Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Marc Terradellas Fernández

Trimestre: Tercer trimestre

Crèdits: 4

Professorat: 

Karima Bouallalene Jaramillo
Jordi Ventura Medina 
Mireia Pardas Peraferrer 

Idiomes d'impartició


  • Castellano
  • Català

L’assignatura serà impartida en català i castellà indistintament. Alguns continguts de l’assignatura seran en anglès com: contingut audiovisual, material de suport i articles científics.  

L’alumne ha de ser capaç d’utilitzar aquest material per assolir els objectius de l’assignatura.  

 

Competències


Competències bàsiques
  • B1_F Que els estudiants hagin demostrat tenir i comprendre coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i es trobi en un nivell que, si es recolza amb llibres de text avançats, inclou també algun aspecte que impliqui coneixements procedents de la vanguardia del seu camp d'estudi

     

  • B2_F Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements a la seva feina o vocació d'una forma professional i tinguin les comptències que es solen demostrar mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi

     

  • B3_F Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi), per emetre judicis que incorporin una reflexió sobre temes rellevants de caire social, científic i ètic

     

  • B5_F Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia

     

Competències específiques
  • E1_F Conèixer i comprendre la morfologia, la fisiologia, la patologia i la conducta de les persones, tant sanes com malaltes, en el medi natural i social

     

  • E4_F Adquirir l'experiència clínica adequada que proporcioni habilitats intel.lectuals i destreses tècniques i manuals, que faciliti la incorporació de valors ètics i professionals, i que desenvolupi la capacitat d'integració dels coneixements adquirits, de manera que, a l'acabar els estudis, els estudiants sàpiguen aplicar tant a casos clínics concrets en el medi hospitalari i extrahospitalari, com actuacions en l'atenció primària i comunitària

     

  • E10_F Elaborar l'informe d'alta de les cures de fisioteràpia una vegada coberts els objectius proposats

     

  • E11_F Proporcionar una atenció de fisioteràpia eficaç, oferint una assistència integral als pacients

     

  • E15_F Participar en l'elaboració de protocols assistencials de fisioteràpia basada en l'evidència científica, fomentant activitats professionals que dinamitzin la investigació en fisioteràpia

     

  • E18_F Adquirir habilitats de gestió clínica que incloguin l'ús eficient dels recursos sanitaris i desenvolupar activitats de planifiació, gestió i control de les unitats assistencials on es doni atenció en fisioteràpia i la seva relació amb altres serveis sanitaris

     

  • E20_F Identificar els factors estructurals, fisiològics i biomecànics que condicionen la pràctica de l'activitat física i de l'esport

  • E23_F Identificar els efectes de la pràctica de l'exercici físic sobre els aspectes psicològics i socials de l'ésser humà

     

Competències transversals
  • T1_F Adquirir la capacitat per comunicar-se en una llengua estrangera i treballar en un context internacional

     

Descripció


En aquesta assignatura s’ofereix la possibilitat que l’estudiant obtingui uns coneixements bàsics sobre el desenvolupament del infant sa i les diferents afeccions que com a professionals sanitaris podem tractar. El/la futur/a professional de Fisioteràpia, necessita comptar amb aquests coneixements per comprendre millor la complexitat de la relació assistencial i poder utilitzar estratègies i habilitats que li permetin realitzar intervencions efectives i humanes amb els infants i les seves famílies.  

L’objectiu fonamental de l’assignatura es ajudar a l’estudiant a adquirir els coneixements bàsics de la infància, de manera que sigui capaç de reconèixer les funcions i estructures, nivell d’activitat i participació. Així com assolir una major comprensió de les variants en els desenvolupament de l’infant en la seva totalitat.  

Aquesta assignatura vetlla per introduir la perspectiva de gènere en el seu contingut i desenvolupament.

Aquesta assignatura vetlla per introduir la perspectiva de gènere en el seu contingut i desenvolupament. A més els objectius estan alineats amb els Objectius de Desenvolupament sostenible (ODS) de l’Agenda 2030 de les Nacions Unides. 

Continguts


Bloc teòric  

  1. Adaptacions al desenvolupament funcional del nen. 

  1. Etapes de creixement i desenvolupament funcional. 

  1. Elements essencials de la intervenció fisioterapèutica. 

  1. Principis físics terapèutics, aplicació, beneficis i efectes adversos. 

  1. Duració i freqüència de les intervencions especifiques de fisioteràpia. 

  1. Intervencions manuals e instrumentals. 

  1. Aplicació en funció del desenvolupament psicomotor i autonomia del infant. 

Bloc pràctic 

  1. Fonaments de l’exploració específica fisioterapèutica del nen en diferents etapes del desenvolupament. 

  1. Avaluació general i especifica de fisioteràpia. 

  1. Interpretació de resultats, evolució de la malaltia i control dels efectes adversos. 

  1. Diagnòstic fisioterapèutic.  

  1. Coneixement de les principals patologies infantils i juvenils. 

  1. Interacció entre fisioteràpia, medicina y família. 

 

Sistema d'avaluació


Aquesta assignatura podrà considerar en la seva proposta d'avaluació els següents indicadors detallats a la taula:  

Sistema de evaluación 

Ponderación mínima 

Ponderación máxima 

SE1. Portafolio electrónico 

10% 

40% 

SE2. Exposición oral 

20% 

50% 

SE3. Examen 

30% 

60% 

SE4. Autoevaluación 

5% 

30% 

SE5. Evaluación entre iguales (2P2) o coevaluación 

5% 

30% 

  • S'utilitza un sistema de qualificació quantitativa (de 0 a 10) i qualitativa (suspens, aprovat, notable, excel·lent, matrícula d'honor) segons RD 1125/2003.  
  • El sistema d’avaluació i el període de recuperació es detalla en el Pla d’Aprenentatge disponible a l’aula virtual a l’inici de l’assignatura. 
  • Segons normativa UPF, els estudiants que tenen opció a realitzar la recuperació de l’assignatura són aquells que hagin obtingut una qualificació de “suspens”, que són les úniques susceptibles de modificació en el procés de recuperació.  
  • La còpia total o parcial en qualsevol de les activitats d'aprenentatge significarà un "No Presentat" en l'assignatura, sense opció a presentar-se a la prova de recuperació i sense perjudici de l'obertura d'un expedient per aquest motiu.”

Bibliografia


Bàsic

Shumway-Cook, A., & Woollacott, M. Motor control: Translating Research into Clinical Practice (4th ed.) Baltimore: Ed. LWW.  2010.  

Organización Mundial de la Salud. Clasificación Internacional del Funcionamiento, de la Discapacidad y de la Salud: versión para la infancia y adolescencia: CIF-IA.  Geneve, Switzerland 2011.  ISBN 978-84-7670-711-1 (edición española) 

M. Yamile Pinzón Bernal, L.M.Salamanca Duque. Evaluación Neuropediatrica Funcional. Fundamentos y métodos de aplicación. Ed. Panamericana 2021 

J. Palisano, R., Orlin, M., & Schreiber, J. . Campbell's Physical Therapy for Children (5th ed.). Missouri: Elservier. 2017 

Macias L, Fagoaga J. Fisioterapia en pediatria.Madrid: McGraw-Hill Interamericana; 2018 

Babies. Thomas Balmes 2016

Babies Series. Netflix 2020

Complementary

F. J. Fernández Regó, G. Torró Ferrero. Fisioterapia en Neonatologia. La importancia del abordaje temprano en el recién nacido de riesgo. Ed. Panamericana 2021​ 

M. Hadders-Algra He neurolological examination of th child with minor neurological dysfunction. Mac Keith Press, 2010  

M. Hadders-Algra, E. Brogren Carlberg.  Postural Control: A key Issue in developmental disorders. Clinics in Developmental Medicine. Paperback 1718. 2008 

Cano de la Cuerda R., Collado Vázquez S.. Neurorrehabilitación. Métodos específicos de valoración y tratamiento. Ed. Panamericana. 2012 

Forestier, Michèle. De la naissance aux premier spas. Acompagner l’enfant dans ses découvertes motrices: Toulouse: Ed. Erès. 2éme Edition 2018 

S. Levitt. Tratamiento de la paràlisis cerebral y el retraso motor (5a edición). Panamericana: 2013  

Espinosa Jorge J., Arroyo Riaño MO., Martín Maroto P., Ruiz Molina D., Moreno Palacios JA. Guía Esencial de Rehabilitación Infantil. Madrid: Panamericana; 2010  

Amiel-Tissón C, Grenier A.Vigilancia neurológica durante el primer año de vida. Barcelona: Masson; 1998