Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Marc Terradellas Fernández

Trimestre: Primer trimestre

Crèdits: 4

Professorat: 

Karima Bouallalene Jaramillo
Carola Subirach Segovia 

Idiomes d'impartició


  • Català
  • Castellano

Les classes i el material utilitzat estaran en català o castellà. En alguna ocasió hi haurà algun document, generalment article científic, en anglès

Competències


Competències bàsiques
  • B1_F Que els estudiants hagin demostrat tenir i comprendre coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i es trobi en un nivell que, si es recolza amb llibres de text avançats, inclou també algun aspecte que impliqui coneixements procedents de la vanguardia del seu camp d'estudi

     

  • B2_F Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements a la seva feina o vocació d'una forma professional i tinguin les comptències que es solen demostrar mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi

     

  • B3_F Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi), per emetre judicis que incorporin una reflexió sobre temes rellevants de caire social, científic i ètic

     

  • B4_F Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especilitzat

     

  • B5_F Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia

     

Competències específiques
  • E1_F Conèixer i comprendre la morfologia, la fisiologia, la patologia i la conducta de les persones, tant sanes com malaltes, en el medi natural i social

     

  • E2_F Conèixer i comprendre les ciències, els models, les tècniques i els instruments sobre els que es fonamenta, articula i desenvolupa la fisioterapia

     

  • E3_F Conèixer i comprendre els mètodes, procediments i actuacions fisioterapèutiques, encaminades tant a la terapèutica pròpiament dita a aplicar en la clínica per a la reeducació o recuperació funcional, com la realització d'activitats dirigides a la promoció i manteniment de la salut

     

  • E4_F Adquirir l'experiència clínica adequada que proporcioni habilitats intel.lectuals i destreses tècniques i manuals, que faciliti la incorporació de valors ètics i professionals, i que desenvolupi la capacitat d'integració dels coneixements adquirits, de manera que, a l'acabar els estudis, els estudiants sàpiguen aplicar tant a casos clínics concrets en el medi hospitalari i extrahospitalari, com actuacions en l'atenció primària i comunitària

     

  • E5_F Valorar l'estat funcional del pacient, considerant els aspectes físics, psicològics i socials

     

  • E6_F Valorar el diagnòstic de cures de fisioteràpia segons les normes i amb els instruments de validació reconeguts internacionalment

     

  • E7_F Dissenyar el pla d'intervenció de fisioteràpia atenent a criteris d'adequació, validesa i eficiència

     

  • E8_F Executar, dirigir i coordinar el pla d'intervenció de fisioteràpia, utilitzant les eines terapèutiques propies i atenent a la individualitat de l'usuari

     

  • E9_F Avaluar l'evolució dels resultats obtinguts amb el tractament en relació amb els objectius marcats

     

  • E10_F Elaborar l'informe d'alta de les cures de fisioteràpia una vegada coberts els objectius proposats

     

  • E11_F Proporcionar una atenció de fisioteràpia eficaç, oferint una assistència integral als pacients

     

  • E12_F Intervenir en els àmbits de promoció, prevenció, protecció i recuperació de la salut

     

  • E13_F Capacitat per treballar en equips professionals com a unitat bàsica en la que s'estructuren de forma uni o multidisciplinar i interdisciplinar els professionals i altra personal de les organitzacions assistencials

     

  • E14_F Incorporar els principis ètics i legals de la professió a la pràctica professional, així com integrar els aspectes socials i comunitaris en la presa de decisions

     

  • E15_F Participar en l'elaboració de protocols assistencials de fisioteràpia basada en l'evidència científica, fomentant activitats professionals que dinamitzin la investigació en fisioteràpia

     

  • E16_F Capacitat per portar a terme intervencions fisioterapèutiques basant-se en l'atenció integral de la salut que suposa la cooperació multiprofessional, la integració dels processos i la continuitat assistencial

     

  • E17_F Comprendre la importància d'actualitzar els coneixements, habilitats i destreses i actituds que integren les competències professionals del fisioterapeuta

     

  • E18_F Adquirir habilitats de gestió clínica que incloguin l'ús eficient dels recursos sanitaris i desenvolupar activitats de planifiació, gestió i control de les unitats assistencials on es doni atenció en fisioteràpia i la seva relació amb altres serveis sanitaris

     

  • E19_F Saber comunicar-se de manera efectiva i clara, tant de forma oral com escrita, amb els usuaris del sistema sanitari, així com amb altres professionals

     

  • E20_F Identificar els factors estructurals, fisiològics i biomecànics que condicionen la pràctica de l'activitat física i de l'esport

  • E21_F Identificar els efectes de la pràctica de l'exercici físic sobre l'estructura i funció del cos humà

     

  • E22_F Entendre els fonaments, estructures i funcions de les habilitats i patrons de la motricitat humana

     

  • E23_F Identificar els efectes de la pràctica de l'exercici físic sobre els aspectes psicològics i socials de l'ésser humà

     

  • E24_F Entendre els fonaments del condicionament físic per la pràctica de l'activitat física i l'esport

     

Competències transversals
  • T1_F Adquirir la capacitat per comunicar-se en una llengua estrangera i treballar en un context internacional

     

  • T2_F Demostrar capacitat d'organització i planificació

     

  • T3_F L'estudiant ha de ser capaç de desenvolupar habilitats en les relacions interpersonals i siguin capaços de treballar dins d'un equip intra i interdisciplinar

     

Descripció


Es presenta una assignatura, teòrico-pràctica, que permeti a l’alumne descobrir diferents conceptes, metodologies, técniques o estrategies en l’ambit del pacient uroginecològic.

L’assignatura té com a principal objectiu, adquirir el coneixements bàsics dels diferents conceptes i mètodes d’abordatge que actualment tenim a l’abast, així com que l’alumne sigui capaç d’identificar el seu rol dintre d’un equip multidisciplinar i assolir els següents objectius d’aprenentatge, conèixer la anatomia i la fisiologia implicada en el sòl pelvià, per tal de poder identificar les diferents patologies uro-gine-coloproctologiques, realitzar una valoració externa del pacient (no intracavitaria), dissenyar i realitzar un protocol d’actuació en funció de la disfunció exposades a l’assignatura, a més de poder realitzar plans de treball en grup, dissenyar estratègies de prevenció i realitzar la cerca i aplicació de eines validades per la utilització a nivell clínic. El contingut teòric i pràctic d’aquesta assignatura, pretén donar una visió basada en l’evidencia clínica i fomentada amb l’evidència científica publicada.

Aquesta assignatura vetlla per introduir la perspectiva de gènere en el seu contingut i desenvolupament. A més els objectius estan alineats amb els Objectius de Desenvolupament sostenible (ODS) de l’Agenda 2030 de les Nacions Unides. 

Continguts


En l'assignatura es presentaren les principals afeccions i tractaments en l'àmbit de la fisioteràpia uroginecològica, abdominal, coloproctológica i sexual. Distribuint l’aprenentatge en diferents apartats:

 - Anatomia del sòl pelvià.

- Fisiologia dels sistemes que integren el sòl pelvià

- Factors de risc. - Historia clínica.

- Aplicació de eines validades.

- Activitat física i sòl pelvià

- Embaràs i part - Post-part

- Fisiopatologia del sòl pelvià

- Tractament de les disfuncions del sòl pelvià.

Sistema d'avaluació


Aquesta assignatura podrà considerar en la seva proposta d'avaluació els següents indicadors detallats a la taula

 

 

 

Sistemes d’avaluació

Sistema d’avaluació

Ponderació mínima

Ponderació màxima

SE1. Portafolis electrònic

10%

40%

SE2. Exposició oral

20%

50%

SE3. Examen

30%

60%

SE4. Autoavaluació

5%

30%

SE5. Avaluació entre iguals (2Pa) o coavaluació

5%

30%

 

S'utilitza un sistema de qualificació quantitativa (de 0 a 10) i qualitativa (suspens, aprovat, notable, excel·lent, matrícula d'honor) segons RD 1125/2003.   

La còpia total o parcial en qualsevol de les activitats d'aprenentatge significarà un "No Presentat" en l'assignatura, sense opció a presentar-se a la prova de recuperació i sense perjudici de l'obertura d'un expedient per aquest motiu.” 

Segons normativa UPF, els estudiants que tenen opció a realitzar la recuperació de l’assignatura són aquells que hagin obtingut una qualificació de “suspens”, que són les úniques susceptibles de modificació en el procés de recuperació.   

El sistema d’avaluació i el període de recuperació es detalla en el Pla d’Aprenentatge disponible a l’aula virtual a l’inici de l’assignatura.

Bibliografia


Bàsic

Caufriez M, Osorio J, Caufriez S. Abdominales y Periné Femenino. Evidencias y Experiencias Científicas. MC Editions; 2020.

 

 

Espuña Pons Montserrat, Porta Roda Oriol. Manual de anatomía funcional y quirúrgica del suelo pélvico . Espuña Pons M, Porta Roda O, editors. Barcelona: Marge Medica Books; 2010. Troba’l a la biblioteca: http://cataleg.upc.edu/record=b1463873~S1*cat

 

Walker C. Fisioterapia en obstetricia y uroginecología . 2a ed. Barcelona: Elsevier Masson; 2013. 316 p. Troba’l a la biblioteca: http://cataleg.upc.edu/record=b1428214~S1*cat

Complementary

Thüroff JW, Abrams P, Andersson K-E, Artibani W, Chapple CR, Drake MJ, et al. Guías EAU sobre incontinencia urinaria. Actas Urológicas Españolas [Internet]. juliol 2011 [citat 12 juny 2019];35(7):373-88. Recuperat de: http://scielo.isciii.es/pdf/aue/v35n7/especial.pdf

Suárez Vázquez A, Vara Paniagua J, Borobia Perez A, Romero Culleres G. Etiología, clasificación y diagnóstico del dolor pélvico crónico. Dolor Investig clínica Ter. 2017;32(2):55-64.

 

Cerruto MA, D’Elia C, Aloisi A, Fabrello M, Artibani W. Prevalence, incidence and obstetric factors’ impact on female urinary incontinence in Europe: a systematic review. Urol Int [Internet]. 2013 [citat 12 juny 2019];90: 1-9. Recuperat de: https://www.karger.com/Article/Pdf/339929