Informació general


Tipus d'assignatura: Bàsica

Coordinador: Juan José Pons López

Trimestre: Segon trimestre

Crèdits: 6

Professorat: 

Francisco José Pinel Cabello

Idiomes d'impartició


  • Català
  • Castellano

Les classes s'impatiran en català i castellà, amb documentació en anglès.

Competències


Competències específiques
  • E8. Representar de forma visual conceptes i/o dades per a la ideació i creació de videojocs.

Competències generals
  • G3. Reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.

  • G4. Comunicar informació, idees, problemes i solucions a un públic especialitzat com no especialitzat.

  • G5. Desenvolupar les habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.

Competències transversals
  • T2. Treballar com a membre d'un equip interdisciplinari ja sigui com un membre més o realitzant tasques de direcció amb la finalitat de contribuir a desenvolupar projectes amb pragmatisme i sentit de la responsabilitat, assumint compromisos i tenint en compte els recursos disponibles.

Descripció


L’assignatura de Disseny Gràfic forma part de la matèria de Creació Artística, I proposa a  l'alumnat una aproximació a la teoria i la pràctica del disseny gràfic tradicional, així com les lleis d'usabilitat i UX actuals. D’aquesta manera, l’estudiant serà capaç de proposar solucions a problemes relacionats amb la creació de productes interactius i videojocs. A partir de classes magistrals, presentacions i pràctiques de laboratori, l’estudiant adquirirà coneixements de fonaments del disseny, història del disseny gràfic, disseny d’interfície d’usuari i software específic per dissenyadors.

Continguts


  1. Introducció. Història del disseny gràfic
  2. Fonaments del disseny gràfic

             2.1.Semiòtica

2.2.Teoria de la percepció.

2.3.Teoria del color

2.4.Tipografia

2.5.Iconografia

2.6. Pictogrames i infografia

2.7.Conceptes de composició: pes, equilibri, simetria, escala.

2.8.Teoria i pràctica de la maquetació i el tractament del text.

3. Creació de marca. Branding.

3.1. Briefing

3.2. Naming

3.3. Formats d'imatge i estàndards de la indústria. Logos

4. User Experience i Interfície d'Usuari

4.1. Què és UX?

4.2. Arquitectura de la Informació

4.3 Interfície d'Usuari en videojocs. Tipologies.

5. Eines informàtiques de creació i edició de imatges.

5.1. Adobe Photoshop

5.2. Adobe Illustrator

 

Sistema d'avaluació


La nota de cada alumne es calcularà seguint els següents percentatges:

A1. Treball en grup: Anàlisi d'autor i peces artístiques 6%

A2. Treball individual: Marca i Brandbook 12%

A3. Treball individual: Pictogrames i Infografia 12%

A4. Pràctiques de laboratori: Eines de creació gràfica digital 35%

A5. Examen Final 35%

 

Nota final: A1 0,06 + A2 0,12 + A3 0,12 + A4 0,35 + A5 0,35

Consideracions:

- Cal obtenir una nota final igual o superior a 5  a l'examen final per a aprovar l’assignatura.

- Una activitat no entregada o lliurada amb retard i sense justificació (citació judicial o assumpte mèdic) compta com un 0.

- Tota activitat avaluable comptarà amb una part de creativitat que cal aprovar per poder optar a aprovar el còmput de l'exercici. En cas de suspendre aquesta part, només s'avaluarà i es comptabilitzarà la part creativa.

- És responsabilitat de l’alumne evitar el plagi en totes les seves formes. En el cas de detectar un plagi, independentment del seu abast, en alguna activitat correspondrà a tenir una nota de 0. A més, el professor comunicarà a la Direcció de Departament la situació per a que es prenguin mesures aplicables en matèria de règim sancionador.

 

Recuperació:

-  Cal obtenir una nota superior a 5 a l’examen final de recuperació per a aprovar l’assignatura.

- Les activitats A2 i A3 es podran recuperar amb una nota màxima de 7, en canvi, les activitats A1 i A4 no són recuperables.

- La nota de l’examen de recuperació s’aplicarà només a la nota de l’activitat A5.

 

Bibliografia


Bàsic

Satué, E. (2012). Graphic design: From the Origins to the Present Day. Madrid: Alianza Editorial

LUPTON, Ellen y COLE PHILLIPS, Jennifer. (2016). Diseño gráfico: Nuevos fundamentos. Gustavo Gili.

BEIRUT, Michael. (2001). Fundamentos del Diseño Gráfico. infinito.

Complementary

DONDIS, Donis A. (2011). La sintaxis de la imagen: Introduccion al alfabeto visual. Gustavo Gili.

MAEDA, John. (2006). Las leyes de la simplicidad. Gedisa Editorial.

FRUTIGER, Adrian. (2007). El libro de la tipografía. Gustavo Gili.

WONG, Wucius (2008). Principios del diseño en ccolor. Gustavo Gili.

WONG, Wucius. (2012). Fundamentos del diseño. Gustavo Gili.

LUPTON, Ellen. (2011). Pensar con tipos. Una guía clave para estudiantes, diseñadores, editores y escultores. Gustavo Gili.

BRARDA, Maria. (2016). Motion Graphics Design: la dirección creativa de branding de TV. Gustavo Gili.

MUNARI, Bruno (1987). Diseño y Comunicación Visual. Gustavo Gili.

BAINES, Phil i HASLAM, Andrew. (2002). Tipografía. Función, Forma y Diseño. Gustavo Gili.