Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Jorge Castizo Olier

Trimestre: Segon trimestre

Crèdits: 4

Professorat: 

Alejandro Robles Pérez

Idiomes d'impartició


En els materials de l'alumne pot haver documentació en anglès.

Competències


Competències bàsiques
  • B2_F Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements a la seva feina o vocació d'una forma professional i tinguin les comptències que es solen demostrar mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi

     

  • B4_F Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especilitzat

     

Competències específiques
  • E5_F Valorar l'estat funcional del pacient, considerant els aspectes físics, psicològics i socials

     

  • E6_F Valorar el diagnòstic de cures de fisioteràpia segons les normes i amb els instruments de validació reconeguts internacionalment

     

  • E9_F Avaluar l'evolució dels resultats obtinguts amb el tractament en relació amb els objectius marcats

     

  • E16_F Capacitat per portar a terme intervencions fisioterapèutiques basant-se en l'atenció integral de la salut que suposa la cooperació multiprofessional, la integració dels processos i la continuitat assistencial

     

Competències transversals
  • T3_F L'estudiant ha de ser capaç de desenvolupar habilitats en les relacions interpersonals i siguin capaços de treballar dins d'un equip intra i interdisciplinar

     

Descripció


L’assignatura de Patologia cardiorespiratòria està ubicada dins la matèria de Fisioteràpia en especialitats clíniques. És una assignatura de formació obligatòria del Grau de Fisioteràpia i del grau doble de Fisioterapa i CAFE.

L’assignatura comprèn l’estudi de diferents patologies cardíaques i respiratòries, així com aquells aspectes clínics, diagnòstics i terapèutics que interessen tant a fisioterapeutes com a professionals de l’activitat física i de l'esport.

S’expliquen els processos patològics, que han de donar fonament lògic per al desenvolupament de la seva activitat profesional.

L’assignatura requereix que l’alumne tingui coneixements bàsics de fisiologia i anatomia cardiovascular i respiratòria.

Aquesta assignatura disposa de recursos metodològics i digitals per fer possible la seva continuïtat en modalitat no presencial en el cas de ser necessari per motius relacionats amb la Covid-19. D’aquesta forma s’assegurarà l’assoliment dels mateixos coneixements i competències que s’especifiquen en aquest pla docent.

 

Resultats d'aprenentatge


  • Interactuar amb els altres professionals de la salut i de l'activitat física per fundamentar un pla d'intervenció basat en els diagnòstics clínics específics de cada una de les professions. 
  • Identificar les principals patologies respiratories i cardíaques. Aprendre les intervencions mèdico-quirúrgiques, efectes i resultats. Aportació de la fisioteràpia en el tractament i milloria de les intervencions mediques i/o quirúrgiques.  
  • Interactuar amb els professionals mèdics per la ganància d'eficàcia terapeútica. Establir objectius conjunts d'intervenció. 

 

Metodologia de treball


La metodologia a seguir durant l'assignatura és la de classes teòriques d'una durada de 1h i 45minuts; durant aquestes clases pot haver una part més pràctica de preguntes o exercicis que l'alumnat farà per  assegurar la comprensió teórica i seran avaluables.

 

 

Continguts


  • Generalitats, Nomenclatura  i conceptes bàsics de patologia mèdica cardíaca i respiratòria.
  • Exploració física básica cardíaca i pulmonar
  • Interpretació de les principals exploracions complementàries en patologia cardiorespiratòria. Pulsioximetria, GSA, Espirometria. Radiologia simple.
  • Oxigenoterapia i Ventilació.
  • Malaltia pulmonar obstructiva crónica (MPOC).  Concepte. Epidemiologia. Etiologia i factors de risc per a la malaltia. Patogènia. Clínica. Diagnòstic. Tractament farmacològic i No farmacològic. Prevenció.
  • Asma. Concepte de ASMA. Epidemiologia. Etiologia i factors de risc per a la malaltia. Patogènia. Clínica. Diagnòstic. Tractament farmacològic i No farmacològic. Prevenció.
  • SAHS. Concepte de SAHS (Síndrome d’Apnea i Hipoapnea de la Son). Epidemiologia. Etiologia i factors de risc per a la malaltia. Patogènia. Clínica. Diagnòstic. Tractament farmacològic i No farmacològic. Evolució. Prevenció.
  • Patologia Infecciosa aguda. Coneixement i nocions bàsiques en patologia infecciosa respiratòria per tal de distingir-la d’altres processos respiratoris crònics.
  • Patologia pleural. Tuberculosis.
  • Patologia pulmonar restrictiva.  Fibrosis pulmonar. Cirurgia toràcica-pulmonar.  
  • Patologia respiratòria extratoràcica.
  • Bronquiectasies. Fibrosi quística. Conceptes. Epidemiologia. Etiologia i factors de risc per a la malaltia. Patogènia. Clínica. Diagnòstic. Tractament farmacològic i No farmacològic. Evolució. Maneig de complicacions
  • Patologia respiratòria pediàtrica.
  • Fisiologia cardiovascular. Anatomia cardíaca i funcions dels diferents components del sistema cardiocirculatori.
  • Lectura d’ECG.
  • HTA i altres factors de risc cardiovascular. Cardiopatia isquèmica. Concepte de Cardiopatia Isquèmica. Epidemiologia. Etiologia i factors de risc per a la malaltia. Patogènia. Clínica. Diagnòstic. Tractament. Evolució. Prevenció.
  • Insuficiència cardíaca. Edema agut de pulmó. Concepte de Insuficiència Cardíaca. Epidemiologia. Etiologia i factors de risc per a la malaltia. Patogènia. Clínica. Diagnòstic. Tractament farmacològic i No farmacològic. Evolució. Prevenció.
  • Tromboembolisme pulmonar i Hipertensió pulmonar.  
  • Pacient crític. Nocions bàsiques en el pacient crític i importància de la fisioteràpia en aquests pacients.
  • COVID 19.

Activitats d'aprenentatge


Activitat: Classe magistral.  35 hores. Sessions de classe expositives basades en l'explicació del professor. Competències: B2, B4, E16

Activitat : Treball en grup. 10 hores. Realització de treballs de grup o individuals durant la classe. Activitats d'aprenentatge  cooperatiu, anàlisis de lectures, estimulació de la discussió i estudi de casos.  Competències:T3, E16

Activitat : Tutoría grupal:  2 hores. Competencies: CB2, CB4.

Activitat: Treball individual: 5 hores. Realització de treballs individuals. Competències: CB2, CB4, E5

Activitat: Tutoria individual: 3 hores. Competències: CB2, CB4

Activitat: Estudi personal: 45 hores. Solució de problemes, recerca bibliográfica, i estudi personal. Competències: CB2, CB4, T3, E5, E16

Sistema d'avaluació


Avaluació continuada : 60% (20% treballs grupals i 40% treballs individuals)

Examen Final: 40%

L'assignatura s'avaluarà tenint en compte els exercicis realitzats a classe (ja siguin en grup o bé en individuals) o fora de l'horari docent que computaran un 60% de la nota i l'examen final que computarà un 40%.

 

“La còpia total o parcial en qualsevol de les activitats d'aprenentatge significarà un "No Presentat" en l'assignatura, sense opció a presentar-se a la prova de recuperació i sense perjudici de l'obertura d'un expedient per aquest motiu.”

 

Període de recuperació:

Respecte a la recuperació, només serà possible recuperar l'examen final, no la part d'avaluació continuada.

La nota final de l'assignatura continuarà sent una suma de l'avaluació continuada (60%) i de l'examen final de recuperació.

Els estudiants tindran l’opció de realitzar la recuperació de l’assignatura en cas que s'hagin presentat a l’examen final i hagin suspès.

 


 

Bibliografia


Bàsic

Farreras Rozman.2016.Tractat de Medicina Interna. Volum I i II. 18º edició. Ed. Elsevier

Harrison. 2016 Principis de Medicina Interna. 19º edició. Ed. MacGraw Hill

Guyton i Hall. 2016. Tractat de Fiologia Mèdica. 13º edició. Ed.Elsevier.

West. Fisiopatología pulmonar. Ed wolters Kluwer. 2017