Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Ana Beatriz Pérez Zapata

Trimestre: Primer trimestre

Crèdits: 6

Professorat: 

Catalina Juan Nadal
Enric Sesa Nogueras 

Idiomes d'impartició


  • Català

Competències


Competències bàsiques
  • B2_Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements a la seva feina o vocació d'una forma professional i tinguin les comptències que demostren mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi

     

Competències específiques
  • EFB3_Capacitat per comprendre i dominar els conceptes bàsics de matemàtica discreta, lògica, algorítmica i complexitat computacional, i la seva aplicació per a la resolució de problemes propis de l'enginyeria

     

  • EFB4_Coneixements bàsics sobre l'ús i programació dels ordinadors, sistemes operatius, bases de dades i programes informàtics amb aplicació a l'enginyeria

     

Competències transversals
  • T1_Que els estudiants coneixin un tercer idioma, que serà preferentment l'anglès, amb un nivell adequat de forma oral i per escrit, d'acord amb les necessitats que tindran les graduades i els graduats a cada titulació

     

Descripció


L'assignatura de Fonaments de la Programació pertany a la matèria de la Programació i és la primera dins d'aquesta àrea. Els diversos temes tractats en l'assignatura estan pensats per capacitar als estudiants en l'aprenentatge dels conceptes bàsics dins de la programació. Aquests conceptes es necessitaran en la resta d'assignatures dins d'aquesta mateixa matèria i també en posteriors assignatures dins del grau.

 

 

Continguts


1.- INTRODUCCIÓ A L'ALGORÍSMICA I LA PROGRAMACIÓ

  • Algoritmes i programes
  • Llenguatges de programació
  • Entorn de programació
  • Procés de programació
  • Anatomia d’un programa simple

2.- CONCEPTES BÀSICS DE LA PROGRAMACIÓ IMPERATIVA

  • Variables i tipus
  • L’operador d’assignació
  • Expressions i avaluació d'expressions
  • Lectura i escriptura
  • Formes d'execució: seqüencial, condicional/alternativa i iterativa
  • Execució Condicional
  • Execució Alternativa

3.- ESTRUCTURES  ITERATIVES

  • Execució iterativa
  • Esquemes iteratius bàsics: recorreguts i cerques

4.- PARAMETRITZACIÓ

  • Procediments. Parametrització
  • Anatomia d’un procediment
  • Funcions. Tipus de funcions

5.- EL TIPUS TAULA

  • Taules i tipus estructurats
  • Variables d’una component i variables de múltiples components
  • Declaració, creació i emplenat de taules
  • Emplenaments de taules amb estructures iteratives
  • Les taules com a paràmetres
  • Taules bidimensionals
  • Declaració, creació i emplenat de taules bidimensionals
  • Emplenaments de taules bidimensionals amb estructures iteratives
  • Esquemes de cerca i recorreguts en taules

Sistema d'avaluació


La qualificació final és la suma ponderada de les qualificacions de les següents activitats:

ACTIVITAT    PES

EXAMEN 1   15%

EXAMEN 2   50%

PRÀCTICA 1   5%

PRÀCTICA 2   6%

PRÀCTICA 3   6%

PRÀCTICA 4   8%

PRÀCTICA 5   10%

Amb les ponderacions anteriors, les activitats de laboratori (pràctiques) tenen un pes del 35%, les activitats de caire teòric tenen un pes del 65%.

Per aprovar l'assignatura és necessari que l'estudiant hagi lliurat un mínim  de tres pràctiques i que a les dues darreres tingui una qualificació mínima de 4.

Si no es donen aquestes premisses l'assignatura quedarà suspesa i en aquest cas sense possibilitat de recuperar-la.

Si la qualificació de l'EXAMEN 2 té una qualificació  inferior a 4 la qualificació final de l’assignatura serà la d’aquesta activitat. L'assignatura quedarà suspesa, amb possibilitat de recuperació.

En el cas que fos favorable per a l'estudiant, la ponderació 15% + 50% dels dos exàmens podria canviar-se per 0% + 65%.

La recuperació només possibilita recuperar la qualificació de les activitats teòriques, EXAMEN 1 i 2, i sempre que aquesta nova qualificació no sigui inferior a 4 s’aplicarà la mateixa ponderació descrita anteriorment. En cas contrari l’assignatura no es considerarà recuperada.

La identificació de plagi es considera una circumstància greu que pot comportar una qualificació de suspens a l’assignatura. En cas de detecció de plagi s’informarà a la coordinació del grau per tal que es puguin prendre les mesures disciplinàries corresponents.

Bibliografia


Bàsic

Sesa Nogueras, Enric (2010). Programació: Notes de classe i exercicis. Publicació interna de l’EUPMT.

Juan Nadal, Lina. Programació: Notes de classe i exercicis. Publicació interna de l'ESUPT.