Casos #exitCreatic: Hoko-Esport

La necessitat d'utilitzar roba gairebé sempre ha estat lligada, d'una manera o altra, a la necessitat d'innovar en el seu ús. La roba mai ha servit només per vestir-se, la diferència és que la innovació en el sector tèxtil ja no prové només del món de la moda sinó que la tecnologia cada dia hi juga un paper més important. L'empresa Hoko-Esport, fundada per Joaquín León, ha apostat per reinventar fórmules i oferir roba tècnica esportiva que destaca per la seva qualitat i la seva funcionalitat.

Després de celebrar els 15 anys dels Premis Creatic el passat mes de novembre, seguim amb una sèrie d'entrevistes per donar a conèixer diferents emprenedors i emprenedores que van guanyar el premi en alguna edició.

Quina diferència hi ha entre la roba esportiva de Hoko-Esport i la d'altres marques?
És una roba esportiva semblant a les altres però té millors prestacions a nivell tèrmic, d'evacuació de suor, de confort i de compressió.

Vas començar el projecte en un moment de crisi econòmica… Com va sorgir la idea?
Portava quaranta anys treballant en empreses del sector tèxtil i quan va començar la crisi va haver-hi un període en el qual estav a pùnt de quedar-me a l’atur. En aquell moment, vaig començar a buscar alternatives i se'm va ocórrer crear una marca de roba pensant en les meves necessitats com a esportista, que vaig pensar que també podrien ser les d’altres.

Una mica fer de la teva passió un negoci…
La veritat és que vaig començar a nedar perquè tenia una hèrnia discal i el metge m'ho va recomanar. A partir d'això vaig començar a córrer i des de llavors no he deixat aquesta afició. Quan vaig començar amb la idea de negoci corria des de feia uns 14 o 15 anys i portava 30 anys fabricant roba i, per tant, vaig voler buscar-me un futur que combinés aquests dos elements.

Com ha evolucionat l'empresa des de llavors?
Vaig començar amb un petit local aquí a Mataró i ara tenim una nau de mil metres i tres botigues ubicades a Mataró, Sabadell i Madrid. Disposem d'una tenda online que cobreix tot el territori nacional i Portugal i també en tenim una altra per a Europa i Estats Units, amb preus diferents.

Com valoraries l'obertura al mercat internacional?
Estem començant, de moment tenim la botiga online i fem algunes vendes a països europeus entre els quals destaquen Suïssa, Alemanya, Regne Unit, Itàlia i sobretot França. L'any que ve potenciarem aquestes vendes i anirem a maratons i esdeveniments internacionals.

El procés de venda és directe o teniu algun representant?
Nosaltres dissenyem, fabriquem i venem directament als nostres clients, sense representants ni comissions de cap tipus. La matèria primera és cara i ho produïm tot aquí, de manera que els preus de cost també són cars. En aquest sentit, l'única manera de vendre el producte a un preu assequible és fer la venda directament al públic final. 

Vau guanyar els Premis Creatic el 2009, què va representar per a vosaltres aquest reconeixement?
Arran dels Premis Creatic em van trucar de TV3 per participar en un programa i l'aparició en televisió va significar que molta gent em conegués de cop. A partir d'aquí, les visites a la pàgina web van créixer de manera exponencial i la botiga online va començar a vendre gairebé sistemàticament cada dia i des de llavors no ha parat.

Quin consell donaries als futurs emprenedors?
Has de creure en el teu projecte i has d'estar disposat a dedicar-li molt de temps. Hi haurà moments en els quals creuràs que no pots fer-ho i voldràs tirar la tovallola però cal seguir i, si ho fas, hi ha possibilitats d’èxit, però has d'estar disposat a lluitar.