Que estàs buscant?
B2_F Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements a la seva feina o vocació d'una forma professional i tinguin les comptències que es solen demostrar mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi
B4 Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especilitzat
E16_F Capacitat per portar a terme intervencions fisioterapèutiques basant-se en l'atenció integral de la salut que suposa la cooperació multiprofessional, la integració dels processos i la continuitat assistencial
E5 Programar el procés d'entrenament d'habilitats motrius en els seus diferents nivells i entorns de pràctica
E6 Aplicar els principis fisiològics, biomecànics, comportamentals i socials, als diferents camps de l'activitat física i l'esport
E7 Identificar els riscos que es deriven per a la salut, de la pràctica d'activitats físiques i esportives inadequades i proposar alternatives
E8 Avaluar la condició física, prescriure i desenvolupar exercicis físics orientats a la salut i en condicions de seguretat per a aquests practicants
E9 Realitzar programes d'activitats físiques i esportives
E10 Realitzar programes per a les organitzacions i entitats esportives en l'àmbit de l'Oci, Turisme, el Lleure, i l'Espectacle Esportiu
E13 Desenvolupar recursos cognitius i tècnics per a l'emprenedoria en activitats marítimes, wellness i salut
T1_F Adquirir la capacitat per comunicar-se en una llengua estrangera i treballar en un context internacional
T2_F Demostrar capacitat d'organització i planificació
T3_F L'estudiant ha de ser capaç de desenvolupar habilitats en les relacions interpersonals i siguin capaços de treballar dins d'un equip intra i interdisciplinar
Fisioteràpia neurològica és una assignatura que pretén posar a disposició de l'alumne els coneixements necessaris per entendre els principis bàsics de la neurorehabilitació així com les principals afectacions neurològiques en pacients adults. Tant mateix es proporcionarà a l'alumne les nocions, eines i estratègies necessàries per poder avaluar el pacient, així com planificar i executar-ne el tractament.
Aquesta assignatura vetlla per introduir la perspectiva de gènere en el seu contingut i desenvolupament. A més els objectius estan alineats amb els Objectius de Desenvolupament sostenible (ODS) de l’Agenda 2030 de les Nacions Unides.
1. Introducció a la Neurorehabilitació:
a) Neuroplasticitat
2. Història clínica:
a) Observació, valoració, exploració
b) Formulació objetius
c) Planificació de tractament
3. Patologies del sistema nerviós:
a) Ictus
b) Traumatismes craneo encefàlics
c) Lesió Medul·lar
d) Malalties Neurodegeneratives
i. Parkinson
ii. Esclerosi Múltiple
iii. Esclerosi Lateral Amiotrófica
e) Síndromes Cerebel·loses: Atàxia
4. Abordatges en fisioteràpia neurològica
a) Concepte Bobath o tractament neuro-evolitiu
b) Exercisi Terapeutic cognocitiu o Mètode Perfetti
c) Entrenament orientat a la tasca
d) Teràpia restrictiva
Aquesta assignatura podrà considerar en la seva proposta d'avaluació els següents indicadors detallats a la taula:
Sistema d'avaluació | Ponderació mínima | Ponderació màxima |
SE1. Portafoli electrònic | 10% | 40% |
SE2. Exposició oral | 20% | 50% |
SE3. Examen | 30% | 60% |
SE4. Autoavaluació | 5% | 30% |
SE5. Avaluació entre iguals (2P2) o coavaluació | 5% | 30% |
Per poder superar l'assignatura caldrà obtenir una puntuació de com a mínim 5/10 a l'examen. La no presentació a l'examen constitueix un "NO PRESENTAT" i l'alumne no es podrà presentar a la recuperació. D'acord amb la normativa vigent, només es poden presentar a l'examen de recuperació els alumnes que hagin assolit una qualificació de suspens durant l'avaluació ordinaria. Les activitats que constitueixen l'avaluació continuada no es poden recuperar.
La còpia total o parcial en quasevol de les activitats d'aprenentatge significará un "NO PRESENTAT" a l'assignatura sense opció a presentar-se a la prova de recuperació i sense perjudici d'obertura d'un expedient per aquest motiu.
Bisbe Gutiérrez, Marta; Santoyo Medina, Carmen; Segarra Vidal, Vicenç; Fisioterapia en Neurología. Procedimientos para restablecer la capacidad funcional. 1a ed. Barcelona, Ed. Panamericana, 2009
Cano de la Cuerda, Roberto; Collado Vázquez, Susana; et al. Neurorrehabilitación. Métodos específicos de valoración y tratamiento. 1a ed.Barcelona, Ed Panamericana, 2012
Cano de la Cuerda, Roberto; Martínez Piédrola, Rosa María; Miangolarra Page, Juan Carlos. Control y aprendizaje motor. 1a ed. Barcelona, Ed.Panamericana, 2017
Seco J. (2020). Sistema Nervioso. Métodos, fisioterapia clínica y afecciones para fisioterapeutas. Madrid: Editorial Médica Panamericana
Bobath, Berta. Hemiplejía del adulto: Evaluación y tratamiento. 3a edición. Buenos Aires: Panamericana, 1993
Cano de la Cuerda R, Collado Vazquez S. (2018). Nuevas tecnologías en neurorrehabilitación: aplicaciones diagnósticas y terapéuticas. Madrid:
Editorial Médica Panamericana.
Carr, Janet; Shepherd, Roberta. Rehabilitación de pacientes en el Ictus. 1a ed. Madrid: Elsevier, 2003
Paeth, Bettina. Experiencias con el concepto Bobath. 1a ed. Barcelona: Panamericana, 2000
Rizzolatti, G. Singaglia, C. (2006) Las neuronas espejo; los mecanismos de la empatía emocional. Barcelona: Paidos Iberica.
Shumway-Cook, A. Woollacott, M. (2019). Control Motor. De la Investigación a la Práctica Clínica. España: Editorial: Lippincott.
Sociedad española de RHB y MF. Evaluación clínica y tratamiento de la espasticidad. 1a ed. Barcelona, Ed. Panamericana, 2009
Strokes, Maria. Rehabilitación neurológica. Colección Fisioterapia Vol 2. 1a ed. Barcelona: Harcourt, 2000
Davies, P.M. Pasos a seguir. Tratamiento integrado de pacientes con hemiplejía. 2a ed. Madrid, Panamericana, 2003