Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Joan Triadó Aymerich

Trimestre: Segon trimestre

Crèdits: 4

Professorat: 

Miquel Giménez Moreno

Idiomes d'impartició


  • Català

Els materials de treball i recursos docents (bibliografia, informació web, ...) poden estar en català, castellà i en anglès.

Competències


Competències específiques
  • CE27: Gestionar la qualitat de les organitzacions.

Competències transversals
  • CT1: Que els estudiants coneguin una tercera llengua, que serà preferentment l'anglès, amb un nivell adequat de forma oral i per escrit i d'acord amb les necessitats que tindran les graduades i els graduats en cada titulació.

Descripció


Assignatura emmarcada en la matèria de direcció d’operacions.

L’assignatura pretén introduir a l’alumne en els conceptes, principis i fonaments bàsics de la gestió de la qualitat en l’empresa, considerant productes i serveis.

Es presenta la qualitat des d’una perspectiva estratègica, destacant la importància de la gestió per processos. 

 

Continguts


  1. Concepte i història de la qualitat
  2. El sistema de gestió de la qualitat
    • Definició
    • Requisits de la qualitat
    • Percepció del client
    • Indicadors de qualitat
  3. Normalitzar, norma, certificació i acreditació
    • Normalitzar
    • Norma
    • Certificació
    • Acreditació
  4. Gestió de la qualitat total (TQM)
  5. Costos de la qualitat
  6. Gestió per processos
    • Processos
    • Disseny de processos de qualitat
  7. Mesurar
    • Histograma - Gràfic de freqüencies
    • Diagrama de sectors
    • Diagrama poligonal
    • Diagrama polar
    • Coeficient de correlació de Pearson
    • Diagrama de Pareto
  8. Disseny de productes de qualitat
  9. Control estadístic del procés
    • Prevenció activa
    • Distribució normal
    • Control per mostres
    • Diagrames X
  10. Qualitat 4.0
    • Dades
    • Analítica
    • Connectivitat
    • Col·laboració
    • Sistemes de gestió
    • Escalabilitat
    • Competència
    • Compliance
    • Millora contínua

Sistema d'avaluació


Conjunt de proves setmanals: 15%

Pràctiques: 20%

Examen parcial: 25%

Examen final: 40%

Qualsevol activitat no lliurada o lliurada fora de termini es considerarà puntuada amb zero punts. La no assistència a alguna sessió exclou de forma automàtica de l’avaluació de l’activitat corresponent, considerant-se puntuada amb zero punts.

L'examen de recuperació susbtitueix als examens parcial i final (65%). El conjunt de proves setmanals i les pràctiques no son recuperables.

 

Bibliografia


Bàsic

Llibre:

Ayza, Jordi; Giménez, Miquel (2023). Enginyeria de la Qualitat. Mataró : Apunts propis de la ESUPT.

Complementary

Llibre:

Cuatrecasas, Lluís (2005). Gestión integral de la calidad: implantación, control y certificación. Barcelona : Ediciones Gestión 2000.

Norma:

ISO (2015). Norma ISO 9001:2015 – Sistemas de Gestión de la Calidad. Requisitos. Secretaria central de ISO.

Llibre:

Beltran, J; Carmona, M.A; Carrasco, R; Rivas, M.A; Tejedor F (2003). Guia per a una Gestio Basada en Processos. Instituto Andaluz de Cultura (versió en català CIDEM).

Norma:

EFQM (1999). Introducción a la Excelencia. EFQM.

Llibre:

Palacios, M; Gisbert, V. (2018). Control Estadístico de la Calidad. Una Aplicación Práctica. 3 ciencias. Editorial Área de Innovación y Desarrollo.

Llibre:

CIDEM (2004). Sistemes Integrats de Gestió. CIDEM (Generalitat de Catalunya).

Guia pràctica:

Giralt, E (2010). Sistema de Producció Lean Manufacturing. CIDEM (Generalitat de Catalunya).

Guia pràctica:

CIDEM (2003). Eines de progrés. Millora Sis Sigma. CIDEM (Generalitat de Catalunya).

Guia pràctica:

CIDEM (2000). Eines bàsiques de la qualitat. AMFE. CIDEM (Generalitat de Catalunya).