Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Ana Beatriz Pérez Zapata

Trimestre: Primer trimestre

Crèdits: 4

Professorat: 

Rosa Herrero Antón

Idiomes d'impartició


  • Català

Competències


Competències bàsiques
  • B2_Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements a la seva feina o vocació d'una forma professional i tinguin les comptències que demostren mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi

     

  • B5_Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia

     

Competències específiques
  • EFB4_Coneixements bàsics sobre l'ús i programació dels ordinadors, sistemes operatius, bases de dades i programes informàtics amb aplicació a l'enginyeria

     

  • EIS1_Capacitat per a desenvolupar, mantenir i avaluar serveis i sistemes software que satisfacin tots els requisits de l'usuari i que es comportin de forma fiable i eficient, siguin assequibles de desenvolupar i mantenir i compleixin normes de qualitat, aplicant les teories, principis, mètodes i pràctiques de l'enginyeria del software

     

  • EIS4_Capacitat d'identificar i analitzar problemes i dissenyar, desenvolupar, implementar, verificar i documentar solucions software sobre la base d'un coneixement adequat de les teories, models i tècniques actuals

     

Competències transversals
  • T1_Que els estudiants coneixin un tercer idioma, que serà preferentment l'anglès, amb un nivell adequat de forma oral i per escrit, d'acord amb les necessitats que tindran les graduades i els graduats a cada titulació

     

  • T2_Que els estudiants tinguin capacitat per a treballar com a membres d'un equip interidisciplinar ja sigui com un membres més, o realitzant tasques de direcció amb la finalitat de contribuir a desenvolupar projectes amb pragmatisme i sentit de la responsabilitat, assumint compromisos tenint en compte els recursos disponibles

     

Descripció


L'assignatura d'Enginyeria del Software 1 del primer trimestre de segon curs, és la primera de les tres assignatures anomenades Enginyeria del Software. La seva impartició està pensada en dedicar 3 ECTS a la part de teoria i 1 ECTS a practicar els conceptes exposats a teoria.

Aquesta assignatura serà la que introduirà el concepte d'Enginyeria del Software, fent èmfasi en la capacitat dels enginyers i enginyeres per :

1.- Entendre els requeriments que la realitat ens presenta.

2.-"Dividir la complexitat" que expressen els requeriments captats.

3.- Analitzar i modelar correctament el sistema objectiu

4.- Començar amb le primeres nocions de disseny per implantar codi font.

 

Continguts


Tema 1. Introducció a l'Enginyeria del Software

1.1 Què és l'enginyeria del software?

1.2 Característiques particulars del software.

1.3 Perquè cal fer models?

1.4 Diferents processos de software

1.5 Procés Software Iteratiu.

1.6 Enginyeria del Software basada en UML

1.7 Eines de modelatge UML

Tema 2. Especificació i requeriments del software

2.1 Especificació i abast de l'aplicació.

2.2 Definició, qualitats i tipus de requeriments.

2.3 Divisió de la complexitat.

2.4 Un mètode per captar requeriments.

2.5 Els casos d’ús com a eina d’anàlisi

2.6 Estudi dels casos d'ús.

Tema 3. Model del domini

3.1 El model del domini

3.2 Casos d'ús com a part del model del domini.

3.3 Diagrama d’estructures conceptuals.

3.4 Classes, associacions i atributs.

3.5 Agregació i composició.

3.6 Classe associativa.

3.7 Jerarquia de classes.

3.8 Guies de modelat.

Tema 4. Model de disseny

4.1 Del model del domini al model de disseny.

4.2 Model de comportament: diagrames d'interacció.

4.3 Model de comportament: diagrames de seqüència

4.4 Diagrames de classes de disseny.

4.5 Patrons d'assignació de responsabilitats (GRASP)

Tema 5. Model d'Implementació

5.1 Del disseny a la implementació.

5.2 Codificació de les classes a partir del diagrama de classes de disseny.

5.3 Mesures de qualitat del codi font (complexitat ciclomàtica )

5.4 Deducció de mètodes a partir dels diagrames d'interacció.

5.5 Classes contenidores

5.6 Ordre d'implementació.

Sistema d'avaluació


La nota final es calcularà amb les qualificacions de les activitats ponderades de la forma següent:

  • 60% Examen, cal obtenir una nota mínima per aprovar de 4 o més, SÍ que es pot recuperar al examen de recuperació.
  • 40% Pràctiques, cal obtenir una nota mínima per aprovar de 4 o més, NO es pot recuperar.

Només poden presentar-se a l'examen de recuperació aquells estudiants suspesos que s'hagin presentat a la convocatòria ordinària.

Bibliografia


Bàsic

Coad, Peter/ Yourdon Edward. Object Oriented Analysis. 2nd. Yourdon Press, 1991. ISBN0-13-629981-4

Larman, Craig. UML and patterns: an introduction to analysis and object oriented design and the unified process. 2nd. Prentice Hall, 2003. ISBN9788420534381.

Pressman, Roger S.. Software Engineering: a practical approach. 7. McGraw-Hill, 2010. ISBN 9786071503145.

Booch, Grady. Análisi y Diseño Orientado a Objetos: con aplicaciones. 2da. Addison Wesley/Diaz de Santos, 1996. ISBN0-201-60122-2.

Complementary

Farley, D. “Moder Software Engineering”. Addison-Wesley Professional, 2021. ISBN 978-0137314911