Que estàs buscant?
E9_Aplicar els principis mecànics, electrònics i digitals de la captació, amplificació i gravació de so per a la seva aplicació a diferents plataformes: espectacles, ràdio, televisió, audiovisual i multimèdia. Postproduir l'audio i afegir els efectes sonors d'una producció audiovisual
E10_Aplicar processos, mètodes i tècniques per a desenvolupar la creativitat i la innovació en la realització audiovisual, en el desenvolupament multimèdia i en la programació de videojocs
E13_Aplicar els principis de disseny visual i sonor per a la creació dels elements de presentació que s'utilitzen en productes sonors, audiovisuals, televisió i espectacles
E18_Analitzar les estructures, els continguts i els estils de programació televisiva i radiofònica atenent a les característiques tècniques de la seva realització. Idear, produir i realitzar programes per a la televisió i ràdio en la part tècnica: sala de realització o control de ràdio, respectivament
T2_Que els estudiants tinguin capacitat per treballar com a membres d'un equip interdisciplinar ja sigui com a un membre més, o realitzant tasques de direcció amb la finalitat de contribuir a desenvolupar projectes amb pragmatisme i sentit de la responsabilitat, assumint compromisos tenint en compte els recursos disponibles
El curs de Ràdio Drama i Ràdio Ficció permet el treball de tècniques i eines per tal de proposar, dissenyar i realitzar programes radiofònics originals i innovadors basats en la narració d’històries i continguts creatius de ficció. La teoria s'aplica en l'orientació i avaluació dels projectes, els quals són realitzats autònomament per cada grup d'unes 5 persones.
El curs parteix, des del primer dia, del treball continuat en un equip creatiu totalment autònom dins del qual s’elabora el guió, es configuren els recursos sonors i es prepara l’equip necessari per a enregistrar la proposta d’edició de cada grup d’estudiants, la qual es mantindrà en antena durant un curs sencer. Cada equip estructura la seva metodologia i horaris i elabora un conjunt de programes que s'emetran per un canal radiofònic real. El projecte final és obert i accessible per a tothom. Es proposa la col·laboració amb altres assignatures i amb el grup de teatre de la universitat.
En acabar l’assignatura l’estudiant o estudianta ha de ser capaç de:
Saber concebre i planificar la producció d’un nou espai radiofònic de ficció.
Aplicar les tècniques de guionització de productes de ficció a la ràdio.
Experimentar noves narratives i expressions amb els components del llenguatge radiofònic.
Innovar formats i estructures dels programes narratius radiofònics de teatre i ficció.
Crear nous recursos sonors originals, funcionals i atractius.
Gestionar els arxius d’àudio d’un programa radiofònic.
El curs es basa en la filosofia d'aprendre fent. Per tant, es fomenta la participació autònoma i l'autoaprenentatge de l’estudiant en l’anàlisi creativa de productes i formats de ficció radiofònica perquè, juntament amb l'orientació del professor, es planifiqui i s’impulsi l’elaboració en grup d’un producte original i propi. El curs es presenta en tres trimestres, de setembre a juny; en el primer trimestre es dissenya el producte i s'escriu l'estructura narrativa; els següents trimestres serveixen per a desenvolupar el guió, enregistrar i postproduir cada capítol.
Es treballa en equip des del primer dia, dissenyant i elaborant una producció que s’emetrà en un canal radiofònic real durant dos trimestres acadèmics. Els grups són autònoms i fixen el seu propi tema d’interès, format, calendari i metodologia de treball, amb la supervisió del professor. Puntualment, les activitats a classe permeten una revisió crítica i conjunta dels projectes elaborats pels grups.
L'assignatura té reservades 2 hores setmanals per l'accés als estudis i el treball amb els equips radiofònics.
El programa d’aquesta assignatura s’estructura en sis blocs de contingut que fan referència als diferents aspectes implicats en la realització d'un espai de ràdio ficció.
|
Contingut 1: Les característiques del drama i la ficció a la ràdio |
|
|
Descripció |
En aquesta unitat es tenen en compte les característiques pròpies dels formats dramàtics i de ficció radiofònics. S’adapten les produccions de ficció als elements distintius i a les necessitats que imposa un mitjà unisensorial com la ràdio. |
|
Activitats vinculades |
1, 2, 5, 6 i 7 |
|
Contingut 2: El llenguatge radiofònic aplicat a la ficció |
|
|
Descripció |
Es practiquen als elements narratius i als recursos sonors característics del llenguatge radiofònic en un context de narració dramàtica. Es treballen les tècniques concretes d’expressivitat per a cadascun dels components. En aquest contingut es practica:
|
|
Activitats vinculades |
1, 2, 3, 4, 5, 6 i 7 |
|
Contingut 3: El guió radiofònic per al drama i la ficció |
|
|
Descripció |
Aquest bloc treballa les tècniques de redacció per a cada gènere i format de ficció radiofònica. S’apliquen els símbols i les convencions narratives per al guió de ficció. |
|
Activitats vinculades |
1, 2, 3, 4, 5 i 7 |
|
Contingut 4: Formats i gèneres de la ficció radiofònica |
|
|
Descripció |
Es practiquen i s’analitzen diferents formats i gèneres existents i aplicats en el drama i la ficció radiofònica. |
|
Activitats vinculades |
1, 2, 3, 4, 5 i 7 |
|
Contingut 5: Direcció d’actors i de programes de ficció radiofònica |
|
|
Descripció |
S’apliquen els principis i les directrius de la direcció d’actors en un context radiofònic i es practiquen els elements a tenir en compte en la direcció d’un espai dramàtic o de ficció radiofònica. |
|
Activitats vinculades |
3, 4, 5, 6 i 7 |
|
Contingut 6: Realització i postproducció de productes de ficció |
|
|
Descripció |
Es materialitza i es realitza als estudis de ràdio l’espai radiofònic de ficció. Es treballa amb softwares específics la seva adaptació i postproducció a uns estàndards de qualitat d’emissió. S’apliquen tècniques de difusió i distribució de continguts d’àudio. |
|
Activitats vinculades |
3, 4, 5, 6 i 7 |
|
Activitat 1: Anàlisi d’un producte radiofònic de ficció (Contingut 1, 2, 3, 4 i 5)
|
|
|
Descripció general |
Pràctica individual per reflexionar sobre els components, recursos i formats d’un espai radiofònic concret de ficció. |
|
Material de suport |
Enunciat de l’activitat. Bibliografia bàsica i complementària. |
|
Lliurable i vincles amb l’avaluació |
Lliurar el treball d’anàlisi. 10% de la nota final. |
|
Objectius específics |
Conèixer les tècniques d’expressió narrativa Identificar els formats radiofònics de ficció Ser capaços d’argumentar una crítica analítica d’un producte |
|
Activitat 2: Disseny i redacció d’un projecte de Ràdio Drama (Contingut 1, 2, 3, 4 i 5)
|
|
|
Descripció general |
Dissenyar i redactar un projecte per a la promoció o venda d’un programa de ficció. Activitat en grups de treball de 4 o 5 persones. |
|
Material de suport |
Enunciat de l’activitat. Bibliografia bàsica i complementària. |
|
Lliurable i vincles amb l’avaluació |
Lliurar l’arxiu del projecte. 10% de la nota final del bloc de pràctiques. |
|
Objectius específics |
Identificar els factors de programació d’un contingut radiofònic Valorar els aspectes econòmics i de producció d’un programa de ràdio Definir els elements creatius al voltant de l’objectiu del producte |
|
Activitat 3: Guions radiofònics per a Ràdio Drama (Contingut 2, 3, 4 i 5)
|
|
|
Descripció general |
Redactar un guió per a un programa radiofònic dramàtic o de ficció d’entre 15 minuts i 20 minuts de duració. Activitat en grup de 4 o 5 persones |
|
Material de suport |
Enunciat de l’activitat. Bibliografia bàsica i complementària. |
|
Lliurable i vincles amb l’avaluació |
Lliurar el guió tècnico-literari final. 20% de la nota final. |
|
Objectius específics |
Ser capaços de confeccionar i entendre un guió radiofònic Practicar la comunicació entre els components de l’equip a l’estudi Ser capaços de realitzar un producte radiofònic |
|
Activitat 4: Enregistrament i realització d’una producció de ficció (Contingut 3, 4, 5 i 6)
|
|
|
Descripció general |
Traslladar un guió radiofònic de drama o ficció a un programa real editat i preparat per a ser emès. Activitat en grup de 4 o 5 persones. |
|
Material de suport |
Enunciat de la prova. Bibliografia bàsica i complementària. |
|
Lliurable i vincles amb l’avaluació |
Lliurar l’arxiu sonor del programa enregistrat. 20% de la nota final. |
|
Objectius específics |
Practicar la lectura i interpretació del guió radiofònic de dramàtics Experimentar la interpretació i la direcció d’actors Aplicar els principis de realització radiofònica Realitzar efectes especials adequats per a la ficció radiofònica |
|
Activitat 5: Informes i activitats de seguiment i valoració (Contingut 1, 2, 3, 4, 5 i 6)
|
|
|
Descripció general |
Monitoritzar la producció i destacar els aspectes d'innovació, crítica, efectivitat i audiència. Proposar aspectes a millorar. Activitat en grup de 4 o 5 persones. |
|
Material de suport |
Enunciat de les activitats relacionades. Bibliografia bàsica i complementària. |
|
Lliurable i vincles amb l’avaluació |
Lliurar els informes o anàlisis corresponents. 15% de la nota final. |
|
Objectius específics |
Practicar la lectura i interpretació del guió radiofònic de dramàtics Aplicar els principis de realització radiofònica Identificar els factors de programació d’un contingut radiofònic Valorar els aspectes econòmics i de producció d’un programa de ràdio Definir els elements creatius al voltant de l’objectiu del producte |
|
Activitat 6: Comentari sobre l’espacialitat i la veu en el ràdio drama (Contingut 1, 2, 5 i 6) |
|
|
Descripció general |
Individualment, analitzar i reflexionar en un assaig breu sobre l'ús, les caracteristiques i la recreació de l'espai i la veu en un producte de ràdio ficció. |
|
Material de suport |
Enunciat de l'activitat. Bibliografia bàsica i complementària. |
|
Lliurable i vincles amb l’avaluació |
Lliurar el text del comentari. 10% de la nota final. |
|
Objectius específics |
Aplicar els principis de realització radiofònica Definir els elements creatius al voltant de l’objectiu del producte Experimentar la interpretació i la direcció d’actors Conèixer les tècniques d’expressió narrativa |
|
Activitat 7: Informe final de valoració (Contingut 1, 2, 3, 4, 5 i 6) |
|
|
Descripció general |
Individualment, monitoritzar la producció i destacar els aspectes d'innovació, crítica, efectivitat i audiència. Proposar aspectes a millorar. |
|
Material de suport |
Enunciat de l'activitat. Bibliografia bàsica i complementària. |
|
Lliurable i vincles amb l’avaluació |
Lliurar el document de l'informe. 10% de la nota final. |
|
Objectius específics |
Practicar la lectura i interpretació del guió radiofònic de dramàtics Aplicar els principis de realització radiofònica Identificar els factors de programació d’un contingut radiofònic Valorar els aspectes econòmics i de producció d’un programa de ràdio Definir els elements creatius al voltant de l’objectiu del producte |
L’avaluació de Ràdio Drama i Ràdio de Ficció es composa d’una part d'avaluació en grup (65%), on es redacta un projecte (10%), s'escriuen els guions radiofònics de la producció (20%), s'enregistra i es realitza la producció sonora de ficció (20%) i es fan activitats, així com un informe final per la seva valoració i seguiment (15%). També es fan activitats d'avaluació individuals (35%) al llarg de tot l'any, com poden ser un comentari sobre el disseny de l'espai i la veu en el ràdio drama (10%), l'anàlisi d'un producte radiofònic de ficció (10%) i un informe final de valoració i presentació dels coneixements adquirits (10%). Es comptabilitza un 5% de la nota final en concepte d'assistència i participació a les sessions. L'assignatura no té examen, pròpiament.
En resum, l’avaluació es realitza comptant els següents elements i treballs:
En Grup (65%)
Disseny i redacció d’un projecte de Ràdio Drama (10%)
Guions radiofònics per a Ràdio Drama (20%)
Enregistrament i realització d’una producció de ficció (20%)
Informes i activitats de seguiment i valoració (15%)
Individual (35%)
Comentari sobre l’espacialitat i la veu en el ràdio drama (10%)
Anàlisi d’un producte radiofònic de ficció (10%)
Informe final de valoració (10%)
Assistència i participació (5%)
El plagi en qualsevol activitat o treball representa un zero immediat en l’avaluació.
RECUPERACIÓ
Segons la normativa vigent, tan sols podran fer la recuperació aquells estudiants que no hagin arribat al 5 de la mitja del curs. Es realitzarà una prova proporcional per recuperar aquelles activitats no aprovades.
ASH, W. The way to write Radio Drama. Londres: Elm Tree Books, 1985
COMPARATO, Doc. El Guió. Art i tècnica d’escriure per al cinema i la televisió. Bellaterra: Publicacions de la Universitat Autònoma de Barcelona, 1989.
CROOK, T. Radio Drama. Theory and practice. London: Routledge, 1999.
FIELD, Syd. El libro del guión. Fundamentos de la escritura de guiones. Madrid: Plot Ediciones, 1995.
KAPLÚN, Mario. Producción de programas de radio: el guión la realización. Quito:Ediciones CIESPAL: Editorial Quipus, 1999.
RATTIGAN, D. Theatre of sound: radio and the dramatic imagination. Dublin: Carysfort Press, 2001.
RODERO, E.; SOENGAS, X. Ficción radiofònica. Cómo contar una historia en la radio. Madrid: IORTV, 2010.
GROOVE, Claire. So you want to write radio drama? Londres: Nick Hern Books, 2013.
HILLIARD, R. L. Writing for Television, Radio and New Media. London: Thomson Learning, 1999.
NIQUI, C. Disseny i creativitat sonora. Barcelona: Editorial UOC, 2007.
RODERO, E. “Recuperar la creatividad radiofònica. Razones para apostar por la radio de ficción”. Análisis, 32, 2005, 133-14
RODGER, I. Radio Drama. London: MacMillan Press, 1982.
WILLIAM, C. Writing for radio. Londres: Bloomsbury Academic, 2015.