Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Maddalena Fedele

Trimestre: Tercer trimestre

Crèdits: 6

Professorat: 

Joan Jordi Miralles Broto
Daniel Rissech Roig 

Competències


Competències específiques
  • E1_Dissenyar i programara les interífices gràfiques de portals web estàtics o dinàmics, d'aplicacions interactives i de videojocs, seguint criteris d'usabilitat i accessibilitat

  • E4_Dissenyar, planificar, editar, programar i comercialitzar aplicacions multimèdia interactives

Descripció


Guió Interactiu focalitza l'aprenentatge del grau en les noves formes d'expressió narratives digitals: concretament en els els videojocs i el documental interactiu.

 

En aquest sentit, d'una banda els continguts s'aproximen a la història de la indústria del videojoc, el seu actual ecosistema i el seu potencial narratiu. A més a més, l'alumne aprendrà a dissenyar i escriure videojocs eminentment narratius, mitjançant els coneixements teòrics, la redacció de documents propis de la industria.

 

D'altra banda, el temari també es centra en l'estudi, el disseny, l'elaboració i la producció de documentals interactius o documentals multimèdia. L'alumne aprendrà a identificar i a dominar les potencialitats de la narrativa no lineal i/o participativa aplicada al gènere documental.

Resultats d'aprenentatge


· Adquirir coneixements avançats i demostrar plena comprensió dels aspectes teòrics i pràctics i de la metodologia de treball en els camps d'estudi pertinents.

 

· Poder, mitjançant arguments, aplicar els seus coneixements, la comprensió d'aquests i les seves capacitats de resolució de problemes en àmbits laborals complexes o professionals i especialitzats que requereixin l'ús d'idees creatives i innovadores.

 

· Tenir la capacitat de recopilar i interpretar dades i informacions sobre les que fonamentar les seves conclusions incloent-hi, si s'escau, la reflexió sobre assumptes d'índole social, científica o ètica dins del seu camp d'estudi.

 

· Dissenyar, planificar, i redactar un GDD (Game Design Document) d’aplicació pràctica per al disseny i producció d’un videojoc, preferentment del gènere Aventura Gràfica.

 

· Adquirir el coneixement i la capacitat de redacció dels principals documents professionals que formen part del disseny de videojocs.

 

· Dissenyar, planificar i escriure un documental interactiu, des de la idea i sinopsi del projecte fins a la seva realització i distribució, dissenyant-ne el nivell d’interactivitat i multimodalitat seguint criteris d'usabilitat i accessibilitat, i passant per les fases de pre-producció, producció, i post-producció.

Metodologia de treball


L’assignatura combina classes teòriques (GRUP GRAN), classes pràctiques (GRUP PETIT) i hores d’aprenentatge autònom (APRENENTATGE AUTÒNOM).

 

Les classes teòriques (GRUP GRAN) consisteixen tant en classes expositives, amb l’explicació dels continguts de l’assignatura i activitats aplicades, com seminaris de discussió, estudis de cas i presentacions de temes per part dels alumnes. Algunes d’aquestes activitats poden realitzar-se sense previ avís i poden ser necessàries per al desenvolupament posterior dels treballs avaluables, dels exàmens i de les pràctiques de l’assignatura.

 

Les classes pràctiques (GRUP PETIT) consisteixen en la realització pràctica d’activitats individuals i/o de grup avaluables. L’assistència a les classes pràctiques és imprescindible, obligatòria i necessària per a l’aprovació de les mateixes. A més, s’aprofiten les pràctiques per fomentar la competència transversal de treball en un equip interdisciplinari.

 

Les hores d'aprenentatge autònom (APRENENTATGE AUTÒNOM) consisteixen en el treball d’estudi individual de cada alumne/a, que pot estar finalitzat tant a l’aprenentatge de continguts com a la producció de treballs tant individuals com de grup, tant teòrics com pràctics. Aquestes hores inclouen l’estudi de casos, la recerca i la lectura crítica d’articles i materials proposats per l'equip docent.

 

Així mateix, la metodologia de treball inclou l’ús de:

 

· Càpsules de vídeo: Ús de YouTube i material online per exemplificar conceptes presents en el temari.

 

· Presentacions: Projeccions de presentacions de GDC, GameLab i similars on es tracti algun tema o concepte interessant i relacionat amb el tema que s’està impartint a la classe.

 

· Debats i fòrums: Els alumnes hauran de dialogar constantment de manera ordenada i debatre diferents aspectes de l’anàlisi i disseny de videojocs i documentals interactius, buscant sempre la crítica constructiva, la comunicació professional i l’evasió de l’ego.

 

· Estudi de casos: Amb papers i postmortems de diferents portals, alumnes i professor recorrerem diferents conceptes del temari en base a videojocs i documentals interactius concrets i les vivències documentades dels seus creadors.

 

· Resolució de problemes: els alumnes tindran a la seva disposició rondes de preguntes, dubtes i problemes després de cada tema o concepte que sigui propens a la confusió o ambigüitat.

 

· Activitats dirigides: al llarg de les sessions teòriques, s’inclouran algunes activitats en grups reduïts, en què s’aprofundirà sobre conceptes tractats durant les sessions. Aquestes activitats seran assistides pel professor i no seran avaluables.

 

· Investigació i lectura crítica d’articles divulgatius i de recerca: Serà una pràctica constant agafar com a referències puntuals per una classe, casos concrets d’anàlisi dels mitjans i de la comunitat de diferents aspectes del món dels videojocs i dels documentals interactius.

Continguts


1. Introducció al videojoc.

1.1. Què és un joc? Per què juguem?

1.2. L'ecosistema del videojoc i joc no digital: publishers, plataformes i mitjans.

1.3. Breu història del videojoc.

1.4. Qui és qui a l'estudi de desenvolupament.

1.5. Els rols del dissenyador narratiu i el Game Writer.

1.6. Gèneres de jocs.

1.7. Glossari.

 

2. Mecàniques, dinàmiques i experiència de joc.

2.1. Les dimensions del joc: la triada MDE.

2.1.1. La mecànica.

2.1.2. La dinàmica.

2.1.3. Mecàniques, dinàmiques i reptes.

2.1.4. Experiència de joc i usuari final.

2.2. Narratologia vs. Ludologia.

2.3. Narrativa vs. mons de ficció.

2.4. Els mons ludoficcionals del videojoc.

 

3. Elements d’un videojoc narratiu: disseny i documentació.

3.1. Backstory, Story, Setting.

3.2. El personatge: rols i principal documentació.

3.3. Espai: punt de vista, fragmentació i escenaris.

3.4. Progressió narrativa: estructures i puzles.

3.5. La temporalitat en el videojoc.

3.6. Els diàlegs no lineals: documentació i software.

3.7. La figura del narrador.

 

4. Models narratius actuals.

4.1. Narració incrustada. Dels jocs F2P als films jugables.

4.2. Narració emergent. Simuladors i MMORPG.

4.3. Narracions alternatives. Paper please, Journey, The Stanley Parable o Gone Home.

4.4. La narració en els jocs no ficcionals: abstractes, serious games.

 

5. Definició i conceptes bàsics del documental interactiu.

5.1. Distinció entre documental lineal i documental interactiu.

5.2. La representació de la realitat.

5.3. Atemporalitat.

5.4. Punts de vista.

 

6. Interactivitat i multimodalitat en el documental interactiu.

6.1. La narrativa participativa de no ficció.

6.2. Experiència de l’usuari. Immersió i expansió.

6.3. Multimodalitat de navegació i interacció.

6.4. Horitzons, límits i possibilitats.

Activitats d'aprenentatge


  Nº de l'activitat          Sessions                               Títol de la pràctica                                Pes avaluatiu

 

               1                         2                           Anàlisi de Videojocs (pràctica-teoria)                           10%

 

2                         3                                  Videojocs - GDD (pràctica)                                     15%

           

              3                          1                                  Videojocs - Pitching (teoria)                                   10%

           

             4                           2                     Anàlisi de Documental Interactiu (pràctica-teoria)              10%

 

             5                          3                          Documental Interactiu - Biblia (pràctica)                         15%

           

             6                          1                          Documental Interactiu - Pitching (teoria)                         10%

 

             7                          -                                      Examen Final (teoria)                                           30%

 

 

Criteris generals de les activitats.

 

· Totes les pràctiques es faran en grups de 5-6 alumnes, ni més ni menys. Els alumnes podran organitzar-se lliurement al iniciar el curs. En el cas de falta de consens el professor decidirà la conformació dels grups.

 

· L'entrega fora de termini de qualsevol pràctica suposa automàticament un 0 o una penalització a determinar pel professor. De la mateixa manera, és responsabilitat de l'alumne que els documents es puguin obrir sense problemes. També es penalitzarà el plagi amb un 0, la qual cosa pot generar conseqüències previstes per la normativa com suspendre l’assignatura o el trimestre sencer.

 

· Aquesta normativa podrà precisar-se en un document més ampli si s'escau. En cas de conflicte amb normativa pròpia del Grau preval la establerta per la Direcció dels estudis.

 

· Encara que no és obligatori, tots els grups estan convidats a implementar total o parcialment el seu projecte de documental interactiu en una web o projecte de videojoc en un motor de joc. A mode d’incentiu, aquells grups que desenvolupin una demo jugable del seu videojoc dissenyat a nivell documental o que implementin total o parcialment el seu projecte documental en un lloc web poden rebre una bonificació de fins a 2 punts a la nota final de la part pràctica de l'assignatura.

 

 

 

Activitat 1 – Anàlisi de videojocs.

 

Activitat en grup. Els alumnes analitzaran el videojoc The Curse of Monkey Island des de la perspectiva del model MDA (mecànica, dinàmica, estètica), la teoria de gèneres i el disseny narratiu. Caldrà aplicar els conceptes que s'hagin explicat a classe, i omplir una fitxa del videojoc on cada grup haurà de respondre un seguit de preguntes proposades pel professor. L’activitat es durà a terme en dues sessions: una de pràctiques per jugar al joc i una de teoria per omplir la fitxa corresponent. El document en PDF es lliurarà via Campus Virtual mitjançant una tasca. Aquesta activitat suposarà un 10% de la nota de la part teòrica de l'assignatura.

 

Activitat 2 – Videojocs. Creació d’un GDD.

 

Activitat en grup. Els alumnes començaran a dissenyar un joc, preferentment del gènere d’aventura gràfica, del qual n'hauran d'entregar un dossier complet (GDD) que inclogui els apartats esmentats a les sessions pràctiques, proposant un backstory, storyline, setting, les fitxes de personatges, descripció de les mecàniques, un document de puzles (si s’escau) i una mostra de diàlegs no lineals. L’activitat es durà a terme en tres sessions pràctiques durant les quals el professor realitzarà un seguiment de l’evolució de cada projecte. El document final en PDF es lliurarà via Campus Virtual mitjançant una tasca. Aquesta activitat suposarà un 15% de la nota de la part pràctica de l'assignatura.

 

Activitat 3 – Videojocs. Pitching.

 

Activitat en grup. Els alumnes realitzaran una Game Concept Presentation del seu GDD on exposaran davant la resta de la classe el seu projecte. L’activitat es durà a terme en una sessió de teoria. El document amb la presentació es lliurarà via Campus Virtual mitjançant una tasca. Aquesta activitat suposarà un 10% de la nota de la part teòrica de l'assignatura.

 

Activitat 4 – Anàlisi d’un documental interactiu.

 

Activitat en grup. Els alumnes analitzaran un documental interactiu de la seva tria tenint en compte els conceptes explicats a classe, i en faran una presentació davant la resta de la classe. Aquest anàlisi permetrà fer visible certs aspectes i característiques del documental interactiu, tractar les diferents modalitats interactives i la seva relació amb els usuaris. L’activitat es durà a terme en dues sessions: una de pràctiques per visionar el documental i una de teoria per fer-ne les presentacions corresponents. El document amb la presentació es lliurarà via Campus Virtual mitjançant una tasca. Aquesta activitat suposarà un 10% de la nota de la part teòrica de l'assignatura.

 

Activitat 5 – Documental Interactiu. Creació d’una Biblia.

 

Activitat en grup. Els alumnes començaran a dissenyar un documental interactiu o transmèdia original, del qual n'hauran d'entregar un dossier complet (Biblia), que inclogui els apartats esmentats a les sessions pràctiques. La Biblia haurà d’incloure una descripció del projecte, una sinopsi, un pla d'implementació transmèdia i els apartats que escaiguin. L’activitat es durà a terme en tres sessions pràctiques durant les quals el professor realitzarà un seguiment de l’evolució de cada projecte. El document final en PDF es lliurarà via Campus Virtual mitjançant una tasca. Aquesta pràctica suposarà un 15% de la nota de la part pràctica de l'assignatura.

 

Activitat 6 – Documental Interactiu. Pitching.

 

Activitat en grup. Els alumnes realitzaran un pitching on exposaran davant la resta de la classe el seu projecte de documental interactiu. L’activitat es durà a terme en una sessió de teoria. El document amb la presentació es lliurarà via Campus Virtual mitjançant una tasca. Aquesta activitat suposarà un 10% de la nota de la part teòrica de l'assignatura.

 

Activitat 7 - Examen Final.

 

Activitat individual. Examen tipus test. Aquesta activitat es durà a terme a la data establida segons el calendari acadèmic. Aquesta activitat suposarà un 30% de la nota de la part teòrica de l’assignatura.

 

 

Sistema d'avaluació


L'assignatura consta d'una part teòrica i una pràctica.

 

La nota de la part teòrica de l’assignatura correspón a un 70% de la nota final de l’assignatura, i és la resultant de:

 

Activitat 1 - Anàlisi de Videojocs (10%)

Activitat 3 - Pitching del GDD (10%)

Activitat 4 - Anàlisi de Documental Interactiu (10%)

Activitat 6 - Pitching del Documental Interactiu (10%)

Activitat 7 - Examen Final (30%)

 

La nota de la part pràctica de l’assignatura correspón al 30% restant de la nota final de l’assignatura, i és la resultant de:

 

Activitat 2 - Creació d’un GDD (15%)

Activitat 5 - Creació d’una Biblia de Documental Interactiu (15%)

 

Cal aprovar les pràctiques per gaudir de l’avaluació continuada i aprovar l’assignatura. És necessària l’assistència de com a mínim el 80% de les sessions de pràctiques per poder gaudir de l’avaluació continuada. S’acceptaran un màxim de dues faltes d’assistència justificades.

 

Un examen amb una nota inferior a 5 sobre 10, independentment de la resta de notes de les activitats, implica que l’alumne haurà de recuperar l’assignatura. A la recuperació es calcularà la nota tenint en compte la resta d’activitats segons els percentatges esmentats anteriorment. Si es suspèn l’assignatura, la recuperació de l’examen es realitza en el període establert pel Cap d’Estudis. Cal obtenir un 5 sobre 10 també a l'examen de recuperació per a poder superar l'assignatura.

 

En cas de suspendre o bé la part teòrica o la part pràctica, l’assignatura queda automàticament suspesa. A l'examen de recuperació es podran recuperar les parts teòrica i pràctica de l’assignatura.

Sobre les faltes d'ortografia i la correcció en la redacció.

 

En el context universitari i d'educació superior la redacció i la qüestió formal en els lliurables en llengua catalana i castellana són objecte d'avaluació. Les faltes d'ortografia es penalitzen amb un 0,25 per falta, sense comptar duplicacions. Les incorreccions greus en la redacció o la impossibilitat en la comprensió del text també poden penalitzar-se, sense límit pel que fa a la nota. La redacció en anglès ha d'ésser apropiada i correcte, si bé errors puntuals no seran tinguts en compte a nivell d'avaluació (no així la reiteració o greus errades).

 

Sobre el plagi.

 

És responsabilitat de l'alumne evitar el plagi en totes les seves formes. En el cas de detectar un plagi, independentment del seu abast, el lliurable en qüestió i tota l'activitat que en formi part passarà automàticament a tenir una nota de 0. A més a més, el professor comunicarà al Cap d'Estudis la situació per a que es prenguin les mesures aplicables en matèria de règim sancionador.

 

Bibliografia


Bàsic

Planells, Antonio José (2016). "Videojuegos y mundos de ficción". Ediciones Cátedra. Madrid.

Navarro, Víctor (2016). "Libertad dirigida Una gramática del análisis y diseño de videojuegos". Shangila. Santander.

Aranda, Daniel; Gómez, Salvador; Navarro, Víctor y Planells, Antonio José (2015). "Game & Play. Diseño y análisis del juego, el jugador y el sistema lúdico". Editorial UOC. Barcelona.

Walton, Marek & Suckling, Maurice (2012). "Video Game Writing: From Macro to Micro". Mercury Learning and Information. Dulles.

Gifreu, Arnau (2013). “El documental interactivo. Evolución, caractertización y perpectivas de desarrollo”. UOC. Barcelona.

Complementary

Murray, Janet (1999). "Hamlet en la holocubierta: el futuro de la narrativa en el ciberespacio". Paidós. Barcelona

Sheldon, Lee (2014). "Character development and storytelling for games" (2nd Edition). Course Technology. Boston.

Marx, Christy (2007). "Writing for animation, comics & games". Taylor & Francis. London.

Heussner, Tobias; Finley, Toya; Hepler, Jennifer & Lemay, Ann (2015). "The Game Narrative Toolbox". CRC Press. Abingdon.

Català, Josep Maria (2017). “Viaje al centro de las imágenes”. Shangrila: Santander.