Que estàs buscant?
Tipus d'assignatura: Obligatòria
Trimestre: Primer trimestre
Crèdits: 4
Consulta els horaris per saber l'idioma d'impartició de l'assignatura, tot i que el material pot estar en qualsevol dels tres idiomes.
B3_Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi), per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants de caire social, científic o ètic
B4_Que els estudiants puguin transmetre informació, idees,problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat
E1_Interpretar conceptes econòmics bàsics i el reaonament econòmic, així com el funcionament microeconòmic i macroeconòmic
E2_Definir la política de l'empresa en entorns internacionals i impregnar una dimensió global i internacional als negocis empresarials
E3_Analitzar i valorar la informació dels estats comptables, aplicant criteris legals o definits per l'empresa, avaluar el rendiment econòmic i elaborar informes financers que serveixin per a la presa de decisions
E4_Avaluar i definir les polítiques de personal d'una empresa o organització empresarial, seleccionar equips de treball, definir perfils i establir necessitats de personal
E5_Analitzar contextes empresarials, identificar mercats i clients i establir estratègies de màrqueting mitjançant la utilització de tècniques avançades i innovadores.
E6_Interpretar normativa legal i d'organització institucional i gestionar informació d'àmbit empresarial.
E7_Elaborar projectes i propostes d'empreses innovadores establint principis de responsabilitat social en la gestió i integrant la prespectiva de gènere com a indicadors de qualitat i innovació.
E8_Organitzar les operacions productives de l'empresa
E9_Utilitzar les eines matemàtiques i eines avançades d'estadística per a la presa de decisions i pel contrast d'hipòtesis econòmiques vàries
E10_Reconèixer i comprendre els mecanismes d'innovació i emprenedoria i desenvolupar iniciativa emprenedora a través de models teòrics que s'ajustin a una idea de negoci.
E11_Analitzar i valorar adequadament l'entorn científico-tecnològic i econòmic, tant per buscar oportunitats innovadores com per establir els processos necessaris per adaptar l'organitzacio a aquest entorn.
E12_Generar habilitats estratègiques contemplant l'entorn operatiu com a un projecte i establint pautes a llarg plaç i a gran escala
E13_Crear connexions entre persones, col.laboradors i empreses, posant en contacte a gent que en circumstàncies normals no coincidirien.
E14_Identificar els sectors emergents i les estratègies d'innovació empresarial aplicades en aquests sectors i comparar-les entre elles.
E15_Reunir i interpretar dades significatives per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants en l'àmbit empresarial i ser capaç d'elaborar un document que permeti transmetre informació o una proposta empresarial innovadora.
E16_Comunicar amb propietat de forma oral i escrita en almenys una tercera llengua estrangera
G2_Ser capaç d'innovar desenvolupant una actitud oberta davant del canvi i estar disposats a reavaluar els vells models mentals que limiten el pensament
G3_Integrar els valors de justicia social, d'igualtat entre homes i dones, la igualtat d'oportunitats per a tots i especialment per a les persones amb discapacitat, de manera que els estudis d'Administració d'Empreses i Gestió de la Innovació controbueixin a formar ciutadans i ciutadanes per a una societat justa, democràtica i que es basa en la cultura del diàleg i de la pau
T2_Mostrar disposició per conèixer noves cultures, experimentar noves metodologies i fomentar l'intercanvi internacional
T3_Mostrar habilitats emprenedores de lideratge i direcció, que reforcin la confiança personal i redueixin la por al risc
T5_Desenvolupar tasques aplicant, amb flexibilitat i creativitat, els coneixements adquirits i adaptant-los a contextes i situacions noves
T1_Comunicar amb propietat de forma oral i escrita en les dies llengües oficials a Catalunya
Aquesta assignatura pretén aprofundir en les bases del mètode científic i proporcionar a l'estudiant les eines bàsiques de treball per a poder dissenyar i executar un projecte de recerca. D'altra banda, millorar les seves habilitats per a utilitzar una sèrie d'instruments i eines que li permetin gestionar els diferents passos del procés de recerca amb major eficiència i comunicar els seus resultats amb major eficàcia: eines de recerca i gestió d'informació; de processament i edició de text; d'organització i tractaments de dades; i de presentació i comunicació de resultats.
Així mateix, conèixer i dominar les característiques del mètode científic te una importància crucial en el món de l'empresa: establir preguntes, observar acuradament la realitat a través de la recol·lecció de dades i fets contrastables, formular i contrastar hipòtesis, extreure conclusions i reformular els problemes i preguntes que ens fem és fonamental en el funcionament dels mercats, empreses i organitzacions.
Aquesta assignatura planteja els següents objectius específics:
Convertir un problema empíric en un objecte de recerca i elaborar conclusions.
Sessions teòriques |
MD1.Classe magistral: Sessions de classe expositives basades en l'explicació del professor en la qual assisteixen tots els estudiants matriculats en l'assignatura MD4. Càpsules de vídeo: Recurs en format vídeo, que inclou continguts o demostracions dels eixos temàtics de les assignatures. Aquestes càpsules estan integrades en l'estructura de l'assignatura i serveixen als estudiants per a revisar tantes vegades com faci falta les idees o propostes que el professor necessita destacar de les seves classes |
Aprenentatge dirigit |
MD5. Seminaris: Sessions lligades a les sessions presencials de l'assignatura que permeten oferir una perspectiva pràctica de l'assignatura i en la qual la participació de l'estudiant és clau. MD6. Debats i fòrums: Conversis presencials o online, segons els objectius que el professor responsable de l'assignatura persegueixi. Els debats tenen una data d'inici i fi i estan dinamitzats pel professor |
Aprenentatge autònom |
MD10. Recerca i lectura crítica d'articles. Els estudiants parteixen d'una hipòtesi de treball que desenvoluparan, seguint els fases de la metodologia de recerca, entre els quals la lectura crítica d'articles MD11. Tutories no presencials: per als quals l'alumne disposarà de recursos telemàtics com el correu electrònic i els recursos de l'aula virtual |
BLOC I: L'activitat investigadora en les ciències socials
Mòdul 1
1. El procés científic. Les fases de la recerca en ciències socials
1.1. Definició del problema (observació de la realitat, estat de l'art, marc teòric)
1.2. Formulació d'objectius i hipòtesis
1.3. Recopilació i anàlisi de dades
1.4. Contrast d'hipòtesi
1.5. Anàlisi de resultats
1.6. Conclusions
Mòdul 2
2. Les fonts d'informació
2.1. Tipus de fonts d'informació
2.2. Anàlisi de les fonts i avaluació de la informació (autoria, rellevància, fiabilitat, actualitat, etc.)
2.3. Fonts d'informació en l'àmbit de l'empresa
2.4. Cercadors específics (Google Scholar, Scopus, etc.) i paraules clau
2.5. Fonts d'informació
3. Introducció a la lectura crítica d'articles científics i treballs acadèmics
3.1. Tipus de treballs acadèmics
3.2. Estructura i planificació d'un article (introducció, cos i conclusions)
4. Gestió de fonts i citació bibliogràfica
4.1. Per què citar? El plagi en els treballs científics i acadèmics
4.2. Com citar? Metodologies i estils (Vancouver, APA)
4.3. Gestors de referències bibliogràfiques (Mendeley)
BLOC II. Presentació escrita de treballs de recerca
Mòdul 3
5. L'escriptura científica
5.1. L'estil i la gramàtica del text científic i acadèmic
5.2. Estratègies de comunicació escrita
6. Organització del treball escrit
6.1. Introducció
6.1.1. Establir el context, els antecedents i/o la importància del tema.
6.1.2. Presentar el problema/controvèrsia en el camp d'estudi
6.1.3. Definir el tema i/o els termes clau utilitzats en el document
6.1.4. Indicar l'objectiu concret de la recerca o treball acadèmic
6.1.5. Proporcionar una visió general de l'abast i els mètodes emprats
6.1.6. Explicar breument l'estructura del treball
6.2. Cos del treball segons el tipus de text
6.2.1. Exposició del context / fets
6.2.2. Revisió de la literatura, marc teòric
6.2.3. Objectius específics, hipòtesis
6.2.4. Metodologia
6.2.5. Principals resultats
6.3. Conclusions segons tipus de text
6.3.1. Resum de les principals idees
6.3.2. Principals resultades i discussió de les seves implicacions
6.3.3. Limitacions del treball
6.3.4. Futures recerques
7. Edició i presentació de documents escrits
7.1. Eines dels processadors de text per a organitzar la informació: estils, taules de continguts, notes al peu, paginació i marges, inserir taules, gràfics, etc.
7.2. Vinculació amb Mendeley
BLOC III. La informació quantitativa i qualitativa. Recollida i anàlisi
Mòdul 4
8. Introducció: El disseny de la recerca
9. Metodologies quantitatives vs. qualitatives
9.1. Definició i diferències
9.2. Criteris de selecció
10. El procés de recollida de dades
10.1. Tipus de fonts: fonts primàries vs. secundàries
10.2. Població i mostra: tipus de mostreig
10.3. Definició i tipus de variables
10.4. Mètodes de recollida i tècniques d'anàlisis de dades: quantitatius vs. qualitatius
11. Mètodes quantitatius
11.1. Mètodes de recollida: mètodes experimentals, enquestes
11.2. Tècniques d'anàlisis: anàlisi exploratòria i inferencial
12. Mètodes qualitatius
12.1. Mètodes de recollida: entrevistes, grups focals, observacions, diaris
12.2. Tècniques d'anàlisi: anàlisi del significat i del llenguatge
13. La presentació de resultats
13.1. Presentació i discussió de resultats
13.2. Bones pràctiques en la presentació de figures i taules
BLOC IV. Presentació oral de treballs de recerca
Mòdul 5
14. Elements de la comunicació
14.1. Diferències entre comunicació escrita i oral
14.2. Objectius d'una presentació
15. Estratègies de comunicació oral
15.1. Característiques del discurs oral
15.2. El llenguatge no verbal i paraverbal
15.3. Anàlisi i pràctica de discursos orals
16. Planificació, disseny i execució de presentacions acadèmiques i professionals. Què presentar del meu treball escrit?
16.1. Com s'organitza i dissenya la presentació.
16.2. La redacció i pràctica del discurs.
16.3. Document (i altres recursos) de suport a l'exposició.
16.4. Maneig efectiu del temps.
16.5. Eines per a elaborar el document (i altres recursos) de suport a l'exposició: Programari similar a PowerPoint (crear diapositives i introduir objectes de text, imatges i gràfics, configurar el slide màster…)
16.6. Assajar la posada en escena (temps, tics de parla i gestuals, gravar la presentació, etc).
16.7. Com afrontar la defensa.
A més dels sessions de l'equip docent, existeixen activitats individuals i grupals.
Les activitats individuals tenen per objectiu:
Els activitats grupals tenen per objectiu bàsic:
AVALUACIÓ CONTÍNUA (70%)
Bloc I (15%)
Bloc II (15%)
Bloc III (25%)
Bloc IV (15%)
EXAMEN FINAL (30%)
Els blocs I, II i III incorporen 1 examen que computa un 10% cadascun a la nota final.
RECUPERACIÓ
Per a aprovar l'assignatura serà necessari:
(a) La nota de l'examen d'aquest bloc sigui igual o inferior a 4 sobre 10.
(b) La nota global de les activitats d'aquest bloc sigui igual o inferior a 4 sobre 10.
L'activitat serà, en qualsevol cas, individual.
Amat Oriol y Rocafort Alfredo (2017). Com fer recerca. Barcelona: Profit Editorial.
Lluch, G., & Nicolás, M. (2015). Escriptura acadèmica: planificació, documentació, redacció, citació i models. Barcelona: Editorial UOC.
Turull, A., Ardanuy Baró, J., Arroyo i Amayuelas, E., & Arroyo i Amayuelas, E. (2017). Tècniques de treball i de comunicació: instrumentàrium per a les ciències jurídiques i socials. Barcelona: Huygens Editorial