Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Marc Terradellas Fernández

Trimestre: Primer trimestre

Crèdits: 4

Professorat: 

Anabel Casanovas Alvarez
Alex Castan Delshorts 
Estefania Casas Patarro 
Karima Bouallalene Jaramillo 
Marta Casanovas Marbà 
Melissa González Gómez 
Mª José Alfonso Pavón 
Nerea Sánchez Giménez 
Raquel Tornero Saltó 

Idiomes d'impartició


  • Castellano
  • Català

Competències


Competències bàsiques
  • B4_F Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especilitzat

     

  • B5_F Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia

     

Competències específiques
  • E4_F Adquirir l'experiència clínica adequada que proporcioni habilitats intel.lectuals i destreses tècniques i manuals, que faciliti la incorporació de valors ètics i professionals, i que desenvolupi la capacitat d'integració dels coneixements adquirits, de manera que, a l'acabar els estudis, els estudiants sàpiguen aplicar tant a casos clínics concrets en el medi hospitalari i extrahospitalari, com actuacions en l'atenció primària i comunitària

     

  • E9_F Avaluar l'evolució dels resultats obtinguts amb el tractament en relació amb els objectius marcats

     

  • E10_F Elaborar l'informe d'alta de les cures de fisioteràpia una vegada coberts els objectius proposats

     

  • E11_F Proporcionar una atenció de fisioteràpia eficaç, oferint una assistència integral als pacients

     

  • E12_F Intervenir en els àmbits de promoció, prevenció, protecció i recuperació de la salut

     

  • E14_F Incorporar els principis ètics i legals de la professió a la pràctica professional, així com integrar els aspectes socials i comunitaris en la presa de decisions

     

  • E16_F Capacitat per portar a terme intervencions fisioterapèutiques basant-se en l'atenció integral de la salut que suposa la cooperació multiprofessional, la integració dels processos i la continuitat assistencial

     

  • E18_F Adquirir habilitats de gestió clínica que incloguin l'ús eficient dels recursos sanitaris i desenvolupar activitats de planifiació, gestió i control de les unitats assistencials on es doni atenció en fisioteràpia i la seva relació amb altres serveis sanitaris

     

  • E19_F Saber comunicar-se de manera efectiva i clara, tant de forma oral com escrita, amb els usuaris del sistema sanitari, així com amb altres professionals

     

Competències transversals
  • T2_F Demostrar capacitat d'organització i planificació

     

  • T3_F L'estudiant ha de ser capaç de desenvolupar habilitats en les relacions interpersonals i siguin capaços de treballar dins d'un equip intra i interdisciplinar

     

Descripció


L'assignatura Pràcticum I comprèn totes aquelles activitats dins del procés ensenyament-aprenentatge orientades a adquirir les competències a l'entorn assistencial de la pràctica professional. Durant el seu desenvolupament, l'alumne/a, participa en la pràctica clínica, així com en tutories grupals que l'orienten a la reflexió sobre la pràctica clínica.

El Pràcticum I integra tots els coneixements, habilitats, destreses, actituds i valors adquirits en totes les matèries del Grau en Fisioteràpia i es duu a terme sota la tutela de fisioterapeutes qualificats i amb àmplia experiència professional. Una de les figures serà el/la tutor/a clínic/a de l’entitat col·laboradora on l’alumne realitzarà les pràctiques i la seva principal funció serà vetllar pel bon desenvolupament de les mateixes respectant la seva finalitat formativa. Aquesta figura es presenta com una eina indispensable en l’aprenentatge de l’alumne/a durant aquest període. L’assessorament, acompanyament i tutorització assegura la qualitat en el procés d’assoliment de coneixements teòrics i pràctics de l’alumne/a, en una àrea de transcendent importància, com són les pràctiques externes. L'altre figura serà el/la tutor/a acadèmic/a que serà un/a professor/a de la universitat que orienta el procés d’aprenentatge de l'estudiantat sempre des d'una perspectiva docent i en contacte amb el tutor/a clínic/a. Ambdós tutors tenen la funció de garantir tant el desenvolupament de les competències adquirides per l'alumnat com la seva avaluació. Aquesta, es tracta d'una avaluació continuada i formativa, on s'avaluen tant competències genèriques com específiques de cadascun dels Pràcticums. 

L'assignatura del Pràcticum I té com a objectiu principal el contacte directe amb els pacients i l'equip multidisciplinari en diferents mútues privades, on es tracten pacients amb diferents lesions agudes, subagudes i cròniques de diferents nivells de complexitat.

Continguts


 En l'assignatura Pràcticum I, l'alumnat posa en pràctica els coneixements obtinguts durant l'aprenentatge teòric de la titulació i articulen la teoria amb la pràctica desenvolupant la capacitat crítica necessària per la formació d’interrogants professionals.

Les pràctiques externes tutelades pretenen que l'estudiantat desenvolupi i integri, de manera continuada i progressiva, les competències necessàries per aplicar en un context real professional els coneixements adquirits en les diferents matèries que configuren el pla d'estudis. Els continguts que es treballaran al Pràcticum I estan relacionats amb l'aprenentatge del model pràctic de la intervenció de fisioteràpia en les diferents especialitats de la professió, com prevenció, l'avaluació, el diagnòstic específic, disseny dels diferents protocols d'intervenció i plans d’actuació personalitzat

El Pràcticum I està compost per dos blocs:

- un bloc pràctic de pràctiques externes a centres de fisioteràpia concertats amb mútues privades

- un bloc d’elaboració de la memòria de pràctiques externes i un seminari presencial reflexiu de l’experiència del primer contacte amb pacients reals

 

 

Sistema d'avaluació


Aquesta assignatura podrà considerar en la seva proposta d'avaluació els següents indicadors detallats a la taula:

Sistema d'avaluació Ponderació màxima Ponderació mínima
SE8. Elaboració de la memòria de pràctiques 35% 35%
SE9. Evaluació del seguiment de les pràctiques 65% 65%

S'utilitza un sistema de qualificació quantitativa (de 0 a 10) i qualitativa (suspens, aprovat, notable, excel·lent, matrícula d'honor) segons RD 1125/2003.

En cas que l'alumne/a realitzi una única falta d'assistència injustificada la qualificació de l'assignatura serà " No presentat/da" i no es tindrà dret a recuperació. En cas de superar el màxim de faltes justificades o no superar l'assignatura existeix la possibilitat de recuperar-la durant el període establert de recuperació.

La còpia total o parcial en qualsevol de les activitats d'aprenentatge significarà un "No Presentat" en l'assignatura, sense opció a presentar-se a la prova de recuperació i sense perjudici de l'obertura d'un expedient per aquest motiu.

Bibliografia


Bàsic

https://www.fisioterapeutes.cat/ca/institucional/legislacio/codi-deontologic

Fernández de las Peñas C, Melián Ortiz A. Cinesiterapia. Bases fisiológicas y aplicación práctica. 2ª edición. Barcelona: Elsevier; 2019

Niaz, Aiman (2019). Essentials of Physiotherapy Clinical Practice: A guide for physiotherapist