Que estàs buscant?
E14_Adquirir els coneixements de la història, estètica, evolució i dinàmica del cine, televisió, ràdio, premsa, Internet i videojocs, aixó com reconèixer l'estètica a través del visionat i l'anàlisi
T2_Que els estudiants tinguin capacitat per treballar com a membres d'un equip interdisciplinar ja sigui com a un membre més, o realitzant tasques de direcció amb la finalitat de contribuir a desenvolupar projectes amb pragmatisme i sentit de la responsabilitat, assumint compromisos tenint en compte els recursos disponibles
L'assignatura d'Anàlisi fílmica es troba dins de la matèria "Història" i consisteix en el pensament i l'aplicació de l'anàlisi de tipus textual a obres audiovisuals (pel·lícules, curtmetratges, sèries, etc.). L'assignatura dóna per adquirits els coneixements relatius a assignatures prèvies de les matèries Història, Comunicació, Expressió artística, Imatge i Empresa, amb què es relaciona: Història dels audiovisuals i videojocs, Llenguatge i expressió audiovisual, Il·luminació, Disseny gràfic, Guió audiovisual i Producció audiovisual. A més, l'assignatura comparteix una activitat d'avaluació amb l'assignatura Àudio i sonorització, de la matèria de so.
L'objectiu fonamental de l'assignatura és fomentar la capacitat crítica i l'esperit analític dels i de les estudiants, perquè siguin capaços de reconèixer els diversos codis audiovisuals i culturals presents en obres tant clàssiques com contemporànies, i apreciar el seu funcionament. Posteriorment, podran aplicar el seu aprenentatge a les seves creacions.
Aquesta assignatura disposa de recursos metodològics i digitals per fer possible la seva continuïtat en modalitat no presencial en el cas de ser necessari per motius relacionats amb la COVID-19.
D’aquesta forma s’assegurarà l’assoliment dels mateixos coneixements i competències que s’especifiquen en aquest pla docent.
En acabar l’assignatura, les i els estudiants han de ser capaces de:
RA1: Conèixer, valorar i contextualitzar les principals obres audiovisuals i els seus autors
RA2: Exposar i redactar idees de manera argumentada i formalment correcta
RA3: Aprofundir i reflexionar sobre el cinema entès com a discurs
RA4: Observar les circumstàncies històriques, ideològiques i lingüístiques que condicionen l’audiovisual
A més, els estudiants han de ser capaços de:
RAC1: Identificar les impliacions de sentit i ideolòliques de les obres (inclou la representació de gènere)
RAC2: Organitzar-se com a grup per dur a terme treballs compartits
L’assignatura s’estructura en 4h/setmana de sessions de teoria i 2h/setmana de sessions pràctiques de laboratori.
L’assignatura, per tant, combina classes teòriques (GRUP GRAN), classes pràctiques (GRUP PETIT) i hores d’aprenentatge autònom (APRENENTATGE AUTÒNOM).
Les classes teòriques (GRUP GRAN) consisteixen tant en classes expositives, amb l’explicació dels continguts de l’assignatura i activitats aplicades, com seminaris de discussió, estudis de cas i tutories de projecte amb els estudiants. Algunes d’aquestes activitats poden realitzar-se sense previ avís i poden ser necessàries per al desenvolupament posterior dels treballs avaluables, dels exàmens i de les pràctiques de l’assignatura.
Les classes pràctiques (GRUP PETIT) consisteixen en la realització pràctica d’activitats individuals i/o de grup d'aprenentatge i avaluables. Cada activitat avaluable està pensada perquè abans els estudiants puguin realitzar una activitat d'aprenentatge similar que els permeti de practicar les habilitats requerides en les activitats avaluables. L’assistència a les classes pràctiques és necessària, i és obligatòria per a l’aprovació de les mateixes. A més, s’aprofiten les pràctiques per fomentar la competència transversal de treball en un equip interdisciplinari.
Les hores d'aprenentatge autònom (APRENENTATGE AUTÒNOM) consisteixen en el treball d’estudi individual de cada estudiant, que pot estar destinat tant a l’aprenentatge de continguts com a la producció de treballs, tant individuals com de grup, tant teòrics com pràctics. Aquestes hores inclouen l’estudi de casos, la recerca i la lectura crítica d’articles i materials proposats per l'equip docent.
Aquest curs, a causa de la situació generada per la COVID, algunes de les sessions de grup gran es faran en format híbrid: presencial i en línia (via streaming). Això permetrà que els estudiants puguin anar rotativament a les classes presencials, respectant el màxim d'estudiants per aula que imposen les mesures de distanciament. Quan no els toqui sessió presencial podran seguir la classe en línia des de casa.
Pel que fa a les sessions de pràctica, si s'escau es treballarà simultàniament en diversos espais per tal de garantir que es compleixen les condicions que estableixen els protocols de seguretat.
Continguts
1. Introducció: Processos d’anàlisi
Activitats vinculades:
Activitats Pràctiques:
Activitat 1: Desconstrucció de la linealitat
Activitats de Teoria:
Activitat 5: Anàlisi d'una pel·lícula
Activitat 6: Vídeo-síntesi de l'anàlisi d'una pel·lícula
Activitat 7: Examen teòric
2. Anàlisi contextual
Activitats vinculades:
Activitats Pràctiques:
Activitat 2: Anàlisi contextual i narratiu
Activitats de Teoria:
Activitat 5: Anàlisi d'una pel·lícula
Activitat 6: Vídeo-síntesi de l'anàlisi d'una pel·lícula
Activitat 7: Examen teòric
3. Anàlisi de la narració
Activitats vinculades:
Activitats Pràctiques:
Activitat 2: Anàlisi contextual i narratiu
Activitats de Teoria:
Activitat 5: Anàlisi d'una pel·lícula
Activitat 6: Vídeo-síntesi de l'anàlisi d'una pel·lícula
Activitat 7: Examen teòric
4. Anàlisi dels personatges
Activitats vinculades:
Activitats Pràctiques:
Activitat 3: Anàlisi del llenguatge cinematogràfic
Activitat 4: Anàlisi aplicada del llenguatge cinematogràfic
Activitats de Teoria:
Activitat 5: Anàlisi d'una pel·lícula
Activitat 6: Vídeo-síntesi de l'anàlisi d'una pel·lícula
Activitat 7: Examen teòric
5. Anàlisi de la comunicació: el narrador
Activitats Pràctiques:
Activitat 3: Anàlisi del llenguatge cinematogràfic
Activitat 4: Anàlisi aplicada del llenguatge cinematogràfic
Activitats de Teoria:
Activitat 5: Anàlisi d'una pel·lícula
Activitat 6: Vídeo-síntesi de l'anàlisi d'una pel·lícula
Activitat 7: Examen teòric
6. Anàlisi del llenguatge cinematogràfic
Activitats vinculades:
Activitats Pràctiques:
Activitat 3: Anàlisi del llenguatge cinematogràfic
Activitat 4: Anàlisi aplicada del llenguatge cinematogràfic
Activitats de Teoria:
Activitat 5: Anàlisi d'una pel·lícula
Activitat 6: Vídeo-síntesi de l'anàlisi d'una pel·lícula
Activitat 7: Examen teòric
7. Anàlisi de l’espai
Activitats vinculades:
Activitats Pràctiques:
Activitat 4: Anàlisi aplicada del llenguatge cinematogràfic
Activitats de Teoria:
Activitat 5: Anàlisi d'una pel·lícula
Activitat 6: Vídeo-síntesi de l'anàlisi d'una pel·lícula
Activitat 7: Examen teòric
8. Anàlisi del temps
Activitats vinculades:
Activitats Pràctiques:
Activitat 4: Anàlisi aplicada del llenguatge cinematogràfic
Activitats de Teoria:
Activitat 5: Anàlisi d'una pel·lícula
Activitat 6: Vídeo-síntesi de l'anàlisi d'una pel·lícula
Activitat 7: Examen teòric
Altres recursos:
Durant el curs es podran proporcionar altres recursos per profunditzar temes i continguts.
Recursos audiovisuals:
A l'inici del curs s'indicaran les pel·lícules que conformen la filmografia obligatòria de l'assignatura.
Tant en les sessions teòriques com en les sessions pràctiques de l'assignatura, abans de realitzar una activitat d'avaluació, els estudiants duen a terme activitats d'aprenentatge preparatòries (exercicis, tutories, anàlisis de casos, discussions, etc.) amb el suport de l'equip docent. D'aquesta manera, poden adquirir les habilitats necessàries al desenvoupament de les activitats d'avaluació.
Les activitats d'aprenentatge preparatòries i les mateixes activitats d'avaluació s'organitzen en Activitats pràctiques i Activitats de teoria.
Activitats pràctiques (40% nota final)
Activitat 1: Desconstrucció de la linealitat (10% nota final)
Relació amb el temari: Contingut 1
Competències relacionades: G3, E14
Resultats d'aprenentatge relacionats: RA2, RA3
Descripció general:
Activitat de pràctiques. Avaluació individual.
A partir del visionat de peces audiovisuals s’apliquen els coneixements teòrics per a la desconstrucció de la linealitat d'una obra.
L’activitat té una durada de dues setmanes, corresponents a dues sessions de pràctiques de l’assignatura. En la primera sessió (dia 1) es realitzen exercicis preparatoris en grup i en la segona sessió (dia 2) es duu a terme l'activitat d'avaluació individual.
El lliurable final de l’activitat (dia 2) és individual.
Material de suport:
Lliurable i vincles amb l’avaluació:
Fitxa de desconstrucció de la linealitat d’una peça audiovisual assignat a classe el mateix dia (dia 2). La fitxa s’ha de lliurar en acabar la classe.
La nota obtinguda correspon al 10% de la nota final i és individual.
Objectius específics:
En finalitzar l’activitat les i els estudiants han de ser capaces de:
Activitat 2: Anàlisi contextual i narratiu (10% nota final)
Relació amb el temari: Continguts 2 i 3
Competències relacionades: G3, E14, T2
Resultats d'aprenentatge relacionats: RA1, RA2, RA3, RA4, RAC2
Descripció general:
Activitat de pràctiques. Treball de grup.
A partir de les propostes de diversos títols audiovisuals, tant per part de l'equip docent com dels estudiants, es treballen els processos de cerca d’informació contextual i d'identificació dels temes, missatge (o idea temàtica), el gènere i d'elements narratius de les peces.
L’activitat té una durada de dues setmanes, corresponents a dues sessions de pràctiques de l’assignatura.
Durant la primera sessió de pràctiques dedicada a l’activitat (dia 3) es treballa en grup l'anàlisi contextual d'una pel·lícula amb el suport de l'equip docent. En finalitzar la primera sessió, s’assigna una pel·lícula a cada grup perquè en cerqui informació relativa al context, els temes, el missatge, el gènere i d'altres elements narratius fora de l'horari de classe.
Cada grup ha de recollir la informació pertinent fora de l'horari lectiu i, durant la segona sessió de pràctiques dedicada a l’activitat (dia 4), dur a terme l’anàlisi contextual de la pel·lícula assignada i lliurar-ne la fitxa corresponent.
Material de suport:
Lliurable i vincles amb l’avaluació:
Fitxa d’anàlisi contextual i narratiu.
La nota obtinguda pel grup correspon al 10% de la nota final.
Objectius específics:
En finalitzar l’activitat les i els estudiants ha de ser capaces de:
Activitat 3: Anàlisi del llenguatge cinematogràfic (10% nota final)
Relació amb el temari: Contingut 6
Competències relacionades: G3, E14, T2
Resultats d'aprenentatge relacionats: RA2, RA3, RA4, RAC1, RAC2
Descripció general:
Activitat de pràctiques. Treball de grup.
A partir de la consolidació dels coneixements teòrics i del visionat crític de talls audiovisuals, s’aplica l’anàlisi dels diferents codis a una escena o seqüència audiovisual.
L’activitat té una durada de dues setmanes, corresponents a dues sessions de pràctiques de l’assignatura.
Durant la primera sessió de pràctiques dedicada a l’activitat (dia 5), s’analitzen críticament escenes/seqüències proposades per l'equip docent. Llavors s’assigna una escena/seqüència a cada grup, que en cerca informació fora de l'horari lectiu i en duu a terme l’anàlisi dels codis cinematogràfics durant l’última sessió de pràctiques dedicada a l’activitat (dia 6).
Material de suport:
Lliurable i vincles amb l’avaluació:
Fitxa d’anàlisi dels components cinematogràfics
La nota obtinguda pel grup correspon al 10% de la nota final.
Objectius específics:
En finalitzar les i els estudiants han de ser capaces de:
Activitat 4: Anàlisi aplicada del llenguatge cinematogràfic (10% nota final)
Relació amb el temari: Continguts 2, 3, 4, 5, 6, 7 i 8
Competències relacionades: G3, E14, T2
Resultats d'aprenentatge relacionats: RA2, RA3, RA4, RAC1, RAC2
Descripció general:
Activitat de pràctiques. Treball de grup.
A partir de l’anàlisi realitzada a l’Activitat 3, es guionitza i realitza la mateixa escena/seqüència analitzada, partint d’una nova proposta que tingui en compte els codis cinematogràfics, genèrics i narratius treballats en les classes teòriques.
L’activitat té una durada de tres setmanes, corresponents a tres sessions de pràctiques de l’assignatura.
Durant la primera sessió de practiques dedicada a l’activitat (dia 7), cada grup presenta una proposta alternativa de realització de la escena/seqüència assignada, redactant-ne el guió literari (si s’escau) i el guió tècnic necessaris al rodatge. Fora de l’horari de classe, i aprofitant també la segona sessió dedicada a l'activitat (dia 8), cada grup roda i munta la escena/seqüència proposada. Durant l’última sessió de pràctiques dedicada a l’activitat (dia 9) cada grup ha de presentar la seva proposta, mitjançant un visionat i un comentari sobre la comparació entre l’original i la proposta pròpia, amb la justificació pertinent.
Material de suport:
Lliurable i vincles amb l’avaluació:
Escena/seqüència i suport de la presentació.
S’avaluaren tant l'escena/seqüència presentada com la mateixa presentació oral, els materials necessaris a la realització (guions) i el comentari del grup (contingut al suport de la presentació). El més important és la justificació que el grup fa del perquè de l'aplicació de certs codis.
La nota obtinguda pel grup correspon al 10% de la nota final.
Objectius específics:
En finalitzar l’activitat els estudiants han de ser capaces de:
Activitats de teoria (60% nota final)
Activitat 5: Anàlisi d'una pel·lícula (10% nota final)
Relació amb el temari: Tots els continguts
Competències relacionades: G3, E14, T2
Resultats d'aprenentatge relacionats: RA1, RA2, RA3, RA4, RAC1, RAC2
Descripció general:
Activitat de teoria. Treball de grup.
Al principi del curs, cada grup ha de triar una pel·lícula per realitzar-ne una anàlisi completa: anàlisi contextual, anàlisi de la narració, anàlisi dels personatges, anàlisi del llenguatge cinematogràfic, anàlisi de l’espai, anàlisi del temps, anàlisi de la comunicació.
Aquesta activitat és compartida amb l'assignatura Àudio i sonorització (Activitat 4: Treball d'anàlisi), ja que es treballa la mateixa obra audiovisual a totes dues assignatures.
En acabar el curs, cada grup ha de lliurar el treball escrit d'anàlisi de la pel·lícula, seguint les indicacions donades per l'equip docent.
Material de suport:
Lliurable i vincles amb l’avaluació:
Anàlisi
La nota obtinguda correspon al 10% de la nota final.
Objectius específics:
En finalitzar l’activitat les i els estudiants han de ser capaces de:
Activitat 6: Vídeo-síntesi de l'anàlisi d'una pel·lícula (10% nota final)
Relació amb el temari: Tots els continguts
Competències relacionades: G3, E14, T2
Resultats d'aprenentatge relacionats: RA1, RA2, RA3, RA4, RAC1, RAC2
Descripció general:
Activitat de teoria. Treball de grup.
Els estudiants han de presentar, en grup, una vídeo-síntesi de l'Anàlisi d'una pel·lícula elaborada durant el curs (Activitat 5).
Aquesta activitat és compartida amb l'assignatura Àudio i sonorització (Activitat 4: Treball d'anàlisi), ja que es treballa la mateixa obra audiovisual a totes dues assignatures.
Material de suport:
Lliurable i vincles amb l’avaluació:
Enllaç a la vídeo-síntesi i presentació oral
La nota relativa a l’activitat correspon a un 10% de la nota final de l’assignatura.
Objectius específics:
En finalitzar l’activitat l’estudiant/a ha de ser capaç de:
Activitat 7: Examen teòric (40% nota final)
Relació amb el temari: Tots els continguts
Competències relacionades: G3, E14
Resultats d'aprenentatge relacionats: RA1, RA2, RA3, RA4, RAC1
Descripció general:
Activitat de teoria. Treball individual.
En finalitzar el curs es realitza un examen teòric en què s'avalua el coneixement de tots els continguts tractats durant l’assignatura.
Els estudiants disposen de 2 hores per a la realització de la prova.
Es considera necessària una dedicació addicional de 8 hores d'aprenentatge autònom per preparar l'examen teòric.
Material de suport:
Lliurable i vincles amb l’avaluació:
Examen resolt
La nota és individual i correspon al 40% de la nota final de l’assignatura.
Objectius específics:
- En finalitzar l’activitat les i els estudiants han de ser capaces d’aplicar críticament els coneixements adquirits en el curs de l’assignatura
Normes de realització de les activitats
Per a cada activitat, l'equip docent informarà de les normes i condicions particulars que la regeixin, inclosos els terminis i els medis de lliurament.
No s’acceptaran lliuraments fora dels terminis que s'indiquin i mitjançant medis no especificats en les normes.
Les activitats individuals pressuposen el compromís de l'alumnat de realitzar-les de manera individual. Es consideraran suspeses totes aquelles activitats en què l'estudiant no acompleixi aquest compromís.
Igualment, les activitats que s'hagin de realitzar en grup pressuposen el compromís per part de l'alumnat que l'integra de realitzar-les en el si del grup. Es consideraran suspeses totes aquelles activitats en què el grup no hagi respectat aquest compromís. La responsabilitat dels resultats del treball és del grup, i no de les individualitats que el composen.
Les activitats lligades a les sessions teòriques de l’assignatura es presentaran a classe de teoria, tot i que s’hauran d’haver dut a terme mitjançant treball autònom dels estudiants fora de l’horari de classe.
Les activitats lligades a les sessions pràctiques de l’assignatura es duran a terme als laboratoris, tot i incloure també treball autònom dels estudiants fora de l’horari de classe.
En tots els treballs s’hauran d’identificar clarament les dades relatives a l’assignatura així com a l’activitat específica i el/s autor/s, segons indicacions de l'equip docent.
Tant a les redaccions com a les presentacions es tindrà en compte tant el contingut com la forma, inclosa l’ortografia. Les errades ortogràfiques, sintàctiques i lexicals es penalitzaran segons els criteris indicats a cada activitat. Els treballs que no compleixin uns requisits mínims a nivell formal no seran avaluats i, per tant, es puntuaran amb zero punts.
Qualsevol activitat no lliurada es puntuarà amb zero punts.
Qualsevol activitat on es detecti plagi es puntuarà amb zero punts, al marge d'altres accions disciplinàries que es puguin posar en marxa.
Qualsevol activitat que no compleixi els requisits especificats a les normes es puntuarà amb zero punts.
En cas de confinament s'aplicaran els següents canvis: les activitats, debats o presentacions concebudes per a ser realitzades en modalitat presencial es realitzaran a través d'un sistema telemàtic (per a debats, reunions, tutories o presentacions).
L’avaluació de l’assignatura es divideix en Activitats Pràctiques i Activitats de Teoria.
L’avaluació continuada implica dur a terme totes les activitats detallades en aquesta guia docent durant el curs.
L’avaluació continuada de les Activitats Pràctiques (40% de la nota final de l’assignatura) es realitza mitjançant quatre activitats:
És obligatòri aprovar les pràctiques per gaudir de l’avaluació continuada i aprovar l’assignatura. És obligatòria l’assistència a com a mínim el 80% de les sessions de pràctiques per poder gaudir de l’avaluació continuada. S’acceptaran un màxim de dues faltes d’assistència justificades.
El contingut teòric s’avalua mitjançant les activitats següents:
És obligatòri aprovar l'Examen teòric (Activitat 7) per gaudir de l’avaluació continuada i aprovar l’assignatura.
A la recuperació es podran recuperar les Activitats Pràctiques i l'Examen Teòric, però no les Activitats 5 y 6. Les Activitats Pràctiques i l'Examen Teòric es podran recuperar de forma separada i segons indicacions de l'equip docent a l'inici del curs.
Existeix la possibilitat d'acollir-se a una avaluació única, segons les següents condicions:
En aquesta modalitat es realitzen individualment les següents activitats (50% de la nota final):
L'examen (50% de la nota final) es realitza amb normalitat a final de curs.
És necessari aprovar tant la mitjana de les activitats com l'examen per a aprovar l'assignatura.
En cas de confinament la prova final de l'assignatura també es farà a través d'un sistema telemàtic.
Casetti, F., & di Chio, F. (1991). Cómo analizar un film. Paidós.
Gaudreault, A., & Jost, F. (1995). El relato cinematográfico. Cine y narratología. Paidós.
Aumont, J., & Marie, M. (1990). Análisis del film. Paidós.
Cuevas, E. (1994). Notas sobre la ”teoría del autor” en ficciones audiovisuales. Communication & Society, 7(1).
Cruz, C. (2013). Imágenes narradas. Cómo hacer visible lo invisible en un guión de cine. Editorial Círculo Rojo.
Balló, J., & Pérez, X. (1995). La llavor immortal: els arguments universals en el cinema. Empúries.
Cuevas, E. (2001). Focalización en los relatos audiovisuales. Trípodos, 11, 123-136.
Neira Piñero, M. R. (1998). El espacio en el relato cinematográfico. Análisis del espacio en un film. Archivum: revista de la facultad de filología, 48-49, 373-397.
Genette, G. (1989). Palimpsestos. La literatura en segundo grado. Taurus.
Zumalde, I. (2011). La experiencia fílmica. Cine, pensamiento y emoción. Cátedra.
Zunzunegui, S. (2007). Acerca del análisis fílmico: el estado de las cosas. Comunicar, 29(XV), 51-58. https://doi.org/10.3916/C29-2007-07
Bazin. A. (2004). ¿Qué es el cine? Rialp.
Urrutia, J. (Ed. ) (1976). Contribuciones al análisis semiológico del film. Fernando Torres.
Stam, R. (2001). Teorías del cine. Una introducción. Paidós.
Sánchez Noriega, J. L. (2006). Historia del cine: teoría y géneros cinematográficos, fotografía y televisión. Alianza.
VV. AA. (1995). Historia general del cine. Cátedra.
Bordwell, D., & Thompson, K. (1995). El arte cinematográfico: una introducción. Paidós.