Que estàs buscant?
CB5_Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per empendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
CB1_Que els estudiants hagin demostrat tenir i comprendre coneixements d'una àrea d'estudi que tingui la base en l'educació general, i s'acostuma a trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats.inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de la vanguardia del seu camp d'estudi
CE1_Conèixer i identificar l'estructura i funció del cos humà. Comprendre les bases mol-leculars i fisiològiques de les cèl.lules i els teixits
CG6_Basar les intervencions de la infermeria en l'evidència científica i en els medis disponibles
CT 1 Desenvolupar la capacitat d'avaluar les desigualtats per raó de sexe i gènere, per dissenyar solucions
L'assignatura d'Estructura i Funció del Cos Humà II s'imparteix durant el primer curs.
Durant el segon trimestre s'aprofundeixen en les bases establertes a la primera part de l'assignatura i es treballen els principals aparells i sistemes de l'organisme, tant des de la vessant anatòmica com des de la fisiològica. Tots dos conceptes, exposats de forma integrada, afavoreixen la comprensió i situen l'alumnat en una situació idònia per a la comprensió de la malaltia (fisiopatologia).
És un concepte bàsic en la tasca del professional de la infermeria, el vetllar per mantenir i/o restablir l'equilibri de la persona, tant en la seva vessant física com psíquica. Per a això, és una condició indispensable conèixer la normalitat anatòmica i fisiològica, i, a partir de les mateixes, la seva disfunció, la malaltia.
La perspectiva de gènere serà un aspecte que el professorat tindrà en compte fent un ús inclusiu i no sexista del llenguatge i afavorint la participació equitativa de tothom en entorn respectuós i inclusiu tant en les classes magistrals com en les sessions de seminaris. Es proporcionaran referents bibliogràfics femenins dins l’aula en la mesura que la temàtica ho permeti i s’usarà el nom de pila sencer de les autores i autors. Pel que fa a les imatges del contingut en el material docent es fomentarà la no perpetuació d’estereotips. Es faran visibles les diferents respostes en dones i homes pel que fa a l’exposició de factors de risc subjacents a l’aparició de malaltia, les diferències per raó de sexe i gènere en les manifestacions i experiència de la malaltia. Els estudis epidemiològics han identificat diferències en la freqüència de les malalties entre sexes, així com diferències en l’esperança de vida; conceptes claus que s’integraran en el temari docent.
BLOC 1 - Aparell cardiovascular
Circulació sistèmica i pulmonar
Cor: estructura, funcionalisme valvular
Hemodinàmica
Corbes de pressió i de volum
Vasos sanguinis
Circulació pulmonar
Sistema limfàtic
BLOC 2 - Sang
Cèl·lules i plasma
Grups sanguinis
Hemostàsia
Sistema immunitari
BLOC 3 - Aparell respiratori
Vies Respiratòries
Mecànica de la ventilació i volum
Intercanvi i transport de gasos
BLOC 4 - Aparell digestiu
Anatomia del tub digestiu
Òrgans accessoris: glàndules salivals, fetge i vies biliars, pàncrees exocrí
Digestió, absorció, defecació
BLOC 5 - Aparell urinari (reno-excretor)
Ronyó i vies excretores
Fisiologia renal
BLOC 6 - Aparell reproductor i gestació
Aparell reproductor femení
Aparell reproductor masculí
Gestació: fecundació, implantació i fases de la gestació
Període fetal i embrionari
Part i post-part
Fisiologia de la lactància materna
BLOC 7 - Creixement i envelliment
Bases hormonals i fisiològiques del creixement i envelliment
SEMINARIS
Aparell cardiovascular
Sistema sanguini i immunitari
Aparell respiratori
Aparell digestiu
Sistema renal
Sistema reproductor, creixement i envelliment
El sistema d’avaluació de les competències i els resultats d’aprenentatge d’aquesta assignatura contempla diferents activitats d’avaluació de la Matèria 1 - Anatomo-fisiopatologia:
Sistema d’avaluació |
Ponderació mínima |
Ponderació màxima |
|
SE1. Examen |
30% |
60% |
|
SE2. Treballs individuals |
5% |
40% |
|
SE3. Treballs en grup |
5% |
40% |
|
SE4. Participació a l’aula |
5% |
20% |
S'utilitza un sistema de qualificació quantitativa (de 0 a 10) i qualitativa (suspens, aprovat, notable, excel·lent, matrícula d'honor) segons RD 1125/2003.
La còpia total o parcial en qualsevol de les activitats d'aprenentatge significa un "No Presentat" en l'assignatura, sense opció a presentar-se a la prova de recuperació i sense perjudici de l'obertura d'un expedient per aquest motiu.
Segons normativa UPF, els estudiants que tenen opció a realitzar la recuperació de l’assignatura són aquells que hagin obtingut una qualificació de “suspens”, que són les úniques susceptibles de modificació en el procés de recuperació.
El sistema d’avaluació i el període de recuperació es detalla en el Pla d’Aprenentatge disponible a l’aula virtual a l’inici de l’assignatura.
Anatomía y Fisiología. 8a Edic. Kevin T. Patton y Gary A.Thibodeau. Madrid 2013
Atlas de Anatomía Humana. 7 Edic. Frank H. Netter. Edit Elsevier Masson. Barcelona 2019
Principios de Anatomía y Fisiología. 15 Edic. Gerard J. Tortora y Bryan H. Derrikson. Edit Med Panamericana. Madrid 2018
Tratado de Fisiología Médica. 14 Edic. John E. Hall y Arthur C. Guyton. Edit Elsevier. Barcelona 2021
https://www.visiblebody.com/anatomy-education-resources