Que estàs buscant?
CB5_Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per empendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
CB1_Que els estudiants hagin demostrat tenir i comprendre coneixements d'una àrea d'estudi que tingui la base en l'educació general, i s'acostuma a trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats.inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de la vanguardia del seu camp d'estudi
CB3_Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir o interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi), per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants de caire social, científic o ètic
CG3_Conèixer i aplicar els fonaments i principis teòrics i metodològics de la infermeria
CG4_Comprendre el comportament interactiu de la persona en funció del gènere, grup o comunitat, dins del seu context social i multicultural
CG6_Basar les intervencions de la infermeria en l'evidència científica i en els medis disponibles
L’assignatura teràpies complementàries aplicades en Infermeria, mostra i introdueix a l´alumne en l´estudi de les teràpies naturals. Aquesta assignatura ofereix a l´estudiant una visió holística de la persona, que constitueix un dels aspectes bàsics de la cura d'infermeria en l´actualitat, els coneixements i les tècniques de les teràpies naturals, que són recursos addicionals dels que els estudiants disposaran per l'atenció i cura dels pacients dins del rol autònom de les infermeres.
L’assignatura inclou l'estudi i coneixement de les diferents teràpies naturals que permet als estudiants identificar situacions en què l´aplicació d´aquestes teràpies poden ser útils per l´elaboració de plans de cures.
L’assignatura s’imparteix al tercer trimestre del tercer curs del grau en què l'alumne pren contacte per primera vegada amb les teràpies naturals per tant no necessita de requisits anteriors en la superació d´altres matèries per part de l´alumne.
RA 45. Identificar y describir las terapias naturales. Clasificación y conceptos. | ||||
RA 46. Valorar e implementar intervenciones enfermeras usando las terapias naturales adecuadas a cada proceso terapéutico de acuerdo con un modelo enfermero integral que priorice los hábitos, valores y creencias de las personas. |
Metodologies docents | MD 1. Sessions de classes expositives | |
MD 2. Seminaris | ||
MD 3. Treball en grup | ||
MD 4. Treball individual | ||
MD 5. Presentacions de temes per part dels alumnes | ||
MD 7. Tutoriess no pressencials | ||
MD 9. Práctica dirigida | ||
MD 11. Treball autónom |
L´assignatura s´estructura en sessions plenàries, pel desenvolupament dels continguts teòrics. Seminaris que consten de classes teòrics-pràctics i tallers pràctics de tècniques energètiques. Tutories grupals. Seguiment i supervisió de treball assignat, orientació pedagògica per millorar l´aprenentatge.
Continguts:
Tema 1. Introducció. Teràpies naturals i/o complementàries
Tema 2. Tacte terapèutic
Tema 3. Teràpies naturals
Tema 4. L´ús de les teràpies naturals
Seminaris: 4 Classes teòrics-pràctics, tallers pràctics de les teràpies energètiques i preparació de treball en grup. Es dividiran els alumnes en dos grups mentre un grup o dos assisteixen a la pràctica,
Seminari 1.Classe teòric-pràctic i pràctiques del massatge i tacte terapèutic
Seminari 2. Preparació i elaboració del treball en grup
Seminari 3. Classe teòric-pràctic de reflexologia podal
Seminari 4. Classe teòric-pràctic de la relaxació i respiració
Tutories grupals i individuals: 3 classes, consolidar els continguts teòrics, pràctiques dels seminaris, supervisió de les assignades i presentació del treball en grup
Activitats formatives | Tipologia Activitat | ECTS |
AF1. Classe magistral | 0,8 | |
AF2. Tutories pressencials | 0,2 | |
AF5. Seminaris | 0,5 | |
AF6. Treball en grup | 0 | |
AF7. Treball individual | 0 | |
AF9. Estudi personal | 1,5 |
Sistemes d´ avaluació | Sistema d´avaluació | Ponderació | ||
SE1. Examen | 40% | |||
SE2. Treballs individuals | 20% | |||
SE3. Treballs en grup | 40% | |||
SE4. Participació en aula | 0 | (5% dins treball grup) | ||
SE5. Seminaris | 0 | (5% dins treball individual) | ||
SE7. Proba pràctica | 0 | |||
SE8. Seguiment individual | 0 |
Els criteris d´avaluació de les activitats seran presentats en els primers dies de classe i afegits a l´aula virtual on els alumnes podran consultar afavorint la claredat i transparència dels crèdits.
S´utilitza un sistema de qualificació quantitativa (0-10) i qualitativa (suspens, aprovat, notable , excel·lent i matrícula d´honor) segons RD 1125/2003.
L´avaluació de les competències genèriques es realitzarà de forma continua durant les diferents activitats formatives.
L´avaluació de les competències específiques es realitzarà mitjançant:
-Un examen teòric (temari a classe i dels treballs en grup) de deu preguntes a desenvolupar
-Un treball en grup amb presentació i exposició oral
-Un treball individual
-L´assistència, l´actitud i la implicació de l´alumne en totes les activitats es tenen en compte.
D'acord amb la normativa vigent, només es pot optar a la recuperació, si s'ha suspès l'assignatura. Examen recuperació , per escrit
COIB (Col·legi d´Infermeres i Infermers de Barcelona, 2001). Los instrumentos complementarios de los cuidados enfermeros, Barcelona.
Sagrera Ferrandiz, J (2008). Quiromasaje: Técnica y Sensibilidad. 4ª ed. Editorial Meteora. Barcelona
Davis, Ph K (1998). El poder del tacto. Barcelona. Editorial Paidós
Byers, Dwight C (1995). Masaje reflexológico de los pies, el método Ingham original. Barcelona. Editorial Ibis
Consell de Col·legis d´Infermeres i Infermers de Catalunya, (2014). Guia de bones pràctiques basada en l´evidència. Millorem la qualitat de vida i el benestar de les persones mitjançant les teràpies naturals i complementàries. Barcelona.
Krieger, D (1992). El toque terapéutico. Barcelona. Editorial Martínez Roca