt es denomina jugabilitat.

E2.2. Dissenyar nivells incloent estratègies, definició de puzzles o la missió a completar, de manera que s'aconsegueixin els objectius que marca el guió.

E2.3. Dissenyar la narrativa d'un videojoc i especificar el guió interactiu.

E2.4. Balancejar un joc o un nivell de joc considerant tots els paràmetres i variables disponibles i així oferir una experiència d'usuari satisfactòria al nivell de dificultat requerit del nivell, part o totalitat del joc.

E2.5. Dissenyar so i música per al joc.

E3.3. Dissenyar el joc tenint en compte les característiques psicològiques de l'usuari.

E3.4. Dissenyar l'interfície d'usuari segons els criteris d'usabilitat i experiència d'usuari.

E5.1. Escriure i mantenir el conjunt de documents que en la seva totalitat es coneix com a "Game design document (GDD)".

E5.2. Comunicar de manera efectiva a l'equip d'artistes i desenvolupadors i altres membres les especificacions del projecte, a partir del GDD.

E6.1 Dissenyar l'arquitectura del software d'un videojoc d'acord a unes especificacions.

E6.5 Incorporar lleis de la física i comportaments intel·ligents de manera eficaç mitjançant llibreries específiques.

E6.6 Desenvolupar videojocs 2D i 3D (o parts del mateix) en llenguatges d'alt nivell sobre plataformes i motors destinats a tal fi.

E8.1 Idear l'aspecte gràfic d'un videojoc, segons el tipus d'usuari, tipus de joc i contexte cultural i històric del mateix.

E8.2 Representar gràficament els elements d'un videojoc: escenes, personatges, nivells, etc.

E9.4 Dissenyar una animació 2D aplicant els fonaments i estratègies apropiades al videojoc.

E9.5 Desenvolupar una animació 2D.

E14.1. Aplicar les metodologies de gestió del projecte per a la consecució dels objectius en el temps previst.

E14.2. Exercir dots de lideratge i gestió d'equips.

E14.3. Contribuir a generar una cultura d'aprenentatge, gestió dels errors, feedback i gestió de les crítiques.

E15.5. Desenvolupar l'estratègia de qualitat i testeig, corregir i ajustar el software.

 

Metodologia de treball


L’assignatura utilitza les següents metodologies de treball:

Laboratori en grup reduït, Càpsules de vídeo (si s'escau).

Continguts


0. Ideació i creació d'equip per al disseny i producció d'un videojoc

  • Definició d'un projecte basat en una idea de joc.
  • Descomposició del projecte en diverses fases.
  • Assignació de rols entre els membres d'un equip.

1. Pre-producció

  • Creació d'un Game Proposal.
  • Implementació d'un Prototip.
  • Utilització d'eines de gestió de projectes i control de versions.

2. Producció

  • Implementació de la versió Alpha.
  • Implementació de la versió Beta.
  • Implementació de la versió Gold.
  • Implementació d'un Game Design Document.

3. Post-producció

  • Tancament del projecte.
  • Creació d'una Memòria Post-Mortem.

Activitats d'aprenentatge


Amb l’objectiu de recollir evidència de l’assoliment dels resultats d’aprenentatge esperats es realitzaran les següents activitats de caràcter avaluatiu (relacionades amb totes les competències comunes):


A1. Pràctica de laboratori: Entrega Game Proposal - Prototip (Evidència del resultat d’aprenentatge E2.1, E2.3, E2.4, E3.3, E5.2, E6.1, E6.5, E6.6, E8.1, E14.1, E14.2, E14.3, E15.5)

A2. Pràctica de laboratori: Entrega Alpha (Evidència del resultat d’aprenentatge E2.1, E2.2, E2.3, E2.4, E2.5, E3.3, E3.4, E5.2, E6.1, E6.5, E6.6, E8.1, E8.2, E9.4, E9.5, E14.1, E14.2, E14.3, E15.5)

A3. Pràctica de laboratori: Entrega Beta (Evidència del resultat d’aprenentatge E2.1, E2.2, E2.4, E2.5, E3.3, E3.4, E5.2, E6.1, E6.5,  E6.6, E8.1, E8.2, E9.4, E9.5, E14.1, E14.2, E14.3, E15.5)

A4. Pràctica de laboratori: Entrega Gold - GDD  (Evidència del resultat d’aprenentatge E2.4, E2.5, E3.4, E5.2, E6.1, E6.5,  E6.6,, E8.2, E9.4, E9.5, E14.1, E14.2, E14.3, E15.5)


Criteris generals de les activitats:

  • El professor presentarà un enunciat per cada activitat i els criteris d’avaluació i/o rúbriques.
  • El professor informarà de les dates i format del lliurament de l’activitat.

 

Sistema d'avaluació


La nota de cada alumne es calcularà seguint els següents percentatges:

 

A1. Pràctica de laboratori: Entrega Game Proposal - Prototip 20% (5% - 15%)

A2. Pràctica de laboratori: Entrega Alpha 20%

A3. Pràctica de laboratori: Entrega Beta 20%

A4. Pràctica de laboratori: Entrega Gold - GDD  30% (20% - 10%)


Nota final = A1 0,2 + A2 0,2 + A3 0,2 + A4 0,3 + Avaluació entre iguals 0,1 

Consideracions:

  • Una activitat no entregada o lliurada amb retard i sense justificació (citació judicial o assumpte mèdic) compta com un 0.

  • És responsabilitat de l’alumne evitar el plagi en totes les seves formes. En el cas de detectar un plagi, independentment del seu abast, en alguna activitat correspondrà a tenir una nota de 0. A més, el professor comunicarà a la Cap d’estudis la situació per a que es prenguin mesures aplicables en matèria de règim sancionador.

  • És responsabilitat dels alumnes que formen part d'un grup determinat informar al professor de qualsevol incidència sorgida entre els membres del mateix i que impedeixi el bon funcionament del grup i, per tant, la realització del videojoc. En aquestes situacions, el professor serà el responsable de prendre les mesures pertinents per permetre el bon funcionament dels grups i que aquests aconsegueixin l'objectiu de l'assignatura, que és el desenvolupament d'un videojoc.

  • L'assignatura es considerarà superada si el grup obté una nota igual o superior a 5. En cas que un grup suspengui l'assignatura en la convocatòria ordinària de la mateixa, aquest grup tindrà l'oportunitat de refer i re-lliurar tant el GDD com el videojoc desenvolupat per a la seva posterior avaluació en la convocatòria de recuperació de l'assignatura. No obstant això, un grup que no satisfà els requisits necessaris en el lliurament ordinari, difícilment podran complir-los per al lliurament de recuperació, ja que el temps necessari per realitzar el projecte són les deu setmanes de classes del tercer trimestre.

  • En cas de que un grup tingui una nota inferior a 5 en la A4 haurà de presentar-se a recuperació.

  • No tots els membres de l'equip reben la mateixa nota necessàriament. Si es detecta que un membre de l'equip no ha treballat prou, aquest podria suspendre l'assignatura. En aquest cas, encara que el projecte estigui aprovat, pot ser que algun membre no ho estigui. Serà decisió del professor establir si l'alumne té possibilitat de recuperació o no, segons el cas particular. Per exemple, un NP en el projecte no dóna dret recuperació.

Recuperació:

  • Cal obtenir una nota superior a 5 a l’entrega final de recuperació per a aprovar l’assignatura.
  • En cas de superar la recuperació, la nota final màxima de l’assignatura serà de 5.

Bibliografia


Bàsic

Jeremy Gibson. Introduction to Game Design, Prototyping, and Development: From Concept to Playable Game with Unity and C#.

Alex Okita. Learning C# Programming with Unity 3D.

Aprender con Unity. Disponible a https://unity3d.com/es/learn