Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Juan José Pons López

Trimestre: Primer trimestre

Crèdits: 4

Professorat: 

Antonio José Planells De La Maza

Idiomes d'impartició


  • Català

Els materials podran proporcionar-se tant en català com en castellà o anglès.

Competències


Competències específiques
  • E1. Demostrar coneixements de la història dels videojocs i analitzar els videojocs referents amb arguments fonamentats en base a criteris d'avaluació contextualitzats en el marc històric i cultural.

  • E2. Dissenyar les mecàniques, regles, estructura i narrativa de videojocs seguint els criteris de jugabilitat i balanceig per oferir la millor experiència de joc possible.

Competències generals
  • G1. Demostrar tenir i comprendre coneixements avançats de la seva àrea d'estudi que inclouen els aspectes teòrics, pràctics i metodològics, amb un nivell de profunditat que arriba fins a l'avantguarda del coneixement.

  • G2. Resoldre problemes complexos del seu àmbit laboral, mitjançant l'aplicació dels seus coneixements, l'elaboració d'arguments i procediments, i l'ús d'idees creatives i innovadores.

  • G3. Reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.

  • G4. Comunicar informació, idees, problemes i solucions a un públic especialitzat com no especialitzat.

Competències transversals
  • T1. Comunicar en un tercer idioma, que serà preferentment l'anglès, amb un nivell adequat de forma oral i per escrit i d'acord amb les necessitats que tindran els graduats i graduades.

  • T2. Treballar com a membre d'un equip interdisciplinari ja sigui com un membre més o realitzant tasques de direcció amb la finalitat de contribuir a desenvolupar projectes amb pragmatisme i sentit de la responsabilitat, assumint compromisos i tenint en compte els recursos disponibles.

Descripció


L'assignatura de Narrativa realitza una aproximació holística (literatura, cinema i joc) al fenomen d'explicar, viure i jugar històries en el marc de la matèria de Disseny i Creació de Jocs. D'aquesta manera, resulta clau entendre no només els elements formals de la tradició narratològica (personatges, trames, temporalitat i espai) sinó també els debats contemporanis que es plantegen des de les actuals posicions ludològiques. A més a més, l’assignatura té un fort vincle amb el marc cultural i social del videojoc, generant així una lectura text/context que pren en consideració tant la funció cultural del mitjà com la seva capacitat per a presentar nous imaginaris. Aquesta aproximació teòrica es complementa amb la realització de diferents pràctiques, totes elles orientades a la creació conceptual d’un petit joc de marcat caràcter narratiu.

Continguts


1. Conceptes preliminars.

1.1. Narració vs. Ficció. Relat vs. Món.

1.2. Rerefons (Backstory) i Context (Setting).

 

2. La ludoficció en el marc de l'oci digital.

2.1. Història, successos i estructures narratives.

2.1.1 L'acció com a motor narratiu.

2.1.2 Trames, conflicte i objectius.

2.1.3 La relació de les trames amb les regles.

2.1.4 Estructures narratives: dels models clàssics als storylets.

2.1.5 De la Narrativa Ambiental a la Narrativa Indexical.

2.2. Els existents: El personatge i l'espai

2.2.1 Concepte de personatge interactiu

2.2.2 Identificació i control de l'usuari

2.2.3 Configuració i arc de transformació

2.2.4 Caracterització emocional, psicològica i accions

2.2.5. Les tipologies de l'espai i la construcció dels eixos.

 

3. Disseny Narratiu (I): Worldbuilding, quests, diàlegs i puzles.

3.1 Narrative Designer i figures afins: guionista, escriptor i dissenyador de jocs.

3.2 El Worldbuilding: oportunitats i límits.

3.3. El disseny de missions o quests.

3.4. Els diàlegs lineals i no lineals.

3.5. El disseny de puzles narratius.

3.6. Cas d'estudi.

 

4. Disseny Narratiu (II): La posada en escena i la creació de cinemàtiques.

4.1. La composició i el quadre.

4.2. Tipologies de plans i moviments de càmera.

4.3. El fora de camp i el pla pictòric.

 

5. Narratologia Audiovisual i Interactiva.

5.1. El model triàdic de Genette.

5.2. El temps: duració, ordre i freqüència.

5.3. La veu: el narrador.

5.4. El mode: focus i focalització.

5.5. La ruptura: Metalepsis.

Sistema d'avaluació


La nota de cada alumne es calcularà seguint els següents percentatges:

A1. Pràctica de laboratori: Creació d'un guió audiovisual i un curtmetratge  30%

A2. Pràctica de laboratori: Disseny i implementació d'un joc narratiu 40%

A3. Examen final 30%

Nota final = A1 0,3 + A2 0,4 +  A3 0,3 

Consideracions:

  • Cal obtenir una nota superior a 5 a l’examen final per a aprovar l’assignatura.
  • Les faltes d’ortografia, les incorreccions en la redacció i els problemes formals i tècnics específics de l’assignatura es penalitzaran amb 0,10 punts, fins un màxim de 4 punts, en totes les activitats i proves avaluables. En el cas de l’examen final ordinari i de recuperació la reducció màxima serà de 2 punts.
  • Una activitat no entregada o lliurada amb retard i sense justificació (citació judicial o assumpte mèdic) compta com un 0.
  • En el cas de detectar un plagi, copia o frau en qualsevol activitat o prova avaluable aquesta obtindrà automàticament una qualificació final de 0. Addicionalment, en casos de còpia o frau, és responsable de la conducta tant qui copia com qui deixa copiar, i les conseqüències de la conducta afecten tots els estudiants implicats en l’actuació irregular. Independentment del suspens provocat pel plagi, copia o frau, el professor comunicarà a la Direcció del Departament la situació per a que es prenguin les mesures aplicables en matèria de règim sancionador i la incoació del pertinent expedient disciplinari.

Recuperació:

  • La recuperació es farà amb un examen de recuperació que tindrà el mateix format i continguts que l'examen de l'activitat 3.
  • Cal obtenir una nota superior a 5 a l’examen final de recuperació per a aprovar l’assignatura.
  • La nota de l’examen de recuperació s’aplicarà només a la nota de l’activitat 3. Per tant, es tindrà en compte la ponderació de la resta d'activitats per a obtenir la nota final de la recuperació.
  • No s'admetrà el lliurament de la resta d'activitats per a ser re-avaluades en el marc de la recuperació.
  • En cas de superar la recuperació, la nota final màxima que es pot obtenir en el total de l'assignatura és 8.

Bibliografia


Bàsic

Walton, Marek & Suckling, Maurice (2012). Video Game Writing: From Macro to Micro. Dulles: Mercury Learning and Information. 

Heussner, Tobias; Kristen Finley, Toiya; Brandes Hepler, Jennifer & Lemay, Ann (2015). The Game Narrative Toolbox. Abingdon: CRC Press.

Cuadrado Alvarado, Alfonso & Planells de la Maza, Antonio José (2020). Ficción y videojuegos. Teoría y práctica de la ludonarración. Barcelona: UOC Press.

Complementary

Bateman, Chris (Ed.). (2021). Game writing: Narrative skills for videogames. New York: Bloomsbury.

King, Stephen (2018). Mientras escribo. Madrid: Debolsillo.

Lebowitz, Josiah & Klug, Chris (2012). Interactive Storytelling for Video Games: Proven Writing Techniques for Role Playing Games, Online Games, First Person Shooters, and more. Massachusetts: Focal Press.

Marx, Christy (2007). Writing for animation, comics & games. London: Taylor & Francis.

Navarro Remesal, Víctor (2016). Libertad dirigida Una gramática del análisis y diseño de videojuegos.Santander: Shangrila. 

Planells de la Maza, Antonio José (2015). Videojuegos y mundos de ficción. Madrid: Ediciones Cátedra.

Anyó, Lluis (2016). El jugador implicado: Videojuegos y narraciones. Barcelona: Laertes.

Sheldon, Lee (2014). Character development and storytelling for games (2a edició). Boston: Course Technology. 

Mckee, Robert (2018). El diálogo: El arte de hablar en la página, la escena y la pantalla.Barcelona: Alba Editorial.

McKee, Robert (2011). El guión. Story. Barcelona: Alba Editorial.

Campbell, Joseph (1959). El héroe de las mil caras: psicoanálisis del mito. México: Fondo de Cultura Económica.

Aristóteles (2004). Poética. Madrid: Alianza Editorial.

Cuadrado Alvarado, Alfonso (2017). Narración Audiovisual. Madrid: Síntesis.

Gaudreault, André & Jost, François (1995). El relato cinematográfico. Cine y Narratología. Barcelona: Paidós.

Murray, Janet (1999). Hamlet en la Holocubierta. El futuro de la narrativa en el ciberespacio. Barcelona: Paidós.

Balló, Jordi & Pérez, Xavier (2006). La semilla inmortal: los argumentos universales en el cine. Barcelona: Anagrama.

Bordwell, David (1996). La narración en el cine de ficción. Barcelona: Paidós.

Nicklin, Hannah (2022). Writing for Games: Theory and Practice. Boca Ratón: CRC Press.

Katz, Steven (2005). Plano a plano: de la idea a la pantalla. Madrid: Plot.

Heussner, Tobias (Ed.)(2019). The Advanced Game Narrative Toolbox. Abingdon: CRC Press.

Skolnick, Evan (2014). Video Game Storytelling. Berkeley: Watson-Guptill Publications.

Short, Tanya X. & Adams, Tarn (Eds.)(2019). Procedural Storytelling in Game Design. Boca Raton: CRC Press.