Escola Superior de Ciències Socials i de l’Empresa

L’Escola Superior de Ciències Socials i de l’Empresa del TecnoCampus (ESCSET) ha esdevingut un punt de referència universitària des que fa vint anys va iniciar la seva activitat, com a Escola Universitària del Maresme (EUM), a l’antic Club Nàutic de Mataró. Han estat dues dècades de recorregut universitari sota l’aixopluc de la Universitat Pompeu Fabra (UPF), de la qual en forma part com a centre adscrit. Aquest fet diferencial ens ha permès impartir titulacions oficials expedides per aquesta universitat i regir-nos per la seva normativa acadèmica.

Parlar de la UPF és parlar d’una de les universitats més prestigioses de l’Estat Espanyol. En alguns àmbits, com ara el dels estudis d’Economia i Empresa, està considerada com una de les més reconegudes a nivell internacional.

Un centre amb segell propi

Al llarg d’aquestes dues dècades d’activitat acadèmica han passat per les nostres aules uns 15.000 estudiants. Aquest bagatge també ens ha permès com a ESCSET generar un segell propi, singular i diferenciador. El Centre ha apostat sempre per una oferta formativa que permeti la seva diferenciació dins del sistema, titulacions que siguin capaces de generar una demanada pròpia i no depenguin dels excedents de la gran metròpoli.

L’esperit és que complementin l’oferta de la UPF en estudis d’empresa, que concordin amb el fet d’estar inserits en un Parc Científic i de la Innovació, que siguin altament professionalitzadors i que aportin valor, i esdevinguin motor de creixement econòmic en el territori. És amb aquesta estratègia que tant les titulacions de Grau com de Màster Universitari, que actualment s’imparteixen en el Centre, contenen elements comuns que constitueixen els eixos vertebradors i permeten, conjuntament, singularitzar i identificar la seva oferta.

Titulacions en sectors estratègics

A l’ESCSE s’imparteix, actualment, el Grau en Administració d’Empreses i Gestió de la Innovació, el Grau en Turisme i Gestió del Lleure, el Grau en Màrqueting i Comunitats Digitals, el Grau en Logística i Negocis Marítims i des d’aquest curs el Grau en Business and Innovation Management, uns estudis impartits íntegrament en anglès, que correspon a la versió anglesa del Grau en Administració d’Empreses i Gestió de la Innovació.

L’Escola ha apostat en els darrers anys per la innovació en l’àmbit docent, implementant valor afegit en els graus que ja existien al mercat, o bé generant-ne de nous en àmbits poc habituals o bé en procés de desenvolupament. Aquest full de ruta també es veu reflectit en les dobles titulacions que s’imparteixen actualment a l’ESCSE, les d’AdE/Turisme i les d’AdE/Màrqueting. Aquests programes formatius han assolit un gran nivell d’acceptació, ja que permeten obtenir dos títols oficials de Grau en només cinc anys.

L’Escola Superior de Ciències Socials i de l’Empresa completa la seva oferta amb el Máster Universitari en Emprenedoria i Innovació i altres programes per a postgraduats de caràcter no oficial.

Elements singulars i diferenciadors de l’oferta formativa

1) Formació transversal en Business

-     Tots els títols contenen un mínim de 60 ECTS amb continguts d’administració i organització d’empreses.

-     L’objectiu és que els titulats i titulades tinguin un perfil competencial que els permeti entendre i gestionar els aspectes bàsics de la gestió empresarial.

-     La transversalitat (o “troncalitat comuna”) ha permès implementar dobles graus o dobles titulacions que han generat gran interès entre els nois i noies preuniversitaris.

-     S’ha millorat el perfil d’accés (augment d’estudiants en primera opció, nota de tall, etc.) i el rendiment acadèmic.

 
2) Emprenedoria i innovació
-     Els plans d’estudis aglutinen com a objectius i/o eixos estratègics les capacitats emprenedores, la creativitat i la predisposició en actituds i aptituds per innovar.
-     Més del 50% dels Treballs Finals de Grau del Màster en Emprenedoria i del Grau en Administració d’Empreses i Gestió de la Innovació són projectes de creació d’empreses o de noves línies de negoci en empreses ja creades.
 
3) Professionalització
-     Tots els graus inclouen pràctiques externes obligatòries amb càrregues d’entre 12 i 22 ECTS.
-     Els graduats i graduades fan un mínim de 350 hores de pràctiques a una empresa o institució per completar la seva formació teòrica.
-     La inserció laboral dels titulats i titulades de l’ESCSET és molt elevada i de bona qualitat, especialment en els graduats i graduades en AdE, que estan per sobre de la mitjana de la UPF i de la resta de Catalunya.
 
4) Innovació docent i digitalització
-     Experimentació de noves estratègies docents:
o   Metodologia del cas
o   Desing Thinking
o   Puppet Show
o   Dinamització d’espais col·laboratius digitals
-     Espais físics que afavoreixen un format de classe innovador (p. ex. espai Innolab)
-     Es potencia l’adquisició de competències informàtiques i informacionals que millorin el perfil digital dels estudiants. L’assignatura Eines Tic s’imparteix al primer curs de tots els graus.
-     Formació, contínua, constant e innovadora del professorat per tal de millorar les seves competències docents.
 
5) Internacionalització
-     S’implementen contínuament noves estratègies que permetin millorar la internacionalització del centre i la mobilitat dels estudiants.
-     Objectiu a curt termini: Que un mínim del 5% dels estudiants matriculats cada any cursin fora una part dels seus estudis.
-     Estratègies per potenciar la mobilitat:
o   Inclusió d’assignatures d’idiomes a tots els plans d’estudi
o   Docència íntegra en anglès del Grau en Administració d’Empreses i Gestió de la Innovació
o   Creació del servei de Relacions Internacionals i Carreres Professionals
 

Una aposta pels valors

Per últim, cal remarcar que l’Escola Superior de Ciències Socials i de l’Empresa continua ferma en els seus compromisos i responsabilitats envers l’entorn social, atenta als requeriments que la societat espera d’un centre universitari fortament implicat en el territori. Un dels objectius de l’ESCSE, compartit amb l’entitat titular, és que l’Escola no sigui socialment discriminatòria, i és per això que ja des dels seus inicis ha cercat la implicació d’empreses i institucions per a crear una bossa de beques per ajudar els estudiants a finançar els seus estudis.

D’altra banda, també s’ha compromès a participar d’una manera activa en totes les qüestions que afecten i preocupen una societat com la nostra per tal de fer-la més justa, sostenible i igualitària.

Montse Vilalta
Directora