Que estàs buscant?
L'idioma habitual d'impartició serà el català, però poden haver-hi documents en castellà i anglès.
B5 Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia
E14_F Incorporar els principis ètics i legals de la professió a la pràctica professional, així com integrar els aspectes socials i comunitaris en la presa de decisions
E15_F Participar en l'elaboració de protocols assistencials de fisioteràpia basada en l'evidència científica, fomentant activitats professionals que dinamitzin la investigació en fisioteràpia
E17_F Comprendre la importància d'actualitzar els coneixements, habilitats i destreses i actituds que integren les competències professionals del fisioterapeuta
E19_F Saber comunicar-se de manera efectiva i clara, tant de forma oral com escrita, amb els usuaris del sistema sanitari, així com amb altres professionals
T2 Aplicar las tecnologías de la información y comunicación (TIC) al ámbito de las Ciencias de la Actividad Física y del Deporte
T1 Comprendre la literatura científica de l'àmbit de l'activitat física i l'esport en llengua anglesa i en altres llengües de presència significativa en l'àmbit científic.
El ràpid desenvolupament i creixement dels diversos àmbits de les Ciències de la Salut ha desembocat en la necessitat de sustentar la nosa pràctica clínica en l'evidència científica. Actualment ja no és suficient justificar la presa de decisions amb l'observació sinó que és precís objectivar i mesurar l'eficàcia i validesa de les nostres intervencions i tractaments.
Perquè els resultats d'un estudi de recerca siguin fiables i es puguin extrapolar a l'àmbit clínic, és necessari que tot el procés d'investigació es desenvolupi d'acord a una determinada metodologia i sistemàtica. Així mateix, la Bioestadística ha d'encarregar-se de definir, sintetitzar i interrelacionar les dades obtingudes amb la investigació amb l'objectiu de proporcionar una mesura objectiva sobre l'objecte d'estudi.
Per tant, l'objectiu d’aquesta assignatura és per una banda, ensenyar als estudiants les bases del mètode científic i proporcionar les bases i eines bàsiques de treball per poder dissenyar, analitzar i, especialment, interpretar un projecte de recerca.
Tipus d’activitat |
Hores |
AF1. Classes teòriques |
57 |
AF5. Tutories |
1 |
AF6. Estudi i treball en grup |
18 |
AF7. Estudi i treball autònom |
74 |
Total |
150 |
En totes les exposicions per part del professor i en la seva interrelació amb l'alumnat es tindrà en compte la perspectiva de gènere. Així mateix, es recomanarà als i les alumnes que incloguin aquesta perspectiva en els seus treballs. Per últim, es mostraran exemples, si apareixen, de com aquesta perspectiva no s'ha tingut en compte en alguns dels estudis que s'usin per il·lustrar algun dels temes de classe.
L'objectiu d'aquesta assignatura és que sigui el més aplicada possible, defugint innecessàries terminologies i tècniques complexes i, en canvi, insistint en que l'alumnat obtingui els recursos necessaris per trobar, interpretar, valorar i usar un resultat científic, així com passar d'una pregunta de recerca que es formuli l'alumnat al disseny i realització d'un projecte científic.
Es fomenta la cooperació entre l'alumnat mitjançant treballs grupals. Això és així degut al caràcter intrínsicament cooperatiu i multidisciplinar de la recerca.
L’assignatura de Metodologia de la Investigació i Bioestadística està dividida en tres blocs:
BLOC I: El mètode científic
Tema 1: Introducció a la recerca en Ciències de la Salut
Tema 2: El mètode científic. Tipus d'investigacions
Tema 3: El procés científic. Les fases de la investigació en Ciències de la Salut
Tema 4: L’ètica en investigació clínica.
BLOC II: Cerca i ús d'informació científica
Tema 5: Conceptes introductoris
Tema 6: Introducció a les fonts d'informació
Tema 7. Revisió de la literatura
Tema 8: Fonts d'informació en Fisioteràpia, Activitat Física i Esports i Ciències de la Salut
Tema 9: Citació bibliogràfica i gestors de referències bibliogràfiques
BLOC III: Bioestadística
Tema 10: Introducció a l’Estadística
Tema 11: Estadística descriptiva
Tema 12: Distribucions de probabilitat
Tema 13: Estadística inferèncial
MD1. Mètode expositiu o lliçó magistral: transmetre coneixements i activar els processos cognitius de l'estudiant mitjançant un aprenentatge unidireccional
MD2. Estudi de casos: adquirir aprenentatge mitjançant l'anàlisi de casos reals o simulats
MD3. Resolució d'exercicis i problemes: exercitar, assajar i posar en pràctica els coneixements previs
MD4. Aprenentatge basat en problemes (ABP): desenvolupar coneixements actius a través de la resolució de problemes
Aquesta assignatura s’avaluarà de la següent forma:
Activitat avaluadora |
Ponderació |
Competències avaluades |
SE3. Examen Final |
50% |
B5, E15, E17, E19, T1 |
SE1. e-Portafolis |
40% |
B5, E14, E15, E17, E19, T1, T2 |
SE4. Autoavaluació |
10% |
B5, E14, E15, E17, E19, T1, T2 |
Per aprovar l’assignatura es necessari obtenir una qualificació de 5/10 a l'examen final.
D’acord a la normativa vigent, només es podran presentar a l'examen de recuperació aquells alumnes que hagin obtingut una qualificació de suspens a l'examen final durant el període ordinari.
L’avaluació continuada no és recuperable.
Activitat avaluadora en període de recuperació |
Ponderació |
Competències avaluades |
Examen de recuperació |
50% |
B5, E14, E15, E17, E19, T1, T2 |
La còpia total o parcial en qualsevol de les activitats d'aprenentatge significarà un "No Presentat" en l'assignatura, sense opció a presentar-se a la prova de recuperació i sense perjudici de l'obertura d'un expedient per aquest motiu
Reyes A. (2013). Técnicas de búsqueda y uso de la información. Madrid: Editorial Universitaria Ramón Areces.
Argimón JM, Jiménez J. (2019). Métodos de Investigación Clínica y Epidemiología (5ª ed.) (EN PAPEL). Elsevier.
Salamanca Castro, AB (2013). El aeiou de la investigación en enfermería. Madrid, Editorial FUDEN
Fletcher RH, Fletcher SW, Fletcher GS (2016). Epidemiologia clínica (5ª edición). Hospitalet de Llobregat (Barcelona). Editorial Lippincot Williams and Wilkins. Wolkers Kluwer Health
Turull A, Ardanuy Baró J, Arroyo i Amayuelas E. (2017). Tècniques de treball i de comunicació: instrumentàrium per a les ciències jurídiques i socials. Barcelona: Huygens Editorial.
Amat Salas O, Rodrigo de Larrucea J, Rocafort Nicolau A. (2017). Com fer recerca? treball de final de grau, tesi de màster, tesi doctoral i altres projectes de recerca (Primera ed). Barcelona: Profit Editorial.
Pagano M, Gauvreau K. (2001). Fundamentos de Bioestadística (2ª ed.) (EN PAPEL). Ediciones Paraninfo.
Pardo A (2004). Análisis de datos en las ciencias sociales y de la salud I y II (2ª edición). Editorial Síntesis.
Pierola G (2016). Medicina preventiva y salud pública (12ª edición). Editores: Fernández-Crehuet Navajas, Gestal Otero, Delgado Rodríguez, Bolúmar Montrull, Herruzo Cabrera & Serra Majem. Editorial Elsevier Masson.
Martínez González MA, Sánchez-Villegas A, Toledo Atucha EA, Faulin Fajardo J (2014). Estadística Amigable (3ª edición). Barcelona, Editorial Elsevier
de la Cueva Martín, A, Aleixandre Benavent R, Rodríguez i Gairín JM. Universitat de València. (2001). Fonts d’informació en ciències de la salut. València: Universitat de València.
Estrada JM. (2007). Capítulo 2: La búsqueda bibliográfica y su aplicación en PubMed-MEDLINE. SEMERGEN - Medicina de Familia, 33(4), 193–199. https://doi.org/10.1016/S1138-3593(07)73875-3
González de Dios J. (2006). Búsqueda eficiente de las mejores pruebas científicas disponibles en la literatura: fuentes de información primarias y secundarias. Evidencias en Pediatría, 2, 1–10.
Lluch G, Nicolás M. (2015). Escriptura acadèmica: planificació, documentació, redacció, citació i models. Barcelona: Editorial UOC.