Informació general


Tipus d'assignatura: Bàsica

Coordinador: Marc Terradellas Fernández

Trimestre: Segon trimestre

Crèdits: 6

Professorat: 

Pere Bacardit Pintó
Fèlix Obradò Carriedo 
Marc Badia Rosells 

Idiomes d'impartició


  • Català
  • Castellano

Competències


Competències específiques
  • 40_4_RAE13 - Serà capaç d'identificar, seguint els criteris de la pràctica fisioterapèutica, l'estat funcional de l'usuari, considerant els aspectes físics, psicològics i socials d'aquest.

  • 40_4_RAE4 - Incorporarà tècniques d'assertivitat i habilitats socials aplicant-les, en l'educació per a la salut en els usuaris al llarg de tota la vida, en la realització dels seminaris pràctics.

  • 40_4_RAE26 - Serà capaç de presentar i defensar davant el Tribunal universitari un projecte de fi de grau, consistent en un exercici d'integració dels continguts formatius rebuts i les competències adquirides.

  • 40_4_RAE5 - Serà capaç d'identificar els factors que intervenen en situacions de treball en equip i de lideratge, en les activitats teòriques i/o pràctiques en les quals es treballi en aquesta modalitat.

  • 40_4_RAE8 - Serà capaç d'explicar la fisiopatologia de les malalties identificant les manifestacions que apareixen al llarg dels processos, els tractaments mèdic-quirúrgics, fonamentalment en els seus aspectes fisioterapèutics.

  • 40_4_RAE3 - Identificarà els aspectes psicològics i socials en la relació fisioterapeuta-pacient comprenent el resultat en l'estat de salut o malaltia de les persones, famílies i comunitat.

  • 40_4_RAE6 - Analitzarà les estructures anatòmiques i els canvis fisiològics que succeeixen en les persones a conseqüència de les intervencions del professional en fisioteràpia, en la seva aplicació en les assignatures específiques.

Descripció


L'assignatura ANATOMIA HUMANA II es basa i amplia l'assignatura ANATOMIA HUMANA I amb els següents continguts: l'ensenyament del sistema músculesquelètic de l'extremitat inferior i la pelvis. I de la morfologia i funcionament dels sistemes: reproductor, cardiovascular i limfàtic. L’estudi dels sistemes REPRODUCTOR, CARDIOVASCULAR i LIMFÀTIC és necessari per abordar el pacient de forma holística, dons l'incorrecte funcionament dels diferents sistemes pot influenciar i/o relacionar-se amb desordres múscul-esquelètics.

Aquesta assignatura considera la perspectiva de gènere.

Continguts


Tema 0. PRESENTACIÓ DE L’ASSIGNATURA.

  • Bibliografia.
  • Funcionament de l'assignatura.
  • Sistema d’avaluació.

Tema 1. SISTEMA MUSCULOESQUELETIC

  • Osteologia de la pelvis, maluc, cama i peu.
  • Artrologia de la pelvis, maluc, cama i peu.
  • Miologia de la pelvis, maluc, cama i peu.

Tema 2: SISTEMA REPRODUCTOR

  • Aparell genital femení.
  • Aparell genital masculí.

Tema 3: SISTEMA CARDIOVASCULAR.

  • La sang. Vasos: arteries i venes.
  • Configuració externa del cor.
  • Configuració interna del cor.
  • Irrigació i vascularització cardíaques.

Tema 4: SISTEMA LIMFÀTIC

  • Organització morfo-funcional del sistema limfàtic.
  • Xarxa de vasos limfàtics.
  • Òrgans limfàtics Primaris.
  • Òrgans limfàtics Secundaris.

Pràctica:

  • Palpació: Palpació anatòmica d'estructures relacionades amb el temari del trimestre. Amb una càrrega lectiva de 8h 45min.
  • Seminari: Activitats grupals per aprofundir en els coneixements anatòmics del temari del trimestre. Amb una càrrega lectiva de 8h 45min.

Sistema d'avaluació


 

 

 

 

 

Sistema d'Avaluació 

Sistema d'avaluación

Ponderació mínima

Ponderació máxima

SE1. Portafoli electrònic

10%

40%

SE2. Exposició oral

20%

50%

SE3. Exàmen

30%

60%

SE4. Autoevaluació

5% 

30%

SE5. Evaluació entre iguals (2P2) o coavaluació

5%

30%

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- Sistema de qualificació (Real decret 1125/2003, de 5 de setembre, pel qual s'estableix el sistema europeu de crèdits i el sistema de qualificacions en les titulacions universitàries de caràcter oficial i vàlides en tot el territori estatal):

  • 0 - 4,9: Suspens (SS)
  • 5,0 - 6,9: Aprovat (AP)
  • 7,0 - 8,9: Notable (NT)
  • 9,0 - 10: Excel·lent (SB)

Criteris per fer mitja entre les activitats avaluadores: ÉS NECESSARI APROVAR l'EXAMEN FINAL amb UN 5 o SUPERIOR per PROMEDIAR LA NOTA amb les altres AVALUACIONS.

- Sistema de qualificació quantitativa:

  • Incorrecte
  • No prou bo
  • Correcte
  • Molt bo
  • Excel·lent

- La còpia total o parcial en qualsevol de les activitats d'aprenentatge significarà un "No Presentat" en l'assignatura, sense opció a presentar-se a la prova de recuperació i sense perjudici de l'obertura d'un expedient per aquest motiu.

- L'assistència a pràctiques és obligatoria.  Es permet una falta d'assistencia justificada del 20%. Si l'alumne no cumpleix els requisits d'assistència no podrà presentar-se al exàmen final. 

- En el Pla d'Aprenentatge s'hi detalla informació més específica sobre el sistema d'avaluació de l'assignatura. 

Bibliografia


Bàsic

Fritsch, H. et al (2003). Atlas de Anatomía II. Órganos Internos. Ed. Omega. Barcelona.

Purves D, Augustine G, Fitzpatrick D. Neuroscience. 5a edición. Madrid: Panamericana; 2016 p. 209-226.

Kahle, W, et al (2003). Atlas de Anatomía III. Sistema Nervioso. Ed. Omega. Barcelona

Netter, F.H. (2015) Atlas de Anatomia Humana (6a ed). Barcelona: Elseiver Masson.

Hall, J. E., Hall, M. E., & Guyton, A. C. (2021). Guyton and Hall textbook of Medical Physiology

Complementary

Diamond, M, et al. (2006) El Cerebro Humano. Libro de Trabajo. Barcelona. Editorial Ariel Neurociencia.

Kapit, W, et al. (2004) Anatomia Libro de Trabajo. Barcelona Editorial Ariel Ciencias Médicas.