Que estàs buscant?
Impartició en català i materials en castellà i anglès.
Es valora especialment presentacions dels treballs de l'assignatura en llengua anglesa.
E10_Aplicar processos, mètodes i tècniques per a desenvolupar la creativitat i la innovació en la realització audiovisual, en el desenvolupament multimèdia i en la programació de videojocs
E12_Planificar estratègies empresarials relacionades amb els fenòmens econòmics i socials típics de la societat del benestar i la industria de l'entreteniment digital. Convertir idees en actes de forma creativa i innovadora
E19_Creació, administració i gestió d'empreses audiovisuals en la seva estructura industrial de producció, distribució i exhibició
T2_Que els estudiants tinguin capacitat per treballar com a membres d'un equip interdisciplinar ja sigui com a un membre més, o realitzant tasques de direcció amb la finalitat de contribuir a desenvolupar projectes amb pragmatisme i sentit de la responsabilitat, assumint compromisos tenint en compte els recursos disponibles
L’assignatura d’Emprenedoria i Innovació, juntament amb la d’Economia i Administració d’Empreses, formen una matèria compacta que té per objectiu capacitat l’alumnat per a treballar en l’entorn empresarial actual caracteritzat per un alt nivell competitiu, una forta innovació i una necessitat de professionals amb iniciativa i empenta.
És una assignatura de formació eminentment pràctica que s’orienta a les competències centrals de l’emprenedoria/innovació segons allò que recull la recerca i la pràctica actual en aquest camp.
En l'acabar l'estudiant ha d'assolir un bon nivell en competències com ara: : i) alertividad (capacitat per detectar i identificar oportunitats), ii) creativitat (capacitat per a donar resposta a oportunitats de forma original) iii) iniciativa personal (capacitat per a portar a terme la solució amb autonomia mobilitzant els recursos necessaris per aconseguir-ho).
La competència emprenedora / innovadora és essencial en la formació de l’alumnat titulat superior segons el que estableix el vigent Marc Europeu Universitari (Entrecomp Framework/ EU) i el que regula el nivell MECES2 (Ministeri d’Universitats). En aquest sentit s'espera de les persones graduades que tingui iniciativa, creativitat i autonomia per a desenvolupar-se sigui des de dins d'una organització ja establerta (com a intraemprendedor/a) o creant una iniciativa pròpia (com a emprenedors/es convencional o com a emprenedors/es socials).
1 ECTS = 10 hores d'aprenentatge dirigit + 15 d'aprenentatge autònom = 25 hores de dedicació
|
Bloc A: Fonaments en emprenedoria i innovació (30%)
Conceptes en emprenedoria i innovació. Investigació i estat de l'art en la matèria. Casos d’èxit en el sector. Innovació incremental i innovació disruptiva. Innovació oberta. Industries culturals i indústries creatives (cadena de valor) i mercat. Gestió de la innovació. Finançament i inversió en emprenedoria. Capital llavor i capital risc. Competències emprenedores. Creativitat. Pensament en el disseny (Design Thinking). Disseny centrat en la persona. Disseny de Serveis. Metodologies àgils. Lean StartUp. Eines en emprenedoria i innovació. Equip emprenedor. Motivació, actitud i talent en emprenedoria i innovació. Equip eclèctic.
Bloc B: Disseny del projecte d’emprenedoria i innovació (70%)
En emprenedoria i innovació el fil conductor del projecte està en la creació de valor. La creació de valor es basa en la cerca del encaix problema-solució i l’encaix oferta- demanda. En base a aquesta assumpció la persona emprenedora/innovadora és aquell que converteix en demanda un problema o una necessitat (no coberta, mal solucionada o que es pot solucionar millor amb noves tecnologies o nou coneixement).
Per tirar endavant un projecte innovador des de la filosofia Agile es poden diferenciar tres fases: investigació (problema a resoldre), ideació (solució) i validació/implementació (iniciativa de mercat). En cada fase es desenvolupen les competències d’emprenedoria/innovació del pla d’estudis en un aprenentatge per acció: en investigació la competència d’identificar oportunitats, en ideació la competència de la creativitat i en validació la competència de la iniciativa / passar a l’acció.
1. Fase d'Investigació (del problema/necessitat per identificar l’oportunitat)
1.1. Repte de partida.
Conceptes: Tendències. Tecnologies. Entorn. Cadena de valor. Anàlisi de Stakeholders
Mètodes: Anàlisis de dades. DAFO.PESTEL. 5 forces.
Eina: Mapa mental d'enquadrament del repte
2.2. Recerca en zona de problema
Concepte: Problema. Necessitat.
Mètodes: Entrevista qualitativa. Etnografia.
Eina de desenvolupament: Mural d'observacions.
2.3. Definició i marc d'oportunitat
Concepte: Empatia. Insight. Innovació.
Mètodes: Síntesi de problema. Persona.
Eina de desenvolupament: Mapa de síntesis per empatia
2. Fase d'Ideació en E & I (de l’oportunitat identificada a la solució a partir de la ideació)
2.1. Proposta de valor
Concepte: Valor. Idea.
Mètodes: Pluja d'idees. Co-creació. Selecció / valoració d'idees
Eina de desenvolupament: Mapa d'idees
2.2. Idea de Negoci
Concepte: Model de negoci. Variables de negoci
Mètodes: Generació de valor.
Eina de desenvolupament: Canvas de model de negoci
2.3. Oferta única de valor
Concepte: Experiència de client. Producte mínim viable.
Mètodes. Prototip conceptual. Prototip funcional.
Eina de desenvolupament: Mapa de viatge de client (service blueprint)
3. Fase de Validació en E & I (de la solució delimitada en una primera iteració a una oferta de mercat competitiva i capaç de captar demanda)
3.1. Generació de clients
Concepte: Generació de Client. Mercat. Escalabilitat.
Mètodes: Lean Startup. MVP.
Eina de desenvolupament: Canvas de validació
3.2. Full de ruta financer.
Concepte. Compte de resultats. Balanç. Tresoreria. Inversió
Mètodes: Mètriques. Experiments. Pla Econòmic i financer.
Eina de desenvolupament: Full de ruta financer
3.3. Llançament de la Iniciativa /demanda
Concepte: Capital llavor. Fòrum d'inversió. StartUp
Mètodes: Cas de negoci.
Eina de desenvolupament: Mapa mental del pitch
Evaluació | ||
Concepte | Ponderació | Observació |
Activitats individuals | 20% | Lliurement des d'ecampus |
Pràctiques | 40% | 3 lliurements d'igual pes i diferent rúbrica (veure rúbrica a ecampus) . Assistència obligada (tan sols es permet una falta sense ustificació oficial). |
Teoria | 40% | Prova 1: (40% nota de teoria) |
Prova 2 : (60% nota de teoria) | ||
Nota final | 100% | Per aprovar cal que nota mitja superior o igual a 5 i a més cal que tant a nota mitja de teoría com la de práctiques sigui com a mínim de 5. En evaluació extraordinària (recuperació únicament de la part de teoria) la nota final màxima possible es de 5. En cas que la nota de pràctiques sigui menor a 5 l'asignatura queda automàticament suspesa sense opció de recuperació, |
NOTA:
La identificació de plagi es considera una circumstància greu que pot comportar una qualificació de suspens a l’assignatura. En cas de detecció de plagi s’informarà a la coordinació del grau per tal que es puguin prendre les mesures disciplinàries corresponents.
Osterwalder, Alexander et al. (2010). Business model generation: A handbook for visionaries, game changers, and challengers.
Teodoro, Jaume. 2017. Col.lecció d'apunts de clase
Blank, Steve (2012). The startup owner's manual: The step-by-step guide for building a great company. Pescadero, Calif: K & S Ranch, Inc.
Ries, Eric. (2011). The lean startup: How today's entrepreneurs use continuous innovation to create radically successful businesses. New York: Crown Business.