Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Jorge Oter González

Trimestre: Segon trimestre

Crèdits: 4

Professorat: 

Jorge Oter González

Idiomes d'impartició


  • Català

Competències


Competències específiques
  • E1_Dissenyar i programara les interífices gràfiques de portals web estàtics o dinàmics, d'aplicacions interactives i de videojocs, seguint criteris d'usabilitat i accessibilitat

  • E4_Dissenyar, planificar, editar, programar i comercialitzar aplicacions multimèdia interactives

Descripció


L'assignatura "Fonaments de Programació" s'emmarca dins de l'àrea Multimèdia del Grau en Mitjans Audiovisuals. En aquesta assignatura s'introdueix als estudiants en l'aprenentatge d'un llenguatge de programació que li permetrà escriure aplicacions web multimèdia amb una interacció de l'usuari augmentada.

Aquesta assignatura és la continuació natural de la precedent "Sistemes Multimèdia" cursada en el primer trimestre.

El llenguatge de programació que s'utilitza és el javascript i en concret la llibreria P5.js amb l'objectiu de facilitar l'escriptura dels programes. Es veuen els fonaments de programació per poder fer petits càlculs, llegir i guardar informació que ha aportat l'usuari i crear transicions i animacions amb els objectes de la interfície gràfica d'usuari. Es treballa la programació en resposta a esdeveniments que ha provocat l'usuari amb el teclat i el ratolí.

Els diversos conceptes treballats en l'assignatura estan pensats per capacitar a l'estudiant en l'aprenentatge i utilització dels conceptes bàsics de la programació.

 

Continguts


TEMA 1.- ALGORÍSMICA I PROGRAMACIÓ. EINA DE TREBALL

Aquest bloc docent té una doble finalitat, per un cantó la familiarització de l'estudiant amb l'eina de treball que s'usarà per a la producció d'aplicacions interactives i per l'altra la introducció de conceptes bàsics envers l'algorísmica i la programació.

En aquest contingut es treballa:

1. Introducció a l'algorísmica i la programació

2. Què és JavaScript? Llibreria p5.js

3. Eina de treball: Entorn de Programació

4. Procés de Programació. Llenguatges interpretats vers llenguatges compilats

5. Estructura d'un programa

    5.1 La funció setup()

    5.2. La funció draw(). Animacions

 

TEMA 2.- PROGRAMACIÓ AMB P5JS. INTERACTIVITAT 

Aquest bloc docent té com a finalitat escriure programes amb P5.js que permetin incloure gràfics, animacions  i interactivitat.

En aquest contingut es treballa:

1. Concepte de variable. Variables d'entorn

2. Interacció amb el ratolí

3. Interacció amb el teclat

4. Concepte d'event. Funcions d'events

5. Eines bàsiques de dibuix

 

TEMA 3.- PROGRAMACIÓ BÀSICA

Aquest bloc docent té com a finalitat escriure programes amb una animació i/o interactivitat aconseguida fent ús d'una programació bàsica.

En aquest contingut es treballa:


1. Tipus de dades: números, cadenes i booleans

2. Valors de les dades
  2.1. Variables: creació, accés i modificació
  2.2. Constants i literals: creació i accés
  2.3. Àmbit de les dades: local i global

3. Expressions i operadors
  3.1. Operadors aritmètics, lògics i relacionals
  3.2. Avaluació d’expressions. Ordre de les operacions

4. Entrades i sortida de dades

5. Estructures de control de l’execució
  5.1. Estructura seqüencial.
  5.2. Estructura condicional
  5.3. Estructura iterativa

 

TEMA 4.- PROGRAMACIÓ AVANÇADA

Aquest bloc docent té com a finalitat escriure programes amb una animació i/o interactivitat aconseguida fent ús d'estructures de la programació més avançades.

En aquest contingut es treballa:

1. Descomposició funcional
  1.1. Evitar la repetició de codi
  1.2. Procediments: accions i funcions

2. Parametrització
  2.1. Pas de paràmetres
  2.2. Retorn de valors

 

 

Sistema d'avaluació


La qualificació final és la suma ponderada de les qualificacions de les següents activitats:

ACTIVITAT PES

PROVA ESCRITA I 20%

PROVA ESCRITA II 50%

PRÀCTICA EXERCICIS INDIVIDUALS 5%

PRÀCTICA: JOC INTERACTIU PART 1 8%

PRÀCTICA;  JOC INTERACTIU PART 2 17%

Amb les ponderacions anteriors, les activitats de laboratori (exercicis i pràctiques) tenen un pes del 30% i les activitats de caire teòric tenen un pes del 70%.

Consideracions:

Per superar l'assignatura és imprescindible que l'estudiant tingui una qualificació mínima de 4 en els exercicis individuals de les sessions, i també en cadascuna de les parts del joc interactiu lliurades a la part de pràctiques.

Si la nota final de la PROVA ESCRITA II no és superior a 4 l'assignatura queda suspesa amb la qualificació d'aquesta activitat.

La recuperació només possibilita recuperar la qualificació de les activitats teòriques: PROVA ESCRITA I i II. Si la qualificació de l'examen de recuperació és 4  o superior i la ponderació amb la qualificació de pràctiques iguala o supera el 5 l'assignatura queda aprovada amb una qualificació de 5.

Bibliografia


Bàsic

Montse Rabassa, Lina Juan. Transparències i exercicis de classe. Publicació interna de l'ESUPT

Lauren McCarthy, Casey Reas, Ben Fry. Introducción a p5.js. Marker Media. ISBN: 973-099881309

P5js Guia de referencia. https://p5js.org/es/reference/

Complementary

JavaScript Guide. MDN. https://developer.mozilla.org/en-US/docs/Web/JavaScript/Guide

Mario Rubiales Gómez. Curso de Desarrollo Wev: HTML, CSS y Javascript. Grupo Anaya Publicaciones Generales, 2018. ISBN-10: 8441539391

 

API HTML, CSS i JavaScript en w3Schools. https://www.w3school.com