Que estàs buscant?
CB5_Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per empendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
CB1_Que els estudiants hagin demostrat tenir i comprendre coneixements d'una àrea d'estudi que tingui la base en l'educació general, i s'acostuma a trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats.inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de la vanguardia del seu camp d'estudi
CB3_Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir o interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi), per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants de caire social, científic o ètic
CE13_Aplicar el procés d'infermeria per proporcionar i garantitzar el benestar, la qualitat i la seguretat a les persones ateses
CE14_Conèixer i aplicar els principis que sustenten les cures integrals d'infermeria
CE15_Dirigir, avaluar i fer les cures integrals d'infermeria, a l'individu, la familia i la comunitat
CE21_Conèixer els problemes de salut més freqüents en les persones grans. Seleccionar les intervencions cuidadores adreçades a tractar o a prevenir els problemes de salut i la seva adaptació a la vida diària mitjançant recursos de proximitat i suport a la persona anciana
CE20_Comprendre els canvis associats al procés d'envelliment i de la seva repercussió en la salut. Identificar les modificacions estructurals, funcionals, psicològiques i de formes de vida associades al procés d'envellir
CG3_Conèixer i aplicar els fonaments i principis teòrics i metodològics de la infermeria
CG4_Comprendre el comportament interactiu de la persona en funció del gènere, grup o comunitat, dins del seu context social i multicultural
CG6_Basar les intervencions de la infermeria en l'evidència científica i en els medis disponibles
CG9_Fomentar estils de vida saludables, l'autocura, recolzant el manteniment de comportaments preventius i terapèutics
CG11_Establir una comunicació eficaç amb pacients, família, grups socials i companys i fomentar l'educació per la salut
CG7_Comprendre sense prejudicis a les persones, considerant els seus aspectes físics, psicològics i socials, com a individus autònoms i independents, assegurant el respecte a les seves opinions, creències i valors, garantitzant el dret a la intimitat, a través de la confidencialitat i el secret professional
CG8_Promoure i respectar el dret a la participació, informació, autonomia i el consentiment informat en la presa de decisions de les persones ateses, segon la forma en com viuen el seu procés de salut-malaltia
Les persones tenen un paper actiu, des de la seva autonomia, en com serà el seu procés d’envelliment. La prevenció i el foment d’un envelliment saludable millora la qualitat de vida en les persones quan es trobaran en el període de l’ancianitat.
Tot i això, l’envelliment comporta modificacions en l’organisme de les persones, que, en ocasions poden esdevenir processos patològics i síndromes propis d’aquesta etapa de la vida. les infermeres formem part de l’equip multidisciplinari que proporciona les cures a les persones grans, sent un peça clau en aquets equip d’atenció sanitària.
La de l'Associació Nord-americana d'Infermeres, defineix la infermeria gerontològica com "la professió que abasta la promoció i manteniment de la salut, la prevenció de les malalties i el foment de l'autocura en l'Adult Major dirigits cap a la restauració i abast del seu òptim grau de funcionament físic, psicològic i social, abasta també el control de les malalties i la cura, assegurant la comoditat i dignitat fins a la mort ".
Aquesta assignatura ha de proporcionar a l’estudiant els instruments per optimitzar l’atenció a l’envelliment de les persones i les comunitats des de la salut a la malaltia.
RA 2. Seleccionar i realitzar intervencions infermeres des d'un plantejament integral adequades a cada etapa en cada nivell d'atenció de salut.
RA 9. Establir una relació terapèutica empàtica i respectuosa.
RA 18. Identificar els aspectes principals de les cures infermeres que necessiten els adults en situació d'alteració de la salut i dependència funcional
RA 19. Aplicar el procés d'atenció infermer des d'un model de cures integrador i holístic.
RA 26. Conèixer les estratègies de treball en equip així com l'aportació específica infermera.
RA 27. Reconèixer l'evolució del concepte de vellesa des de les perspectives: social, cultural i històrica.
RA 28. Identificar els determinants de salut de la persona gran.
RA 29. Comprendre els canvis inherents al procés d'envellir i la seva relació amb la qualitat de vida i la prevenció.
RA 30. Conèixer les principals síndromes i problemes de salut orgànics i funcionals, de salut mental i socials prevalents en les persones grans.
RA 31. Aplicar el procés infermer, des de plantejaments reflexius, sistèmics i integradors de la pràctica del cuidar.
RA 34. Establir una comunicació eficaç amb les persones, famílies i grups i fomentar l'educació per a la salut.
RA 36. Fomentar estils de vida saludables i l'autocura, recolzant el manteniment de conductes preventives i terapèutiques.
RA 37. Conèixer els recursos d'atenció a les persones grans.
Metodologies docents |
MD 1. Sessions de classes expositives |
MD 2. Seminaris |
|
MD 3. Treball en grup |
|
MD 10. Simulació |
|
MD 11. Treball autònom |
1- Presentació assignatura. Procés d'envellir. Envelliment saludable.
Concepte de malaltia crònica. Aspectes bàsics de les malalties cròniques. Malalties cròniques més prevalents en la gent gran. Pacient crònic : Actuació infermera.
Instruments per al diagnòstic. Fragilitat com a eina d'avaluació de riscos. Epidemiologia. Fisiopatologia. Intervencions |
2. Valoració geriàtrica Integral (VGI). Autocura de la salut en les persones ancianes.
|
3- Patologies en la gent gran. Presentació clínica. Cures infermeres Malaltia pulmonar obstructiva crònica. MPOC
|
Diabetis Mellitus T II
|
Insuficiència Renal Crònica (IRC). Infeccions del tracte urinari (ITU).
Insuficiència cardíaca congestiva i pneumònia en els ancians.
síndromes geriàtrics.
|
4- Síndromes geriàtrics
La gran síndrome geriàtrica: La Immobilitat.
|
Nutrició i envelliment. Malnutrició. Trastorns de la deglució. Disfàgia.
Úlceres per pressió. "L'epidèmia sota els llençols"
Incontinència urinària (IU). Retenció urinària. Constipació i incontinència fecal.
Alteracions de la marxa, inestabilitat i caigudes.
Delirium o síndrome confusional aguda.
Depressió i ansietat. Trastorns del son.
5- Deteriorament cognitiu i trastorns de la personalitat. Demència.
6- Farmacologia i iatrogènia. Automedicació.
7. Final de vida en el pacient crònic complex.
complexes.
8. Aspectes socioeconòmics i legals.
|
Activitats formatives |
Tipologia Actividad |
ECTS |
Descripció |
AF1. Classe magistral |
1,2 |
Classes dirigides a exposició de continguts teòrics, fomentant el debat |
|
AF2. Tutories presencials |
0,6 |
Activitats formatives per orientar sobre l’aprenentatge de conceptes, habilitats i actituds. |
|
AF6. Treball en grup |
0,2 |
Orientacions pedagògiques per orientar l’aprenentatge cooperatiu. Exposició dels treballs, PAE |
|
AF9. Estudi personal |
2 |
Lectures de textos recomanats, articles, guies de pràctica clínica, etc. Preparació dels temes per el treball en seminari i per l’exposició dels mateixos. Estudi dels continguts treballats en la matèria |
Sistema d’avaluació
|
Qualificacions |
Ponderació |
Competències avaluades |
SE1. Examen |
40% |
CG3-CG4-CG7-CG8- CG9-CE14-CE15-CE21 |
|
SE3. Treball en grup (PAI) |
30% |
CG2-CG9-CE14-CE21 |
|
SE8. Seguiment individual: Treball : 10% (PAI) Tutories pesencials: 5% (Simulació) |
15% |
|
|
SE4. Participació a l’aula (Simulació) |
15% |
CG1- CG6- CG8-CG9-CG11- CE13-CE15- CE21 |
S S'utilitza el sistema de qualificació quantitativa (de 0 a 10) i qualitativa (suspens, aprovat, notable, excel·lent, matrícula d’honor) segons RD 1125/2003
Període de recuperació |
|
En cas de no superar l'assigntura per suspendre l'examen, l'estudiant realitzarà una prova avaluadora de les mateixes característiques En cas de no superar l'assignatura per suspendre el treball grupal, els estudiants hauran de presentar un treball semblant al de la convocatòria ordinària, |
García Hernández M, Martínez Sellarés R. Enfermería y envejecimiento. Elsevier. 2012
Kane RL, Ouslander JG, Abrass IB, Resnick B. Essentials of Clinical Geriatrics. 7 Edition . McGraw Hill Professional Publishing Company. 2013
Auerhahn C, Capezuti E, Flaherty E. Resnick B. Geriatric Nursing Review Syllabus: A Core Curriculum in Advanced Practice Geriatric Nursing, New York: American Geriatrics Society. 3rd Edition. 2011
Martínez Cruz B, Monleón Just M, Carretero Lanchas Y, García-Baquero Merino M T. Enfermería en cuidados paliativos y al final de la vida. Elsevier. 2012
Guillen Llera F, Perez del Molino Martin J. Síndromes y cuidados en el paciente geriátrico. 2ª ed. Masson, 2007
Halter JB, Ouslander JG, Tinetti ME, Studenski S, High KP, Asthana S. Hazard's Geriatric Medicine & Gerontology, Sixth Edition Publisher: McGraw-Hill 2009
1. Tabloski PA. Enfermeria gerontológica. Prentice-hall. 2010
Kennedy-Malone L. Advanced Practice Nursing in the Care of Older Adults., Edition:1st.2014
Flaherty E, Resnick B, Auerhahn C, Boltz M, Capezuti E, Galik E. Geriatric Nursing Review Syllabus: A Core Curriculum in Geriatric Nursing 3rd ed. New York: American Geriatrics Society; 2011
Reuben D, Herr KA, Pacala JT, Pollock BG, Potter JF, Semla TP. Geriatrics At Your Fingertips. PharmD. Publisher: (AGS) 2013