Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Jesus Ezequiel Martínez Marín

Trimestre: Segon trimestre

Crèdits: 4

Professorat: 

Ivette Fuentes Molina

Idiomes d'impartició


  • Castellano
  • English

Castellà (80%), anglès (20%)

Competències


Competències específiques
  • Identificar els conceptes econòmics bàsics, així com el funcionament microeconòmic i macroeconòmic dels mercats

  • Seleccionar i utilitzar  instruments quantitatius per a la presa de decisions i contrast d'hipòtesis econòmiques

Descripció


L’assignatura Anàlisi de l’Entorn Econòmic i Social forma part de la introducció als fonaments de l’anàlisi macroeconòmica. L'objectiu de l'assignatura és oferir una visió del funcionament de l'economia als mercats de béns i serveis i als mercats financers. La finalitat és que l'estudiant adquireixi una visió rigorosa i actualitzada dels principals problemes i perspectives de la macroeconomia.

L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur per aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.

Continguts


Tema 1. Introducció

  • La importància de la macroeconomia
  • Agregats macroeconòmics (PIB, atur, inflació, etc.)
  • Classificació dels models macroeconòmics

Tema 2. Mercat de béns i serveis (IS)

  • La demanda de béns
  • La determinació de la producció en l’equilibri
  • Inversió igual a l’estalvi
  • Les polítiques fiscals

Tema 3. Els mercats financers (LM)

  • La demanda de diners
  • La determinació del tipus d’interès
  • Dos formes d’examinar l’equilibri macroeconòmic

Tema 4. Els mercats de béns i serveis i financers junts: El model  IS-LM

  • La corba IS
  • La corba LM
  • Anàlisi conjunta de les corbes IS i LM
  • La política fiscal i la política monetària
  • El model IS-LM i la trampa de liquidés

Tema 5. Las expectatives

  • Canvis de les politiques derivats a les expectatives
  • Inflació esperada, productivitat esperada, impostos esperats etc

Tema 6. El mercat de treball (mig termini)

  • La determinació dels salaris
  • La determinació dels preus
  • La taxa natural d’atur
  • La dona en el mercat de treball

Tema 7. Anàlisi agregada: el modelo de OA-DA

  • La oferta agregada
  • La demanda agregada
  • El equilibri a curt i mig termini
  • Els efectes de la política monetària
  • Els efectes de la política fiscal

Tema 8. Model de Solow.

  • La funció de consum
  • La acumulació del capital
  • Creixement de la població
  • El fons de carboni per a una economia sostenible (FES-CO2)

Sistema d'avaluació


Sistema de evaluació

Percentage

Evaluació continua

30% (no recuperable): Presentació oral del treball final, activitats, exercicis, casos d'estudi, etc.

Treball final en grup

10% (recuperable)

Examen final

60% (recuperable)

Els alumnes hauran d’aprovar cada part del curs per separat per aprovar tot el curs (treure més d’un 5 sobre 10) .

 

Recuperacions

Els alumnes que hagin suspès l’assignatura tindran dret a la recuperació de l’examen final. És necessari tenir un 5/10 en l'examen de recuperació perquè sigui ponderat amb la resta de notes de l'avaluació.  

Un alumne que no s'hagi presentat a la primera convocatòria NO pot presentar-se a la recuperació.

  • La competència relativa a l’Adquisició de Coneixements s’avaluarà mitjançant un examen escrit de preguntes de tipus test.
  • La competència relativa a l’Aplicació de Coneixements s’avaluarà mitjançant presentacions dels exercicis i/o treballs que permetin observar directament la realització de la tasca encomanada o del grau de desimboltura de l’alumne.
  • La competència relativa a la Investigació s’avaluarà mitjançant la realització de treballs individuals, comentari de lectures, presentació d’exercicis i quaderns de pràctiques.
  • La competència relativa a la Comunicació i la relativa a l’Autonomia s’avaluarà mitjançant la realització de treballs individuals, comentari de lectures, presentació d’exercicis i quaderns de pràctiques.

 

Bibliografia


Bàsic

BLANCHARD, O., A. Amighini, & F. Giavazzi (2017) “Macroeconomía”. Editorial: Pearson Educación; Séptima Edición, Madrid.

MANKIW, Gregory N. (2020), “Macroeconomía”. Editorial: Antoni Bosch; Décima Edición, Barcelona.

Complementary

DORNBUSCH, R., Fischer, S., & Startz, R. (2018). Macroeconomics. MacGraw Hill. 13th Edition.

 

Azmat, G., & Petrongolo, B. (2014). Gender and the labor market: What have we learned from field and lab experiments?. Labour Economics, 30, 32-40.